2 453 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Ta bort plastgolv eller ej
Hej
Vi skall lägga ca100m2 golv, idag är det en plastmatta.
Borde jag riva bort mattan och lägga nytt golv eller låta mattan ligga kvar, lägga golvfoam och sedan det nya golvet rakt på?
Huse är från 1982, det luktar ej gammalt men tänker om man borde passa på att riva ut mattan.
Varför det ena eller det andra?
Vi skall lägga ca100m2 golv, idag är det en plastmatta.
Borde jag riva bort mattan och lägga nytt golv eller låta mattan ligga kvar, lägga golvfoam och sedan det nya golvet rakt på?
Huse är från 1982, det luktar ej gammalt men tänker om man borde passa på att riva ut mattan.
Varför det ena eller det andra?
Ta bort mattan är det rätta. Mattor kan börja lukta. Jag har själv lagt golv på linoleummatta av bekvämlighet förr. Jag har haft hus där förra ägaren lagt klinker på matta. Men sedan har jag också rivit ut mattor som börjat lukta under parketten på övervåningen i nuvarnande hus, så nu skulle jag alla gånger ta tjuren vid hornen om jag lade golv där det fanns matta.
Tack, är det smidigaste att hyra en matt-stripper och ta bort det?BigR skrev:
Ta bort mattan är det rätta. Mattor kan börja lukta. Jag har själv lagt golv på linoleummatta av bekvämlighet förr. Jag har haft hus där förra ägaren lagt klinker på matta. Men sedan har jag också rivit ut mattor som börjat lukta under parketten på övervåningen i nuvarnande hus, så nu skulle jag alla gånger ta tjuren vid hornen om jag lade golv där det fanns matta.
Lite olika tekniker. Mattan satt som f-n. Jag skar 10-15cm breda remsor i plastmattan som jag drog lös. Sedan fick jag hål på vinyl/masoniten och kunde använda bräckjärn för att få lös de spikade skivorna.
I groventren på bv hade jag stora limmade vinylskivor. Där använde jag ett barkstål(isjärn) för att få lös plasten. Sedan hyrde jag en handhållen betongslip för att få väck limmet.
I groventren på bv hade jag stora limmade vinylskivor. Där använde jag ett barkstål(isjärn) för att få lös plasten. Sedan hyrde jag en handhållen betongslip för att få väck limmet.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 872 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 872 inlägg
Besserwisher
· The Great North
· 808 inlägg
Lätt att man tar den snabba vägen och låter mattan ligga kvar. Men tänk om den börjar lukta. Då kommer du säga till dig själv " jag skulle gjort det ordentligt från början" Finns sällan ånger i att göra saker ordentligt