4 674 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Ta bort Norton från datorn
Hej,
Jag har ett gammalt Norton virusskydd på min dator som gått ut för länge sen men som ligger kvar nere i aktivitetsfältet. Jag har försökt få bort det men aldrig lyckats och har nu inbillit mig att datorn kan få lite extra power till annat om jag får bort det helt.
Jag har sökt och hittat diverse remove tools på Nortons sida, men de har inte funkat att ladda hem så all hjälp mottages tacksamt.
Mvh
Bambi
Jag har ett gammalt Norton virusskydd på min dator som gått ut för länge sen men som ligger kvar nere i aktivitetsfältet. Jag har försökt få bort det men aldrig lyckats och har nu inbillit mig att datorn kan få lite extra power till annat om jag får bort det helt.
Jag har sökt och hittat diverse remove tools på Nortons sida, men de har inte funkat att ladda hem så all hjälp mottages tacksamt.
Mvh
Bambi
Har du försökt göra en vanlig avinstallation? Vilket operativsystem har du? Vilken årsmodell/version av Norton har du?
Start ->Kontrollpanelen->Lägg till och ta bort program->Hitta programmet i listan->Markera->Avinstallera
Start ->Kontrollpanelen->Lägg till och ta bort program->Hitta programmet i listan->Markera->Avinstallera
Hej och tack,
Jag har en ca 2003:a med XP. Jag har tagit bort programmet så finns inget kvar i lägg till/ta bort program, det som finns kvar är en ca 3cm bred gul Norton pusselbit med ett rött kryss i nere till höger i aktivetetsfältet, den vill jag har bort på något sätt.
Mvh
Jag har en ca 2003:a med XP. Jag har tagit bort programmet så finns inget kvar i lägg till/ta bort program, det som finns kvar är en ca 3cm bred gul Norton pusselbit med ett rött kryss i nere till höger i aktivetetsfältet, den vill jag har bort på något sätt.
Mvh
Leta efter allt som heter Symantec och avinstallera dem också. (Symantec är tillverkaren av Norton) Det brukar vara diverse uppdateringshanterare och annat som följer med Norton.
Sista utvägen är att ominstallera datorn. Det är faktiskt inte helt fel att göra ändå, för att snabba upp en trött dator då många ej längre använda program ligger kvar och tar upp plats och kraft.
/Mats
Sista utvägen är att ominstallera datorn. Det är faktiskt inte helt fel att göra ändå, för att snabba upp en trött dator då många ej längre använda program ligger kvar och tar upp plats och kraft.
/Mats
CCleaner är annars ett bra program som kan ta bort kvarlämningar även om program försvunnit från "lägg till och ta bort program".
http://www.piriform.com/ccleaner
http://www.piriform.com/ccleaner
Redigerat av moderator:
hej,
Då har jag varit och försökt igen men verktyget funkar inte, datorn säger det är fel adress och det går inte öppna verktyget, men det gick på min dator hemma, så den felande datorn blockar verktyget och sidan.
Sen sökte jag på mappar med norton och symantec och hittade en del, men de gick givetvis inte ta bort, åtkomst nekad.
Finns det ingen datorkunnig där ute som vet hur man få bort skiten!
Mvh
Bambi
Då har jag varit och försökt igen men verktyget funkar inte, datorn säger det är fel adress och det går inte öppna verktyget, men det gick på min dator hemma, så den felande datorn blockar verktyget och sidan.
Sen sökte jag på mappar med norton och symantec och hittade en del, men de gick givetvis inte ta bort, åtkomst nekad.
Finns det ingen datorkunnig där ute som vet hur man få bort skiten!
Mvh
Bambi
Försök att ta bort norton i felsäkert läge , åtkomst nekad låter som du inte är administratör just nu.
Vid uppstart tryck F8 (har jag för mig) så kommer du in till en meny där du kan välja felsäkert läge.
Vid uppstart tryck F8 (har jag för mig) så kommer du in till en meny där du kan välja felsäkert läge.
Man behöver inte vara administratör för att ladda hem programmet, det är först när man kör det som man kan få problem. Det är ändå värt att testa att hämta programmet från felsäkert läge med nätverk eftersom det blockerande programmet inte körs då, om du har tur.
Innan du kan ta bort mapparna med norton och symantec i namnet måste de först ha avlägsnats från registryt och datorn startats om, såvida du inte kan stoppa deras processer, men ingendera är egentligen nåt jag kan rekommendera om du inte är van vid såna uppgifter. Om du gör fel när du rensar i registryt är det stor chans att du måste installera om windows ändå i slutändan.
Innan du kan ta bort mapparna med norton och symantec i namnet måste de först ha avlägsnats från registryt och datorn startats om, såvida du inte kan stoppa deras processer, men ingendera är egentligen nåt jag kan rekommendera om du inte är van vid såna uppgifter. Om du gör fel när du rensar i registryt är det stor chans att du måste installera om windows ändå i slutändan.
Som sagt, prova ccleaner: http://www.piriform.com/ccleaner Det kan 1) ta bort felaktiga registernycklar och 2) avinstallera program som lämnat skit bakom sig, plus lite annat smått och gott.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Vild gissning här: har hört att nortons nyare program ska vara bättre att ta bort än de gamla. Och det vore ju skit om norton inte kunde installeras pga en tidigare upplaga av sig själv. så prova att ladda ner ett av nortons nya antivirus, och installera, det borde ju kunna ta bort tidigare versioner av sig själv, avinstallera sedan det nya norton antivirus
(inget ansvar tas för ovanstånde förslag
)
jag har en gång i tiden använt norton, och då fick man alltid ladda ner en avinstallerare från norton, eftersom det aldrig lyckades att avinstallera utan detta förfarande, så sen dess har något benämnt norton aldrig släppts i närheten av min dator (vem behöver norton när virus redan är uppfunnet - norton var det närmaste man kunde komma ett virus kändes det som)
(inget ansvar tas för ovanstånde förslag
jag har en gång i tiden använt norton, och då fick man alltid ladda ner en avinstallerare från norton, eftersom det aldrig lyckades att avinstallera utan detta förfarande, så sen dess har något benämnt norton aldrig släppts i närheten av min dator (vem behöver norton när virus redan är uppfunnet - norton var det närmaste man kunde komma ett virus kändes det som)
Redigerat:
Klicka här för att svara