Hej.

Någon som vet hur man får bort navet på detta antika hjul lätt. Skall göra en lampa och den är rätt tung med detta.
Närbild av ett gammalt hjulnav med synliga tecken på åldrande och rost, tänkt att omvandlas till en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antikt hjulnav i närbild, rostigt med åldern, anslutet till mörkfärgade ekrar.
Skapa konto

Navet håller fast alla ekrar och plockar du bort det, så har du inget hjul!
Här är en bra film, hur ett vagnhjul repareras och hur delarna sitter samman:

Är det inte kilen jag ringat in man tar bort för att montera isär alltihopa? Så får du snickra till något eget som är lättare att sätta dig.
En kile i en mekanisk konstruktion markerad med en blå ring.
Skapa konto

Anna_H Anna_H skrev:
Är det inte kilen jag ringat in man tar bort för att montera isär alltihopa? Så får du snickra till något eget som är lättare att sätta dig.
[bild]
Tack skall spana in denna. Förstod att det kanske inte går att ta bort allt men nått kanske

Jag tror att kilen bara är en fullagning.
Ekrarna går in i navet, så därför svårt att ta bort så mycket, innan det trillar isär om det är slitet.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror att kilen bara är en fullagning.
Ekrarna går in i navet, så därför svårt att ta bort så mycket, innan det trillar isär om det är slitet.
Hm..skulle vara gött att få bort lite vikt. Kanske går att ta rondellen och kapa bort en del som sticker upp. Några kilo kanske

Om du tittar på videon jag lade upp, så ser du hur ett hjul är uppbyggt. Med rätt kunskap går det att plocka ned till varje beståndsdel, men delarna samverkar med varandra. En risk att bara kapa, är att du försvagar något och riskerar att allt trillar ner efter en tid.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Det är nog lättare att köpa en större krok.

• Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är nog lättare att köpa en större krok.
Ja man får anpassa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.