Hej

Jag vill ta bort gipsskivor i väggen mellan vardagsrummet och trappan så mer hjus skulle komma in. Huset var byggt 1962 och när jag tog bort gipsskivorna från en sidan då såg konstruktion så här ( VG se bild 1). Jag vill gärna ha virtikala reglerna kvar men vill ta bort mellan stöd träbiter och träbilter som sitter diagonalt ( VG se piler i bild1).

Jag vill ha råd om det är möjligt att ta bort små träbiter och ha reglerna kvar utan att påverka konstrutionen.
Mått på regler som sitter vertikalt är 45x70 mm , men bara en som sitter närmaste hus väggen är 70x70 ,

Tacksam för råd.
Meytham

BirgitS
Du bör nog ta in en byggkonstruktör som undersöker vad väggen bär och hur den kan byggas om för att fortfarande klara av att bära trappan och bjälklagret ovanför. Man höll ju inte på att kortla så där utan anledning.

• Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör nog ta in en byggkonstruktör som undersöker vad väggen bär och hur den kan byggas om för att fortfarande klara av att bära trappan och bjälklagret ovanför. Man höll ju inte på att kortla så där utan anledning.
Hej, Tack för ditt svar,
Vertikala regler bär trappan och de kommer att vara kvar, de diagonala träbitar ligger löst.

vänligen

A
M Meytham skrev:
Jag vill ha råd om det är möjligt att ta bort små träbiter och ha reglerna kvar utan att påverka konstrutionen.
Du kommer helt klart att påverka konstruktionen, och det måste utredas hur mycket.

När de vertikala reglarna belastas ovanifrån kommer de att böja sig i sidled. Detta förhindras dels av att det sitter gipsskivor på dem, men även av kortlingarna emellan reglarna. Nu pratar du om att kanske ta bort både gipsskivor och kortlingar, vilket kan leda till att reglarna knäcks om belastningen är för stor.

Vad är det för vägg i trappan ovanför den del du vill öppna? Finns det kanske golvbjälklag som vilar på väggen du vill ändra, etc? Har du ritningar på huset?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.