Jag bygger om en vindsvåning och har en fundering kring ett ventilationsrör. Idag är röret uppe på kallvinden och har teknisk isolering kring sig. Se bild.
Då jag bygger om kommer 3 m av detta rör att hamna under taket i vardagsrummet. Tänkte att det kan bli ganska snyggt om man tar bort isoleringen på den del som blir synlig i rummet (dvs inne i lägenheten). Lite "industriell känsla" typ. Men törs man göra så? Har den tekniska isoleringen mer funktion än att skydda från värme/kyla?

Funderar på alternativ och det enda jag kan komma på är att bygga in röret i gips. Finns andra, mindre klumpiga lösningar?

Tacksam för kloka inspel till dessa funderingar. ventilationsrör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isoleringen är för att undvika kondens. Drar du in röret i uppvärmt utrymme behövs inte isolering. Jag skulle hellre dra om röret så att det inte alls kommer inomhus...
 
  • Gilla
morotskaka
  • Laddar…
En mycket bra tanke! Vilken typ av hantverkare fixar med ventilationsrör?
 
Du nämner "lägenhet" i ditt inlägg och jag tycker det ser ut som en större kanal på bilden?
För är ventilationskanalen till flera lägenheter är det brandisolering och får inte plockas bort.
Minst klumpigt är som du nämnde att bygga in med gips bara man uppnår samma brandklass om kanalen går till flera lägenheter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.