3 565 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Ta bort del av tätskiktsfoljen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Så vitt jag minns finns det en tråd där det kom fram vatten vid dörrkarmen åtminstone en meter från duschplatsen, vattnet hade runnit på diagonalen bakom kaklet.Jonatan79 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Nej, det var kaklat hela väggen i det fallet. Det viktiga var att vatten kan finnas långt utanför duschplatsen och om då tätskiktet inte är korrekt, t.ex. för att man experimenterar med egna metoder, så kan det bli en vattenskada en bra bit från duschen. Detta då med tanke på att du skrev om att det inte inträffar 1,5 m ovanför golvet utanför duschen.Jonatan79 skrev:
Då tolkade du mitt inlägg fel. Jag pratade om att oavsett tätskikt eller inte ca 150cm ovanför golv inträffar inget fuktskada på denna plats. Alltså , om det inte finns en vattenkälla, ledning eller liknande just där finns det ingen logisk anledning att lägga tätskikt utanför zon 1 så högt upp på en vägg.BirgitS skrev:
Nej, det var kaklat hela väggen i det fallet. Det viktiga var att vatten kan finnas långt utanför duschplatsen och om då tätskiktet inte är korrekt, t.ex. för att man experimenterar med egna metoder, så kan det bli en vattenskada en bra bit från duschen. Detta då med tanke på att du skrev om att det inte inträffar 1,5 m ovanför golvet utanför duschen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Som sagt vatten kan rinna sidledes långt utanför duschen. Det finns anledningar till att det ska vara tätskikt över hela väggarna i vanliga rum med dusch och inte som i källare där det räcker med bara duschplatsen eftersom väggarna tål att bli blöta.Jonatan79 skrev:
Då tolkade du mitt inlägg fel. Jag pratade om att oavsett tätskikt eller inte ca 150cm ovanför golv inträffar inget fuktskada på denna plats. Alltså , om det inte finns en vattenkälla, ledning eller liknande just där finns det ingen logisk anledning att lägga tätskikt utanför zon 1 så högt upp på en vägg.
Visa mig ett fall där vatten rinner sidledes på säg 150cm höjd och orsakat en vattenskada utanför zon 1.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Vilken höjd som vattnet är på beror ju hur man duschar, alltså hur högt på väggen som det blir blött.Jonatan79 skrev:
Vatten rinner 1,5 m åt sidan innan det kommer ut vid dörrkarmen: https://www.byggahus.se/forum/threads/traenger-ut-fukt-i-fogar-nytt-badrum.317590/
Hur kan du veta att det absolut inte finns något vatten på 1,5 m höjd just när det lämnande zon 1?
Vatten rinner ut bakom toaletten och vid dörrkarmen: https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-mellan-kakel-och-taetskikt.77946/
"Tydligen så har vattnet rört sig hela vänstra väggen till kortsidan till högra väggen vidare till karmen (se pilar).", det blir många meter sidledes det: https://www.byggahus.se/forum/threads/vatten-fran-klinkers-dyker-upp-fran-ingenstans.346435
En normal duschare sprutar inte speciellt mycket vatten över 1,5m över golvets nivå, och av det som kommer är majoriteten på kaklet och sugs inte in i fogarna. I de trådar du länkar till kan jag mycket väl tänka mig att dessa badrum kan delvis vara felbyggda, dvs antingen har man bottnat med silikon där vägg möter golv så att det vatten som rinner bakom kaklet pressas åt sidan innan det kan rinna ner mot golv och vidare till brunnen, samt att det kan vara bakfall som leder vatten efter golvet mot tex tröskel, eller att kaklet är satt med för mycket (tjockt) med fog och kammat det åt fel håll (lodrätt ist för vågrätt) som leder vatten åt sidan samtidigt som det inte kan rinna rakt ner pga tex silikon i botten. Det kan även vara så att det sitter för lite fog bakom kaklet som bildar hålrum.BirgitS skrev:
Vilken höjd som vattnet är på beror ju hur man duschar, alltså hur högt på väggen som det blir blött.
Vatten rinner 1,5 m åt sidan innan det kommer ut vid dörrkarmen: [länk]
Hur kan du veta att det absolut inte finns något vatten på 1,5 m höjd just när det lämnande zon 1?
Vatten rinner ut bakom toaletten och vid dörrkarmen: [länk]
"Tydligen så har vattnet rört sig hela vänstra väggen till kortsidan till högra väggen vidare till karmen (se pilar).", det blir många meter sidledes det: [länk]
När det gäller själva tätskiktets vara eller inte vara kan vi ta ett exempel: säg att du har tätskikt och kakel i zon 1 med duschväggar, utanför duschväggarna har du målat tätskikt och enbart en rad med klinker upp ca 10 cm från golvet, detta är väldigt vanligt utanför Sverige (vi verkar älska regler och bestämmelser och lyder blint). Vad händer då i detta fall om vatten rör sig sidledes i duschhörnan? Jo, vattnet har ingenstans att ta vägen då det rinner fram där kaklet slutar över den målade ytan och sedan ned på golvets klinker. Det rinner alltså inte vidare och skadar ett rum intill under en tröskel som det riskerar att ha gjort om rummet var helkaklat!
Analysen blir alltså att det är riskablare med helkaklat badrum i detta exempel och att fysikens lagar gäller i de flesta badrum...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Jag har inget emot godkända målade system och är det korrekt utfört så fungerar de men om man hittar på sitt eget sätt så vet man ju inte hur det går. Naturligtvis får folk göra som de vill men då får man ta med i kalkylen att försäkringsbolaget sätter sig på tvären om ens egna påfund inte fungerar.Jonatan79 skrev:
En normal duschare sprutar inte speciellt mycket vatten över 1,5m över golvets nivå, och av det som kommer är majoriteten på kaklet och sugs inte in i fogarna. I de trådar du länkar till kan jag mycket väl tänka mig att dessa badrum kan delvis vara felbyggda, dvs antingen har man bottnat med silikon där vägg möter golv så att det vatten som rinner bakom kaklet pressas åt sidan innan det kan rinna ner mot golv och vidare till brunnen, samt att det kan vara bakfall som leder vatten efter golvet mot tex tröskel, eller att kaklet är satt med för mycket (tjockt) med fog och kammat det åt fel håll (lodrätt ist för vågrätt) som leder vatten åt sidan samtidigt som det inte kan rinna rakt ner pga tex silikon i botten. Det kan även vara så att det sitter för lite fog bakom kaklet som bildar hålrum.
När det gäller själva tätskiktets vara eller inte vara kan vi ta ett exempel: säg att du har tätskikt och kakel i zon 1 med duschväggar, utanför duschväggarna har du målat tätskikt och enbart en rad med klinker upp ca 10 cm från golvet, detta är väldigt vanligt utanför Sverige (vi verkar älska regler och bestämmelser och lyder blint). Vad händer då i detta fall om vatten rör sig sidledes i duschhörnan? Jo, vattnet har ingenstans att ta vägen då det rinner fram där kaklet slutar över den målade ytan och sedan ned på golvets klinker. Det rinner alltså inte vidare och skadar ett rum intill under en tröskel som det riskerar att ha gjort om rummet var helkaklat!
Analysen blir alltså att det är riskablare med helkaklat badrum i detta exempel och att fysikens lagar gäller i de flesta badrum...
Klicka här för att svara
