Byggahus.se
Hej, vi bor i ett nybyggt hus från Hjältevad med helkaklat badrum. Efter två veckor duschade vi lite längre än vanligt och såg att det rann ut vatten bakom toaletten och i nederkanten av dörrkarmen. Efter kontakt med ansvarig byggare och en snabb kontroll kunde konstateras att klinkers och kakel låg tätt emot varandra och att mjukfogen mellan dessa endast låg på utsidan. Nu har man lovat att åtgärda detta snarast.

Byggaren från Hjältevad sade att vattnet förmodligen kröp genom mjukfogen och ned till tätskiktet, matta på golv och tio centimeter upp på väggen, för att sedan leta sig vidare ut till första bästa öppning, vilket blev dörrkarmen och ett hål i mjukfogen bakom toaletten. Detta verkar väl kunna stämma men han sade också att det även kan rinna in mellan kakelfogarna på väggen och ned till golvvinkeln för att sedan kunna rinna vidare. Detta låter litet konstigt, kaklet och dess fogar måste väl vara tätare än så, eller?
 
Kaklet är oftast tätt eftersom det är glaserat. Fast fogen är inte tät, där kan det rinna vatten.
 
Är det draget en mjukfog under platttorna, alltså mellan plattor och matta?

Edit: Eller är mattan tätskikt under keramik på golv? Bortse i så fall från ovanstående.
 
Jag har varit med om en liknande situation för ett tag sen.

Ett badrum jag gjorde hade dörrhålet ganska nära duschen. När de duschade började det efter ett år ungefär krypa upp vatten vid dörrtröskeln. Nervös som tusan att jag gjort något fel åkte jag givetvis dit å det snaraste för att se vad tusan det kunde bero på. Då fallet var i ordning antog jag att det måste vara bakfall under plattorna, dvs att det ar bakfall på tätskiktet. När jag ytterst försiktigt tagit bort berörda plattor och fix visade det sig att fallet var helt perfekt. Summan av kardemumman var således att vattnet måste ha sugits på nåt mysko sätt mot dörrposten i springan mellan golvklinkern och väggkaklet. Då jag vanligtvis är noggrann vet jag att golv/väggvinkeln var fylld med golvfog men när jag börjat skrapa lite verkade delar ha försvunnit så vattnet kunde färdas i stort sett utan motstånd där.

Detta kanske är en smula OT men påvisar hur besvärligt det kan vara ibland och att det inte alltid hjälper hur noga man än är.

Mvh Abbe
 
Jag tackar för de svar ni redan har kommit med.

Ett försök till förtydligande till dig Jon, jag har tittat så noga jag kan i badrummet där mjukfogen är bortplockad. Vad jag kan se har man lagt golvklinkersen först för att därefter sätta kaklet. Man har satt kakelplattorna dikt an mot golvklinkersen, jag får inte emellan en brytbladskniv ens. Så om det finns mer fog i springan bakom vet jag inte men med tanke på den korta tid det tar från påbörjat spolande i duschen tills det kommer vatten, ca 30 sekunder, så tror jag att det är ganska tomt innanför. Den mjukfog man har satt verkar endast sitta på utsidan.

Med anledning av det ovan nämnda så kan jag också förstå varför ett par plattor spruckit vid rörgenomföringarna, inte så konstigt om de står på varandra, eller?

Till Jon: Vi var nog inne samtidigt, mattan är tätskikt under klinkersen.
 
Mjukfogen ska bara sitta på ytan, eller en liten bit ner, den får inte gå ner till tätskiktet. Att plattorna spruckit vid rörgenomföringarna beror snarare på att det är för tajt mellan rör och plattor eller att man fogat med vanlig fogmassa runt dem. Att klinkers och kakel sitter tajt ser jag inte som ett problem, och jag kan i vilket fall inte se att det har med detta att göra. Förklaringen du skriver att byggaren gav dig låter helt obegriplig för mig, jag förstår inte hur han menar.

Är det korrekt fall på golvet?
 
Hej Jon, fallet från väggarna mot golvbrunnen är mycket bra, det är väl tilltaget och det blir aldrig vatten som står kvar någonstans på klinkersen, inte heller intill väggen. Hur fallet är på tätskiktet vet jag inte men jag hoppas att det är lika bra där. Om det är så att mjukfogen endast ska vara på ytan har man ju gjort rätt, det måste väl dock vara annan tätning i det lilla hörn som blir i skarven vägg/golv mellan tätskikt och ytmaterial. I vilket fall måste det vara där vattnet kan rinna fritt, när det rinner ut så trycks det liksom ut uppåt, "rännan" i vinkeln är väl till viss del fylld när det börjar komma ut. Hålet i mjukfogen bakom toaletten sitter ca 5 mm upp på väggen. Där det kommer vid dörrkarmen rinner det ut över mjukfogen.

Angående hur tätt kakel och klinkers skall sitta så "har jag hört" att de inte skall vara dikt an mot varandra då väggar och golv kan röra sig olika, är det fel?
 
Nja, normalt sätter man dem inte dikt an, men rörelserna är oerhört små. Det finns en viss teoretisk risk, men det har som sagt inte med det här problemet att göra.

Ytrymmet i golv/vägg-vinkeln mellan mjukfog och tätskikt, alltså där väggplattorna möter golvplattorna, ska normalt inte vara fylld med något (om man inte valt att skippa mjukfog och köra cementfog där förstås). Det är inte ett problem om det är tomt där.

Jag skulle gissa att merparten av vattnet som hamnar bakom plattorna och mjukfogen i golv/vägg-vinkeln kommer från fogarna på väggen, och sedan av någon anledning inte kan ta sig ner till brunnen i samma takt som det kommer in. Men det är mest spekulationer, jag har aldrig stött på det här problemet.

Bara en undran, det ligger inte en mjukfog runt golvbrunnens slukrist väl?
 
Nej, det ligger ingen mjukfog runt golvbrunnen, däremot tycker jag att det ser litet konstigt ut inne i golvbrunnen, mattan syns inne i brunnen och det har tryckt in litet fog mellan mattan och brunnen. Jag vet dock inte hur det skall se ut men någon mjukfog finns det inte där.

Det vatten som kommer in bakom kaklet eller genom mjukfogen skall alltså ta sig till golvbrunnen under klinkersen då? Eftersom det inte kommer dit så står det kanske vatten under all klinkersen då eller?

Ett förtydligande, det tar ca 30 sekunder från att man börjar spola i duschen tills vattnet letar sig ut på det ena eller på båda ställena.
 
Ja, det ska färdas under golvplattorna. Och det är därför det inte ska finnas någon mjukfog kring brunnen. Att mattan syns när man lyfter på gallret är helt normalt. Vanlig fogmassa och fästmassa här är också normalt.

Vet vi att vattnet inte kan ta sig fram till brunnen under plattorna..? Det lät så på det du skrev.
 
Nej, det vet vi inte, det var nog jag som var litet otydlig. Då det inte kommer till golvbrunnen under klinkersen så antog jag detta eftersom vattnet hittar andra vägar.

Jag trodde nog att kakel och klinker med tillhörande fogar inte skulle släppa igenom dessa mängder vatten och i synnerhet inte så fort. Min teori, på lekmannanivå, är istället att vattnet kryper in mellan mjukfogen i vinkeln och kaklet. När det kommit in där rinner det på tätskiktet, i håligheten i vinkeln, tills det kommer ut där det kan. Innan det kommer ut har det fyllt upp håligheten några millimeter, detta vatten som blir kvar kanske sedan rinner till golvbrunnen under klinkersen.
Hade man haft någon millimeters springa mellan kakel och klinker hade man nog fyllt även denna med silikon, eller vad det nu är, och det hade förmodligen blivit tätt. Att få silikonet helt tätt enbart mot blanka kakelplattor tror jag däremot inte på.

Jag tackar för svaren och tar tacksamt emot fler inlägg i denna fråga.
 
Silikonet blir tätt mot keramiken, inga problem där. Att fylla springan i golv/vägg-vinkeln med silikon vore helt förkastligt, som jag skrev tidigare. Att det skulle kunna komma in sådana mängder vatten genom ett osynligt hål i mjukfogen i duschen, och att det dessutom skulle kunna komma in med ett sådant tryck att det skulle färdas mot fallet en bra bit låter helt orimligt i mina öron. Du skriver "rinna", men det kan det ju inte göra om fallet är som det ska.

Men du har rätt, några 30 sekunder hinner vattnet inte tränga in bakom plattorna och färdas en bra bit på, så min teori faller. Du skulle inte kunna slänga upp några bilder på badrummet (så man ser var de olika ställena ligger i förhållande till varandra) med några närbilder på mjukfogen och i brunnen med silen borttagen?
 
I senaste numret av ”Gör Det Själv” 16/2007 finns en artikel med de 10 vanliga fel i badrummet.

Jag vet att Jon har anmärkt på att det inte ska finnas silikonfog runt golvbrunnen och det är nog riktigt enligt boverkets bestämmelser. Men just i den här artikeln säger de att det ska fogas runt golvbrunnen med silikon.
Jag tycker det är konstigt att man inte får foga med silikon efterson ramen (heter något konstigt) ändå har en kant som ska ligga kant i kant med klinkerplattorna. Under klinkerplattorna har man ju fästmassa och även under ramen och det gör ju att vattnet kan rinna under plattorna även om man lägger en silikonsträng som inte går djupare än ramkanten. Om jag har förstått rätt så finns det ingen möjlighet att lägga en silikonsträng som bottnar mot tätskiktet mellan golvbrunnens ram och klinkerplattorna eftersom där finns fästmassan som släpper igenom vattnet under plattorna till golvbrunnen.
Hoppas inte mitt inlägg blev alltför OT.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
(Inte boverket, byggkeramikrådet och alla leverantörer av fix/fog).

Om det finns fix under så är det svårt att bottna silikonen, ja. Och då försvinner det viktigaste skälet till att inte ha silikon där. Det är dock inte alltid det är tillräckligt mycket fix i mellanrummet mellan ram och plattor, så i de fallen är det direkt förkastligt att ha silikon.

Men det finns inte ett skäl i världen att ha silikon där, lika lite som att dra mjukfog runt en slumpmässig platta mitt ute på golvet. Det är helt onödigt. Silikon blir dessutom alltid ful med tiden, särskilt om den sitter på ett ställe där det kan bli kvar stående vatten, vilket det väldigt ofta blir på klinkerramen. Därför föreskrivs det att silikon bara ska användas där den behövs. Oftast inte ens i golv/vägg-vinkel.

Några argument mot att ha silikon där, det finns inga argument för. Gör-det-själv är amatörer som inte vet vad de pratar om i det här fallet. Jag vet inte hur många gånger jag hört av mig till den tidningen, "Vi i villa" och andra tidningar som slarvigt och okunnigt skriver om hur man ska bygga eller renovera badrum. Sakfelen står som spön i backen.
 
Vad jag skulle tänka mig för skäl är väl om metallen utvidgar sig vid stora temperaturskillnader på det vatten som träffar ytan, vilket skulle kunna medföra att brukfogen skulle kunna spricka. I det fallet skulle silikonfogen bättre kunna hantera rörelsen. Men utvidgningen är väl försumbar skulle jag tro.

MVH/Tigersågen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.