K kristofo skrev:
Vääääldigt långsökt ide, men öppna chucken max och försök kika in. Om det sitter en låsskruv som på en handmaskin.
Försökte kika men tycker inte det ser ut så.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Hadde en precis likadan där chucken var trasig. Satte ett dorn på chucken och drömde till med släggan så lossnade den.
På de videor jag hittat på YouTube så är det flera som gör så för att få ut chucken. Dock har jag inte sett nån video med en Bruksbomaskin så jag ville höra om det fanns flera sätt.

hsd
Bruksbo har väl sålts av rusta och harald nyborg
Kolla om någon har anvisning eller kunskap

• Gilla
DrBross
  • Laddar…
Ett alternativet som kan fungera är att vrida bort bordet, dra ner chucken nästan längs ner i ytterläge och sen rycka till neråt. Då borde den också lossna.

• Gilla
DrBross
  • Laddar…
Tack för alla svar! Ska testa mig fram. Vad tror ni om det här? Det vettiga börjar, som vanligt med amerikanska videor, efter 1.30.

Rickard.
JAG tycker grundidén är urkorkad men sitter den nog löst så går det säkert bra, mina chuckar efter att ha borrat många hål i stål har aldrig släppt så där lätt.

Varningen är bara att om du lyckas du böja spindelnosen/konan så får du leva med att borren kastar eller skrota maskinen. Det krävs mindre än vad man kan tro att böja en B-kona och på rejälare maskiner kan det räcka med att borren hugger på fel sätt.

Redigerat:
  • Gilla
DrBross
  • Laddar…
hsd
En hand använder en kilgaffel för att lossa en borrchuck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DrBross och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Väljer du att köpa rätta verktyget (t ex enligt ivan) så se till att du köper rätt storlek och inte bara nyper den billigaste då det skulle bli en besvikelse.

Mäter du på spindeln direkt ovanför chucken med ett sjutmått så hamnar du nära vilken storlek det är, gissningsvis b16.

• Gilla
DrBross
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.