Hej,
Tacksam om moderator flyttar detta till rätt forum om det hamnat fel.
Vid en gjutning av balkong igår så verkar firman som höll med betongen tappat en del på vår asfaltsuppfart. Finns det något bra/effektivt sätt att ta bort betongen utan att skada asfalten? Provade att skölja med vatten igår när vi kom hem men då hade den redan brunnit och går nu ej att få bort ens med borste.
Asfalten är nylagd (6 månader) om det spelar någon roll.
Tacksam om moderator flyttar detta till rätt forum om det hamnat fel.
Vid en gjutning av balkong igår så verkar firman som höll med betongen tappat en del på vår asfaltsuppfart. Finns det något bra/effektivt sätt att ta bort betongen utan att skada asfalten? Provade att skölja med vatten igår när vi kom hem men då hade den redan brunnit och går nu ej att få bort ens med borste.
Asfalten är nylagd (6 månader) om det spelar någon roll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa med en vanlig hammare. Betongen borde vara skörare än asfalten.
Det finns ett vertyg som kallas nålhammare (kan vara fel) . Det drivs med tryckluft.
Jag har använt det till att få bort betong. Det var betong som stelnat ovanpå annan betong. Alltså inte på asfalt!
Ursäkta reklamen:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/large/17-399_l_1.jpg
Det finns ett vertyg som kallas nålhammare (kan vara fel) . Det drivs med tryckluft.
Jag har använt det till att få bort betong. Det var betong som stelnat ovanpå annan betong. Alltså inte på asfalt!
Ursäkta reklamen:
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/large/17-399_l_1.jpg
Att ta bort det översta går säkert med ett skrapjärn, finns något som heter coromantskrapa. Använde jag när jag skrapade gjutskägg på nyligen gjutna betongväggar och golv. Det som runnit ned mellan ballasten i asfalten är nog värre med. Där är det nog tjära eller kallasfalt som gäller för att "måla över" betongen som lyser ljust.
Om det inte går mekaniskt så skulle jag också ta till syra. Saltsyra verkar snabbt men innebär en viss risk att jobba med - speciellt så nära en väg (ögon, barn, hundar, katter et c).
Citronsyra finns att köpa i större förpackning (sök efter "citronsyra 5 kg") och är betydligt snällare att jobba med. Lös 5 kg i 3 l kokhett vatten (går fortare att lösa det då). Vattna ut på betongen och täck med plast. Betongen borde vara upplöst efter en dag. Spola bort citronsyran och betongrester med högtrycken. Upprepa med mer citronsyralösning om det finns betong kvar.
Citronsyra finns att köpa i större förpackning (sök efter "citronsyra 5 kg") och är betydligt snällare att jobba med. Lös 5 kg i 3 l kokhett vatten (går fortare att lösa det då). Vattna ut på betongen och täck med plast. Betongen borde vara upplöst efter en dag. Spola bort citronsyran och betongrester med högtrycken. Upprepa med mer citronsyralösning om det finns betong kvar.
Klicka här för att svara