Hej,

Jag håller på och renoverar grabbens rum. Jag påbörjade att ta bort tapeter med hjälp av en spackelspade och svamp med vatten för och lösa upp tapeterna.

Märkte direkt att det tog väldigt lång tid och fick då tipset om att man kunde tapetseta direkt på en tapet.

Jag hittils tagit ned en halv vägg av tapeter.

Frågor:

1. Den nuvarande tapeten sitter väldigt bra, dock så har den en tapetbård längst upp. Ska man bara ta bort tapetbården och spackla o slipa och sedan fästa nya tapeter över dom gamla?
Renoveringsprocess av ett rum med delvis borttagen tapet och synlig tapetbård längst upp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Eller är det bättre och ta bort allt från grunden? (Funderar på att skaffa en tapetborttagare)
Delvis borttagna tapeter på en vägg med synligt spackel och ojämnheter.
Skapa konto

3. Under den gamla tapeten är det spacklat sen tidigare, vid borttagning så följer detta med på vissa ställen därför valde jag att ta bort allt. Är detta korrekt eller är det bara merjobb?
Delvis avlägsnad tapet på vägg som avslöjar tidigare spackling och olika lager.
Skapa konto
Vägg delvis avskalad från gammal tapet med spackelspår och oskalade partier synliga.
Skapa konto

Sitter tapeten bra så brukar det inte vara några problem att tapetsera över den, slipa först ner alla skarvar och ojämnheter. Om inte tapeten sitter fast helt på alla ställen kan den skäras upp och limmas om innan den nya tapeten sätts.

• Gilla
MF90
  • Laddar…
Jag använde en vanlig blomspruta och sprejade med för att "mjuka upp" en bård som satt i köket. Lät det dra en stund sen var det bara att riva bort eländet. Själva tapeterna satt bra så där tapetserade jag på den gamla med en easy up-tapet. Inga problem

• Gilla
MF90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.