Hej! Jag hyr ut ett hus veckovis (främst tyskar och danskar som hyr). De stannar i regel 1 vecka men ibland så länge som 6 veckor. Huset ligger enskilt och ensamt ute i skogen. Idyll för en tysk stadsbo if you will. Allt ingår i hyran (el, bredband, tv, vatten etc).

Nåväl.

Vi har på detta hus en billaddare som är 6 år gammal. Tydligt märkt med Garo. Vad jag förstår går den uppdatera med nätverkskort/wifi. Om jag gör det - går det ta betalt? Någon som hyr ut på liknande sätt - hur gör ni? Anledningen nu är att vi hade en jättetrevlig familj på besök några veckor i januari. De hade också en elbil och tog många och långa dagsturer. Fin gest att bjuda på elen men bävar lite för elräkningen. Handlar inte om att göra grova vinster på detta men tänkte att man kan ta en liten slant vid laddning baserat på använd el. Bästa hade ju varit att en app kopplad till paypal eller liknande. Alnternativet är ju att man via nätverksuppkoppling har koll på mängd använd el och gästen får betala en slant (någon sorts förtoendebetalning eller liknande).

Kuriosafundering: huset står tomt långa tider på året. Hade ju varit fint om det fanns app eller kartfunktion där det stod att det finns en laddare för elbilsåkare som inte vill åka ända till macken för att ladda.. finns någon sådan för er i elbilscommunityn? Än en gång - långt ute i skogen lååångt från närmaste kommersiella laddare…

Alla tankar mottages tacksamt

• Gilla
Incinerator och 3 till
  • Laddar…
Hej

Du kan ju ändra på upplägget och exkludera all el så att alla som hyr får betala för vad de förbrukar. Du kan garanterat koppla ihop elmätaren för att kunna fjärravläsa den, eller så finns den funktionen via ditt elnätsbolag redan.

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
Jag förstår dina tankar, men ska du ta betalt på sofistikerat sätt så blir du ju ett företag och allt som har med det att göra, samt måste betala för tjänsten att ta betalt från laddaren. För de som utvecklat sån funktionalitet har ju inte gjort det för att ge bort den gratis.

Enklast är att skaffa en laddstation som är uppkopplad och du kan se hur mycket som laddats. Då säger du 2kr/kwh eller liknande till dina gäster och tittar i statistiken efter gästen varit där och lägger på det på räkningen. Någon mer avancerad lösning än så kommer kosta mer än den smakar.

• Gilla
electropura och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, det är nog stor skillnad om du vill ta betalt som extra på hyran, jämfört med att göra den tillgänglig "publikt" för vem som helst.

Om du inte kan få till en uppkoppling mot själva laddboxen, så kan du ju låta installera en extra elmätare för laddboxen, en mätare som du kan komma åt via nätet.

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
hej! Tackar för bra tankar, blir någon en sorts förtroendelösning tror jag. Jag ser till att det enkelt ska gå att läsa av mängden el använd till laddning för kunden och de får föra över pengar alternativt lämna några EUR motsvarande 2-3 kr/kWh.

Jag har inte tagit betalt för något innan - allt går via hyresförmedlare som tar betalt för hyran - varför det blir ett litet extrasteg att få rutin på betalningsförfarandet.

En smidig grej hade ju varit att kunna låsa/låsa upp laddaren på distans. Ni som har uppkopplad billaddare - finns det sådana funktioner på dessa tingestar?

Min Easee kan jag enkelt göra det via appen. Tror det är hyfsat standard på de moderna uppkopplade laddarna. Men en äldre Garo kanske inte har det.

• Gilla
Grönamarie och 1 till
  • Laddar…
Titta på appen Monta charge där kan du lägga upp din laddare

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Monta charge har jag använt ute i europa när man har bokat via airbnb. Det funkade bra för oss iaf

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
När du kollar över detta - kolla även om ditt elbolag har infört effektavgifter och hur de ser ut. Speciellt om det är en 11kW/3fas laddare. Det kan bli en rejäl utgift annars.

• Gilla
Granåla och 1 till
  • Laddar…
Vi har fritidshus i fjällen, de som hyr ut sina stugor och har laddare har anslutit dem till EasyPark, hyresgäster kan betala med appen och EP tar en procentsats av kostnaden och stugägaren får betalt för förbrukad el.

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
Om du tar betalt för uppmätt el-förbrukning skall moms betalas och redovisas. För schablonbelopp behövs ingen momsredovisning.

/Höghus

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
P
Tittar man på att hyra stuga i tex danmark som många tyskar gör så är det helt normalt att man läser av elen när man kommer och när man åker och att det betalas separat

Med dagens moderna elmätare är det ju väldigt enkelt att även på distans läsa av din elmätare och ta betalt för den ström som går åt..

Eller sätta en gräns att upp till ett visst värde ingår i hyran utöver den mängden tillkommer en viss summa kwh..

Eller effektbegränsa laddningen

Det allra enklaste är kanske att du inför ett veckopris. Default är laddaren avstängd. Skall den sättas på kostar det 500SEK per vecka. Inget strul med avläsningar och räkna ut vad elen kostar. Ingen ångest för hyresgästen om vad det egentligen kostar, och allt är betalt i förskott. Kanske går det att få den här optionen via den förmedlare du använder, även om priset kanske måste höjas då för att de vill ha sin procent.

Det är inte konstigare än att man betalar extra för att hyra båt, bastuflotte, cyklar etc.

• Gilla
Granåla och 1 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Det allra enklaste är kanske att du inför ett veckopris. Default är laddaren avstängd. Skall den sättas på kostar det 500SEK per vecka. Inget strul med avläsningar och räkna ut vad elen kostar. Ingen ångest för hyresgästen om vad det egentligen kostar, och allt är betalt i förskott. Kanske går det att få den här optionen via den förmedlare du använder, även om priset kanske måste höjas då för att de vill ha sin procent.

Det är inte konstigare än att man betalar extra för att hyra båt, bastuflotte, cyklar etc.
Det är enkelt. Enkelt är smart. Att behöva ringa/messa hyresvärden för att slå på laddaren, swisha pengar efteråt (vilket ändå blir struntsummor) är stök.

Ta några hundralappar och inkludera 100 kWh i veckan. Så värt att slippa strula som hyresgäst.

• Gilla
Granåla
  • Laddar…
Hej på er - tänkte bara uppdatera hur det slutade:

Enkelt är mycket riktigt smart. Det får ingå i befintlig hyra (efter liten höjning mot tidigare och i samråd med förnedlaren). Jag har också beställt så laddboxen blir uppdaterad med nätverkskort varför jag kommer kunna hålla lite koll på vad laddningen faktiskt kostar.

Tackar för givande dialog!// G

Redigerat:
  • Gilla
Bjsc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.