9 754 läst ·
36 svar
10k läst
36 svar
Ta B96 eller BE på gamla dagar
Kraven på släpet vid körprovet är bl.a. att det skall "vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär".
https://www.trafikverket.se/korkort...d-tungt-slap-be/#krav_pa_fordon_vid_korprovet
Men det kanske går att få till med husvagn...?
https://www.trafikverket.se/korkort...d-tungt-slap-be/#krav_pa_fordon_vid_korprovet
Men det kanske går att få till med husvagn...?
Det står att man får ha med sig husvagn för uppkörning så därför jag tänkte det vore smidigast att ta sin egen.Hammarskallen skrev:
Kan jag använda husvagn vid körprovet?
Ja, så länge den uppfyller fordonskraven (till exempel angivna vikt- och minimimått).En bekant lånade en husvagn till uppkörningen med och han hade ingen last alls med sig, men det var ju ett par år sen.
Vill vara på den säkra sidan så undrade bara om och hur man bäst då förankrar sin last i deras ögon, om det räcker att bara ha förtältet liggande i väskan på golvet mot dubbelsängen fram, då får jag bra kultryck och den kan inte glida framåt något mer när man bromsar. Enda vore väl om man backar snabbt och bromsar 😬
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Du måste nog se till att följa reglerna för lastsäkring, det är ju en del av (åtminstonde BE-provet). Det mesta i en husvagn kan man anse vara för förstängt men just som du beskriver förtältets placering ska det nog spännas fast för att inte kunna glida bakåt.
Då ljög nog din bekant, eller så skötte den som utfärdade körkortet inte sitt jobb. Det är ju enklare att lasta med ett skåpsläp. En hög lastpallar och ett spännband så är det klart. Då slipper du chansa och bli underkänd. Kommer du med ett felaktigt släp så får du inte ens köra.D Derkaderb skrev:Det står att man får ha med sig husvagn för uppkörning så därför jag tänkte det vore smidigast att ta sin egen.
Kan jag använda husvagn vid körprovet?
Ja, så länge den uppfyller fordonskraven (till exempel angivna vikt- och minimimått).
En bekant lånade en husvagn till uppkörningen med och han hade ingen last alls med sig, men det var ju ett par år sen.
Vill vara på den säkra sidan så undrade bara om och hur man bäst då förankrar sin last i deras ögon, om det räcker att bara ha förtältet liggande i väskan på golvet mot dubbelsängen fram, då får jag bra kultryck och den kan inte glida framåt något mer när man bromsar. Enda vore väl om man backar snabbt och bromsar 😬
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tog b96 så hyrde jag bil med kärra från bilskola här i stan.
Det fina är att de har sin plats bredvid där man kör upp så allt var på plats.
Tog även en timme med en kör lärare bara för att friska på lite.
Kosta 1600 den gången om jag inte minns fel med hyra av bil till uppkörning och lektion.
Då låg alla papper fint inplastat i bilen och uppsatta i kärran.
Allt fint stroppat så bara dubbel kolla.
Tog sen be istället och hade jag vetat om vad jag vet idag med kostnad och vad lätt det var att ta be så hade jag aldrig tatt b96 utan gått rakt på be.
Det fina är att de har sin plats bredvid där man kör upp så allt var på plats.
Tog även en timme med en kör lärare bara för att friska på lite.
Kosta 1600 den gången om jag inte minns fel med hyra av bil till uppkörning och lektion.
Då låg alla papper fint inplastat i bilen och uppsatta i kärran.
Allt fint stroppat så bara dubbel kolla.
Tog sen be istället och hade jag vetat om vad jag vet idag med kostnad och vad lätt det var att ta be så hade jag aldrig tatt b96 utan gått rakt på be.
Men att lasta lite i kärran och sedan köra har ju ingen betydelse, det är en förlegad/överarbetat teotetiskt påfund. Häng på en kärra/husvagn ellet varför inte hästkärra, utgå från hur man kör i trafiken med släpvagn och kan backa.
Får man det med B och 3500 kg, utan hänsyn till bilens vikt......
Får man det med B och 3500 kg, utan hänsyn till bilens vikt......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
