Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du måste förankra lasten, så det är nog bättre att hyra ett släp och dra fast lastpallar med spännband.
Det står att man får ha med sig husvagn för uppkörning så därför jag tänkte det vore smidigast att ta sin egen.

Kan jag använda husvagn vid körprovet?​

Ja, så länge den uppfyller fordonskraven (till exempel angivna vikt- och minimimått).

En bekant lånade en husvagn till uppkörningen med och han hade ingen last alls med sig, men det var ju ett par år sen.

Vill vara på den säkra sidan så undrade bara om och hur man bäst då förankrar sin last i deras ögon, om det räcker att bara ha förtältet liggande i väskan på golvet mot dubbelsängen fram, då får jag bra kultryck och den kan inte glida framåt något mer när man bromsar. Enda vore väl om man backar snabbt och bromsar 😬
 
ullet
Du måste nog se till att följa reglerna för lastsäkring, det är ju en del av (åtminstonde BE-provet). Det mesta i en husvagn kan man anse vara för förstängt men just som du beskriver förtältets placering ska det nog spännas fast för att inte kunna glida bakåt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
D Derkaderb skrev:
Det står att man får ha med sig husvagn för uppkörning så därför jag tänkte det vore smidigast att ta sin egen.

Kan jag använda husvagn vid körprovet?​

Ja, så länge den uppfyller fordonskraven (till exempel angivna vikt- och minimimått).

En bekant lånade en husvagn till uppkörningen med och han hade ingen last alls med sig, men det var ju ett par år sen.

Vill vara på den säkra sidan så undrade bara om och hur man bäst då förankrar sin last i deras ögon, om det räcker att bara ha förtältet liggande i väskan på golvet mot dubbelsängen fram, då får jag bra kultryck och den kan inte glida framåt något mer när man bromsar. Enda vore väl om man backar snabbt och bromsar 😬
Då ljög nog din bekant, eller så skötte den som utfärdade körkortet inte sitt jobb. Det är ju enklare att lasta med ett skåpsläp. En hög lastpallar och ett spännband så är det klart. Då slipper du chansa och bli underkänd. Kommer du med ett felaktigt släp så får du inte ens köra.
 
Redigerat:
H
Tog b96 så hyrde jag bil med kärra från bilskola här i stan.
Det fina är att de har sin plats bredvid där man kör upp så allt var på plats.
Tog även en timme med en kör lärare bara för att friska på lite.
Kosta 1600 den gången om jag inte minns fel med hyra av bil till uppkörning och lektion.
Då låg alla papper fint inplastat i bilen och uppsatta i kärran.
Allt fint stroppat så bara dubbel kolla.

Tog sen be istället och hade jag vetat om vad jag vet idag med kostnad och vad lätt det var att ta be så hade jag aldrig tatt b96 utan gått rakt på be.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
C
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
En hög lastpallar och ett spännband så är det klart.
Det är ju det klassiska tipset, men det innebär alltså att när kravet är att släpet vara lastat till minst halva maximilasten så är det OK att utgå från volymen, och inte vikten?
 
Men att lasta lite i kärran och sedan köra har ju ingen betydelse, det är en förlegad/överarbetat teotetiskt påfund. Häng på en kärra/husvagn ellet varför inte hästkärra, utgå från hur man kör i trafiken med släpvagn och kan backa.
Får man det med B och 3500 kg, utan hänsyn till bilens vikt......
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.