Min man stod och limmade en grej med superlim på granitskivan i köket - limmet droppade på stenen och nu ser det ut såhär efter att vi försökt tvätta bort limmet. Oklart om det är något lim kvar på ytan direkt, men där limmet varit är det matt isf och ytan känns lite annorlunda...

Vi har försökt ta bort det med köksspray, diskmedel och vatten, olja, bikarbonat och vatten. Hade inte aceton hemma, men provade med acetonfri nagellacksborttagning.. Skrapa med bankkort... Tyvärr utan minsta skillnad.

Någon ide om det finns nåt att göra?

• Granitskiva i köket med matta fläckar orsakade av superlim, trots försök att rengöra med olika metoder. Ytan ser repad och ojämn ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt sett får man bort det limmet med en rakbladsskrapa, typ spishällsskrapa. Du kan dock ha en granithäll som är epoxilackad och inte ”naken sten”. Det är en genväg många tillverkare tar för att få sålt sekunda stenskivor som prima. Även granit som du har. Då är tyvärr ytan redan förstörd och måste behandlas på nytt.
Har du fått skötselanvisning?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Normalt sett får man bort det limmet med en rakbladsskrapa, typ spishällsskrapa. Du kan dock ha en granithäll som är epoxilackad och inte ”naken sten”. Det är en genväg många tillverkare tar för att få sålt sekunda stenskivor som prima. Även granit som du har. Då är tyvärr ytan redan förstörd och måste behandlas på nytt.
Har du fått skötselanvisning?
Nej tyvärr. Skivan är ca 20-30 år gammal så finns inget sånt kvar. Hur behandlar man ytan på nytt, är det något jag kan göra hemma? Hur vet jag hur ytan är behandlad?

Ren aceton, är det något värt att prova? Testade spishällsskrapa nu, men vet inte om jag lyckades få upp något. Lite kanske skrapades bort men såg ingen direkt skillnad ändå, och är rädd att jag repar skivan....

N Nyponbuske skrev:
Nej tyvärr. Skivan är ca 20-30 år gammal så finns inget sånt kvar. Hur behandlar man ytan på nytt, är det något jag kan göra hemma? Hur vet jag hur ytan är behandlad?

Ren aceton, är det något värt att prova? Testade spishällsskrapa nu, men vet inte om jag lyckades få upp något. Lite kanske skrapades bort men såg ingen direkt skillnad ändå, och är rädd att jag repar skivan....
Jag fåt bort limrester med skrapan märker jag nu när jag gör på torr yta, men det är fortfarande en fläck ändå

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
N Nyponbuske skrev:
Ren aceton, är det något värt att prova?
Ja. I och med att du säger att skivan är obehandlad är det värt att pröva. Aceton är ju rätt elakt mot ytbehandlingar, men inte rena stenytor. Brukar också funka bra att lösa snabblim/cyanakrylat.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja. I och med att du säger att skivan är obehandlad är det värt att pröva. Aceton är ju rätt elakt mot ytbehandlingar, men inte rena stenytor. Brukar också funka bra att lösa snabblim/cyanakrylat.
Jag vet inte om skivan är obehandlad, menar bara att inga instruktioner finns kvar. Jag vet inget alls om skivan eller ev behandling...

N Nyponbuske skrev:
Jag vet inte om skivan är obehandlad, menar bara att inga instruktioner finns kvar. Jag vet inget alls om skivan eller ev behandling...

• Köksbänk med skärbräda, en apelsin, en svart kabel samt en rosa klämma, med ljusa köksskåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För kännedom gick det bort med aceton.

Tyvärr är det lite ljusare större yta övrr hela stället där fläckn var, som kom av att jag skrubbade med köksspray och hård sida av en tvättsvamp. Ska se om man kan olja in skivan med stenolja och det lite ljusare partiet då blir bättre..

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.