Nån som har tips på om det finns T-track som passar Bosch FSN-tvingar?
Och även om nån vet om Bosch tvingar passar någon av Motedis aluminiumprofiler?
Håller på att planera för att bygga en MFT/3 kopia med profiler från Motedis.
-
-
5 nov 2016 06:58 #2
Jag har dessa T-tracks och det funkar att spänna fast med även om passningen inte är optimal.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Vad gäller Motedis profiler har jag ingen erfarenhet av just dessa men har själv en del profiler liggande som är 30*30 med 8mm spår och där funkar tvingarna.
Vet inte om detta svar gör dig något klokare -
5 nov 2016 15:13 #3
Har du möjlighet att mäta den del av tvingen som går ner i T-track?
Det låter som att det skulle funka med denna profil: http://www.motedis.se/shop/Aluminiu...orlek-40x80mm-I-typ-T-spar-8mm::99999456.html -
5 nov 2016 21:28 #4
Jag har gjort ett försök men är rädd att det nog visar mer på min okunskap när det gäller Sketchup än något annat men hoppas att det ger dig ett hum om måtten
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
5 nov 2016 23:58 #5
Som jag tolkar det på dessa mått ska de passa Motedis profil med T-spår 8mm.
6 nov 2016 10:28 #6
Bosch snabbtvingar skulle inte jag välja som ett första alternativ för att spänna fast något jag skall jobba med i ett bord.Brickan på tvingen som löper i spåret på skenan och tar upp spännkraften är bara skruvad i tvingen och tål inte allt för mycket. Ett bättre val för detta tycker jag är lösningen Festool valt som tål att spännas hårdare.
Jag har lyckats utan större ansträngning att få sönder en av mina tvingar så jag använder dessa till att hålla skenor som dom är till för och till stopp och andra lättare jobb i T-tracksen inte att spänna fast något som skall bearbetas som kanske min bild tolkades som. -
6 nov 2016 18:07 #7
Tänkte även köpa Bosch skruvtvingar FSN SZW, de borde också funka både till sågskena och till profilerna.
mexitegel
Allvetare- Västra Götaland
- Medlem jan 2009
- 16 579 inlägg
- 13 804 gillningar
- 818 bilder och filmer
6 nov 2016 18:26 #8Jag är lite besviken på kvaliteten på de tvingarna, de är ju inte direkt billiga. Om man inte för in hela basen i skenan så är det stor risk att man böjer den delen på tvingen vilket gör den svår att få i skenan senare. I princip vilken någorlunda kvalitativ stålsort som helst hade klarat det utan problem, men det här måste vara kinastål av sämsta sort.
Redigerat 6 nov 2016 18:28 -
6 nov 2016 19:18 #9
Det verkar som att Festools tvingar passar i Motedis profil med T-spår 8mm.
Får gå på dubbla uppsättningar tvingar, en uppsättning för bordet och en uppsättning för skenorna. -
6 nov 2016 20:05 #10
Läs denna tråd och framförallt badtastex inlägg #43. Verkar inte som alla 8mm profiler passar festooltvingarna https://mobil.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/219677-masse-gone-me-n-tal-3.html
-
6 nov 2016 20:54 #11
-
nanowire
Hobbysnickare- Södermanland
- Medlem okt 2008
- 4 676 inlägg
- 5 160 gillningar
- 1 461 bilder och filmer
6 nov 2016 21:10 #12
Liknande trådar
-
Bosch Professional 18V - passar batteriet i andra märken?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
T-track på Bosch GTS 10
Vilka styrskenor passar Bosch gkt55gce?
Bosch adapter till kapsåg passar till kapex också?
Passar Bosch FSN OFA+ RA 32 till Festool Skena FS 1400/2 LR2?
Verktyg, Maskiner & Fordon