Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

T-track som passar Bosch FSN-tvingar

1. V
    Medlem · Södermanland · 193 inlägg

VideX

Medlem
    Nån som har tips på om det finns T-track som passar Bosch FSN-tvingar?

Och även om nån vet om Bosch tvingar passar någon av Motedis aluminiumprofiler?

Håller på att planera för att bygga en MFT/3 kopia med profiler från Motedis.

2. ceson
    Medlem · Skaraborg · 1 971 inlägg

ceson

Medlem
  3. V

VideX

Medlem
    Tack det gör mig lite klokare.

Har du möjlighet att mäta den del av tvingen som går ner i T-track?

Det låter som att det skulle funka med denna profil: http://www.motedis.se/shop/Aluminiu...orlek-40x80mm-I-typ-T-spar-8mm::99999456.html

4. ceson

ceson

Medlem
  5. V

VideX

Medlem
  6. ceson

ceson

Medlem
    Bosch snabbtvingar skulle inte jag välja som ett första alternativ för att spänna fast något jag skall jobba med i ett bord.Brickan på tvingen som löper i spåret på skenan och tar upp spännkraften är bara skruvad i tvingen och tål inte allt för mycket. Ett bättre val för detta tycker jag är lösningen Festool valt som tål att spännas hårdare.
    Jag har lyckats utan större ansträngning att få sönder en av mina tvingar så jag använder dessa till att hålla skenor som dom är till för och till stopp och andra lättare jobb i T-tracksen inte att spänna fast något som skall bearbetas som kanske min bild tolkades som.

7. V

VideX

Medlem
  8. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 579 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Jag är lite besviken på kvaliteten på de tvingarna, de är ju inte direkt billiga. Om man inte för in hela basen i skenan så är det stor risk att man böjer den delen på tvingen vilket gör den svår att få i skenan senare. I princip vilken någorlunda kvalitativ stålsort som helst hade klarat det utan problem, men det här måste vara kinastål av sämsta sort.

Redigerat 6 nov 2016 18:28
  9. V

VideX

Medlem
    Det verkar som att Festools tvingar passar i Motedis profil med T-spår 8mm.
    Får gå på dubbla uppsättningar tvingar, en uppsättning för bordet och en uppsättning för skenorna.

10. Ola C
    Youtubesnickare · Skåne · 4 139 inlägg

Ola C

Youtubesnickare
  11. V

VideX

Medlem
  12. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 676 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Om du bygger för festooltvingar istället räcker det med två boschtvingar till skenorna (vilket är det enda de duger till). Festooltvingar finns i många fabrikat, kolla tex axminster, och är både starkare och billiga http://www.axminster.co.uk/axminster-guide-rail-clamp-ax954939

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.