3 525 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Syrafast stålrör till altanräcke?
Hjälp! Ska strax påbörja ett trädäcksbygge & kommer att köra med ett räcke med överliggare i trä (34x120) + 3 st horisontella stålrör som "ribbor". Tror det kan bli supersnyggt men det jag trodde var det enklaste att få tag i, visade sig vara en smärre omöjlig uppgift...! Syrafasta stålrör (vilket verkar vara ett krav för att det ska stå emot väder & vind) ser det ut att finnas gott om men de allra flesta vvs-företag har visat sig vara måttligt intresserade av att sälja några meter rör till privatpersoner. Det jag behöver ha är ca 30 mm (ytterdiameter) syrafast stålrör i 1-2 meterslängder - totalt ca 16-17 meter. Någon som vet var det finns att få tag i ???
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Stena exvis , men gå in på vilken smidesverkstad som helst med kontanter så får du nog titta på lagret.
Men varför tar du inte alurör istället? Enklare att jobba med, håller evigt och garanterat rostfritt )
Men varför tar du inte alurör istället? Enklare att jobba med, håller evigt och garanterat rostfritt )
http://montano.se
Sök magnus ligger i GBG området
Sök magnus ligger i GBG området
Allvetare
· Västra götaland
· 10 939 inlägg
Finns på flera ställen... Bla här;https://montano.se/product.html/rostfria-ror-4404-slipade
Edit : tvåa på bollen
Edit : tvåa på bollen
Brukar köpa sådana rör på Ahlsell. Men det förutsätter ju att man har någon känning med konto.
Syrafast använder jag om det som är inne i rören kräver syrafasta rör. För dekoration tycker jag vanliga rostfria duger bra. Även i exempelvis båten. Visst kan det bli någon tunn, brun fläck på vanliga rostfria rör i dålig miljö, men då är det oftast ändå dags att rengöra dom för att dom är smutsiga, och då försvinner ju den lilla korrosionen också.
Syrafast använder jag om det som är inne i rören kräver syrafasta rör. För dekoration tycker jag vanliga rostfria duger bra. Även i exempelvis båten. Visst kan det bli någon tunn, brun fläck på vanliga rostfria rör i dålig miljö, men då är det oftast ändå dags att rengöra dom för att dom är smutsiga, och då försvinner ju den lilla korrosionen också.
Medlem
· Blekinge
· 12 293 inlägg
Jag har använt varmförzinkade rör, tyckte RF var för dyrt. Även stolparna är av förzinkat plattjärn, det blev smäckert och bra. Svetsades ihop innan förzinkning.
Jag har också 3 tvärgående rörribbor. Detta är inte enligt regelverket då räcken inte ska vara klätterbara.
Jag har också 3 tvärgående rörribbor. Detta är inte enligt regelverket då räcken inte ska vara klätterbara.
Tack för era svar! Kollade upp Montano men de skulle ha drygt 5000:- för 16 m rör inkl. kapning, vilket blev för mycket pengar. Hittade till slut en skrothandlare ett par mil härifrån som hade rostfria 26 mm rör för 75:-/m (tyckte syrafast var overkill), så jag slog till där. Så nu är materiallistan äntligen komplett! 
Klicka här för att svara