8 186 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
SYR 3065 vs SYR 5067 ?
Hej igen Dof 
3056 är för de pannor som har inbyggd kylslinga (jag har en sådan till min Calmar V33).
Den dyrare är till för pannor utan kylslinga. Man byter då ut varmt vatten från pannan med nytt kallt vatten, kylslinga är alltså att föredra, enligt mig
3056 är för de pannor som har inbyggd kylslinga (jag har en sådan till min Calmar V33).
Den dyrare är till för pannor utan kylslinga. Man byter då ut varmt vatten från pannan med nytt kallt vatten, kylslinga är alltså att föredra, enligt mig
Utveckling - det är när man kan plocka bort en del. Att plocka på flera delar och se att det funkar är kul, men inte utveckling.
hur många säkerhetsnivåer behövs det på en villapanna?
förresten hur värms pannan?
öppet eller slutet EXP-kärl?
hur många säkerhetsnivåer behövs det på en villapanna?
förresten hur värms pannan?
öppet eller slutet EXP-kärl?
Yonda,
Det är sant.
3056:an tycker jag dock är en bra pryttel, den stoppar effektivt kokningen som ingen fläktavstängning eller termostat kan göra.
Ett problem kan dock vara att man aldrig nyttjar den och att ventilen kajkat ihop när den väl behövs...
Jag försöker provocera fram nödkylning nästan varje eldning, då vet man att den funkar och tankarna laddas med högre temp, rätt eller fel låter jag vara osagt.
Det är sant.
3056:an tycker jag dock är en bra pryttel, den stoppar effektivt kokningen som ingen fläktavstängning eller termostat kan göra.
Ett problem kan dock vara att man aldrig nyttjar den och att ventilen kajkat ihop när den väl behövs...
Jag försöker provocera fram nödkylning nästan varje eldning, då vet man att den funkar och tankarna laddas med högre temp, rätt eller fel låter jag vara osagt.
"Grundtipps" om man har självcirk, öppet exp och ack så behövs bara en enda ventil som stryps in så att cirk (ack panna) ger ett flöde som ger önskad panntemp ut.
Resten är "utveckling"
"Provovoceringen" är säkert nyttig för ventilen och om inte för annat så laddar du ackarna till max (ofta förbisett)
Resten är "utveckling"
"Provovoceringen" är säkert nyttig för ventilen och om inte för annat så laddar du ackarna till max (ofta förbisett)
Vi håller på och installerar en panna och hade sedan tidigare en syr 3065 som tempbegränsare kopplad till vvb i den gammla pannan. Nu vill inte installatören inte installera syr 3065 på kylslingan i den nya panna (ctc v35) då han menar att den inte gör någon nytta och inte är godkänd utan han tycker vi inte ska använda kylslingan, alernativt köpa en syr 5067. Problemet verkar vara att vi inte har kommunalt vatten. Det hade vi inte när han skruvade dit syr 3065 för ett år sedan heller. I huset har vi bra självtryck(kan duscha utan problem). Vad är rätt? Som han gjorde innan eller som han vill göra nu.
Tar upp denna tråden igen.
På Rinkabyrör står det att man ska ha 3065 om man inte har kommunlat vatten och den andre om man inte har det. Men har köpt en Nibe Vedex med kylslinga. Skulle jag då egentligen ha SYR 3065? Jag har egen brunn.
På Rinkabyrör står det att man ska ha 3065 om man inte har kommunlat vatten och den andre om man inte har det. Men har köpt en Nibe Vedex med kylslinga. Skulle jag då egentligen ha SYR 3065? Jag har egen brunn.
http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf#search="SYR 3065"
Kanske är ett försäljningsknep?Vill i vilket fall somhrlst ha en. Men vilken?[/url]
Kanske är ett försäljningsknep?Vill i vilket fall somhrlst ha en. Men vilken?
Kanske är ett försäljningsknep?Vill i vilket fall somhrlst ha en. Men vilken?[/url]
Kanske är ett försäljningsknep?Vill i vilket fall somhrlst ha en. Men vilken?
Jag har en fråga ang SYR ventil 5067 till en laddomat 21.
Om strömmen går så kan ju INTE pumpen i Hydrofor/hydropressen pumpa vatten från den egna brunnen till pannan om tex den skulle överstiga 97 grader (koka).
Vad skulle då kyla ner panna om hela ackutanken var fulladad med 95 gradigt vatten?
Jag vet att laddomat får självsirkulation om den blir strömlös men skulle det räcka för att kyla ner pannan?
Hur lång/kort tid tar det för veden att brinna upp/ner när man laddat pannan med ved?
Hur lång tid tar det att ladda hela ackutanken (1000l) med 95 gradigt vatten?
Om strömmen går så kan ju INTE pumpen i Hydrofor/hydropressen pumpa vatten från den egna brunnen till pannan om tex den skulle överstiga 97 grader (koka).
Vad skulle då kyla ner panna om hela ackutanken var fulladad med 95 gradigt vatten?
Jag vet att laddomat får självsirkulation om den blir strömlös men skulle det räcka för att kyla ner pannan?
Hur lång/kort tid tar det för veden att brinna upp/ner när man laddat pannan med ved?
Hur lång tid tar det att ladda hela ackutanken (1000l) med 95 gradigt vatten?
Klicka här för att svara