Hej.
Har målat en bokhylla med äggoljetempera där kvistlacken/schellacken syns igenom med fläckar. Blev rekommenderad av färghandeln att applicera schellack över kvistar för att minska genomblödning, och sedan täcka med 3 lager färg. Men problemet är alltså att själva lacken syns igenom. Har målat 5 lager äggoljetempera utan bättring.
Vad gör jag åt detta?

• Rosa målad bokhylla, fläckar av schellack syns igenom färgen trots flera lager äggoljetempera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyligen målad rosa bokhylla där kvistlacken/schellacken syns igenom som fläckar på hyllplanen trots flera lager färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det färdigblandad shellack typ Ottossons? Jag tycker den är för klen och blöder igenom. Bättre att blanda egen.
Edit: det ser väldigt ljust ut? Är det vattenbaserad kvistlack eller shellack? Shellack brukar ju se brunare ut.

Jag köpte flingor och blandade med etanol

Av den här anledningen har jag i princip slutat använda schellack. Schellacken syns genom färgen eftersom ytan blir annorlunda. Linoljefärg och äggoljetempera målat i tunna lager får skillnaden att synas tydligt.

Sist målade jag nog sju lager eller ngt liknande innan det blev bra. Därefter bestämde jag mig för att hellre måla om, OM det blir genomblödning från kvistarna än att använda schellack.

Han jag jobbade åt förut sa åt oss att måla hela ytan just pga att det oftast syns där man bara målat på kvistarna.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Är shellacken slipad förresten? Annars får man ju en väldigt blank yta

Så trist. Hade inte tänkt köra kvistlack men blev rekad av butiken. Så får väl stryka typ 4 lager till och se om det blir bättre.

VLJ VLJ skrev:
Är shellacken slipad förresten? Annars får man ju en väldigt blank yta
Inte slipad. Ytan är inte blank men ljus.

Ok, testa att ta en obehandlad trä kvistlacka och slipa lätt x 2, och prova att måla på det.

• Gilla
anen
  • Laddar…
Hej. Hur har det gått? Behövde du måla en miljon gånger till för att täcka kvistlacken? Jag är i samma läge med att det lyser igenom efter 3 lager täckfärg och behöver lite hopp!😆

Jo det blev bättre men inte 100%. Målade fler lager, totalt typ 10. Skulle nog behövt 2-3 lager till egentligen. Hade jag gjort om projektet hade jag skippat shellack och målat igen om/när det blött igenom. Vilken typ av färg använder du? Mvh

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
A anen skrev:
Jo det blev bättre men inte 100%. Målade fler lager, totalt typ 10. Skulle nog behövt 2-3 lager till egentligen. Hade jag gjort om projektet hade jag skippat shellack och målat igen om/när det blött igenom. Vilken typ av färg använder du? Mvh
Tack för svar! Jag köpte en billig vattenbaserad akrylatfärg. Och nu målade jag ett fjärde lager med samma färgsort fast kritvit färg. Hoppas att det täcker bättre.
Jag kommer dra på kvistlack på hela brädan nästa gång jag målar takpanel. Blir nog inte dyrare än all täckfärg som går åt nu😂

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.