8 720 läst ·
112 svar
9k läst
112 svar
Synpunkter planlösning
Om du gör vänstra väggen med högskåp, städ, skafferi, frys, kyl och ugn med u-skåpet närmast hörnet. Bänkskåp minst 60 bredvid u-skåpet för avställning mm. Sen har du som du föreslår häll till vänster och disk till höger m fönster mellan. Obs att inte fläkten kommer för nära fönstret (inte snyggt).
Vad roligt projekt du har att fundera på!
Vad roligt projekt du har att fundera på!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det är i alla fall ett mer lagom avstånd mellan hällen och hon. Om du är ensam matlagare så tänk att du ska stå där emellan själv med allt som behövs till matlagningen och ändå nå över hela ytan så att du inte behöver gå iväg och hämta nästa grönsak som ska skäras och nu ligger närmast hon.J Jarlsgård skrev:
Hur lång är sträckan från hon till hörnet, inte inne vid väggen utan närmast golvet?
Skulle ta 60 cm så att det är lätt att ställa en plåt eller en fryslåda där utan att det står på själva hällen. Även om jag tror att det blir köksön som blir det normala stället att ställa fryslådorna på.J Jarlsgård skrev:
J Jarlsgård skrev:
Jag skulle ju inte vilja att våra champagneglas står i en låda, känns som alldeles för stor risk för att de välter när man drar i lådan.
Tänk också på att man brukar ha allt mer uppläggningsfat, glas, kökshjälpmedel osv. ju mer tiden går. Numera har vi inget problem med att fylla hela vårt kök som är i L-form där den långa delen är ung. 5 m och har väggskåp överallt. I förra huset hade vi ett mer normallitet kök och under de 18 år vi bodde där fick vi ha allt mer köksgrejer i förrådet och det blev svårt att komma åt i skåpen för att allt stod så trångt.
Har en kompis som har kakelplattor som fönsterbänk i fönstret bakom diskhon. Jag tror det har klarat sig bra under de 10 år som det har sett ut så.Charlie2 skrev:
Många skriver att de vill ha ett fönster att titta ut genom när de diskar men själv tycker jag att man tillbringar så liten tid vid diskhon att fönstret gör större nytta bakom arbetsbänken.
Instämmer, ibland känns det som folk sitter och räknar cm för att få det symmetriskt på ritningen men i verkligheten ser man ju inte det.Charlie2 skrev:
Japp instämmer. Kom på detta efteråt!Charlie2 skrev:
@BirgitS nu dricker vi inte alkoholhaltiga drycker alls och har således inga champagneglas men jag förstår vad du menar och håller med!
Kan säga som såhär, jag uppskattar bänkyta och förvaring i stora drag i köket. Men jag tycker man har för mkt av nästan allt vanligtvis. Idag har vi säkert 4 serviser varav vi använder en till vardags och en vid kalas o liknande. Så 2 st står där bara år efter år.. Samma med glas, vi kanske använder 1/3 av glasen vi faktiskt har.
Så genom att bara ha det man faktiskt använder så tror jag man spar rätt mkt plats
Så, nu har dottern däckat så lite köksritartid åt mig!
Som synes så har jag inte satt dit en köksfläkt. Tänker att vi kommer ha antingen takfläkt eller i hällen för att slippa en stor klump ovanför huvudet som iaf jag finner ivägen för det mesta. Satte även 2x80cm skåp bredvid ugnen.. de bör rymma alla glas och muggar utan bekymmer! I köksöns kortsida tänker jag mig att man kan ha tallrikar, skafferi på långsidan mot kyl/frys and so on.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes så har jag inte satt dit en köksfläkt. Tänker att vi kommer ha antingen takfläkt eller i hällen för att slippa en stor klump ovanför huvudet som iaf jag finner ivägen för det mesta. Satte även 2x80cm skåp bredvid ugnen.. de bör rymma alla glas och muggar utan bekymmer! I köksöns kortsida tänker jag mig att man kan ha tallrikar, skafferi på långsidan mot kyl/frys and so on.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Ser ju ut som ett lagom avstånd mellan hon och hällen.
Är det inte praktiskt med "skafferi" under bänkytan mellan hon och hällen?
Jag har funderat på det när det väl blir dags att göra om vårt kök. Bara att dra ut lådan där man redan står för att ta fram pastan, riset och konservburken
Dock lite långt mellan diskmaskinen och skåpen för glasen.
Hur har ni tänkt att köksön ska användas (mer än för förvaring alltså)?
Om de är gäster som ska sitta där medan du blir klar med maten känns den felvänd för då vore det väl naturligare att bjuda dem på utsikt genom fönstret än att titta på kylen och frysen.
Men är det bara för att en snabb ensam frukost där man vill slippa gå bort till matbordet spelar det ju ingen roll.
Är det inte praktiskt med "skafferi" under bänkytan mellan hon och hällen?
Jag har funderat på det när det väl blir dags att göra om vårt kök. Bara att dra ut lådan där man redan står för att ta fram pastan, riset och konservburken
Dock lite långt mellan diskmaskinen och skåpen för glasen.
Hur har ni tänkt att köksön ska användas (mer än för förvaring alltså)?
Om de är gäster som ska sitta där medan du blir klar med maten känns den felvänd för då vore det väl naturligare att bjuda dem på utsikt genom fönstret än att titta på kylen och frysen.
Men är det bara för att en snabb ensam frukost där man vill slippa gå bort till matbordet spelar det ju ingen roll.
Håller med BirgitS om att ev vända köksön. Om ni är många som lagar mat tillsammans får ju fler plats i bredd vid ön. Något jag saknar i mitt nuvarande kök är vad jag byggde i två andra, det var att ha vatten i ön och där hade jag ytterligare en sop/kompost. Perfekt att kunna förbereda t ex grönsaker medan ngn diskar.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Du kan dina kök alltså!BirgitS skrev:
Ser ju ut som ett lagom avstånd mellan hon och hällen.
Är det inte praktiskt med "skafferi" under bänkytan mellan hon och hällen?
Jag har funderat på det när det väl blir dags att göra om vårt kök. Bara att dra ut lådan där man redan står för att ta fram pastan, riset och konservburken
Dock lite långt mellan diskmaskinen och skåpen för glasen.
Hur har ni tänkt att köksön ska användas (mer än för förvaring alltså)?
Om de är gäster som ska sitta där medan du blir klar med maten känns den felvänd för då vore det väl naturligare att bjuda dem på utsikt genom fönstret än att titta på kylen och frysen.
Men är det bara för att en snabb ensam frukost där man vill slippa gå bort till matbordet spelar det ju ingen roll.
Ja att ha pasta, ris osv mellan ho och häll är ingen dum idé alls! Jag tänkte mer på bakgrejer typ som mjöl, socker, bakpulver och sånt som man kunnat ha i köksön. Dvs sånt man kanske inte använder var dag men ska man baka så är det troligtvis vid köksön man gör detta!
Angående köksöns riktning så har min tanke varit som såhär. Nej den är inte till för gäster i den aspekten, utan det är till frukostar för kidsen i farten innan skolan typ. Sen tänker jag även på stolens utrymme. En utdragen stol tar trots allt lite utrymme men genom att ha den mot hallen så inkräktar man inte på matbordets stolsyta eller vad man ska säga.
Ja, glasen och muggarna hamnar en bit från hon! Gör det så mycket? Njae kan jag tycka. Möjligen när man tömmer diskmaskinen men inte annars (förutom när man ska hämta vatten till kaffekokaren som då lär hamna bredvid ugnen). Kylskåpet eller frysen kommer ha vatten/ismaskin.. kanske anses som en onödig lyx men vi har det idag och vi älskar det! Guld värt och miljövänligt(?) då man slipper stå och spola i kranen för att få fram kallt vatten. I övrigt så har man ju den mesta drycken i kylen så som mjölk, juice, läsk tex och då är glasen nära till hands
Nackdelen med att vända köksön är att den då blir mindre. Alternativet då blir en halvö vilket inte känns lika tilltalande. Och många som lagar mat har jag aldrig varit med om i mitt 30åriga liv än så länge.. min plats är i köket och där står jag i regel självCharlie2 skrev:
Håller med BirgitS om att ev vända köksön. Om ni är många som lagar mat tillsammans får ju fler plats i bredd vid ön. Något jag saknar i mitt nuvarande kök är vad jag byggde i två andra, det var att ha vatten i ön och där hade jag ytterligare en sop/kompost. Perfekt att kunna förbereda t ex grönsaker medan ngn diskar.
Precis så hade vi det i vårt kök. Ho och sophink i köksön. Stod alltid vid köksön och förberedde maten, hacka, skala, skölja mm. Suverän arbetsplats. I bänken bakom fanns häll och stor ho.
Så skönt att slippa ha häll i köksön med en fläkt som förstör volymen och utsikten och dessutom tar upp en massa utrymme på hällen.
Så skönt att slippa ha häll i köksön med en fläkt som förstör volymen och utsikten och dessutom tar upp en massa utrymme på hällen.


