11 250 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Synpunkter på vårt kök?
Vilken bänkskiva vi ska ha i köket har vi inte alls bestämt än, det enda vi har bestämt är att vi ska ha en mörk bänkskiva. Självklart skulle man väl helst ha en schysst skiva i granit men där tror jag att ekonomin säger ifrån, så mest troligt blir det någon typ av laminatskiva.
När det gäller fönstret så valde vi att placera hällen bredvid fönstret, skulle man flytta dit diskhon så skulle man tappa avställningsytor både bredvid hällen och diskhon... nu finns det gått om plats bredvid båda två.
Dessutom använder man diskhon mindre när man har diskmaskin.
När det gäller fönstret så valde vi att placera hällen bredvid fönstret, skulle man flytta dit diskhon så skulle man tappa avställningsytor både bredvid hällen och diskhon... nu finns det gått om plats bredvid båda två.
Dessutom använder man diskhon mindre när man har diskmaskin.
westerberg13,
lycka till med köket och hoppas ni kommer trivas. Jag själv säger nej tack till utformningen då den inte alls passar mig och mina behov och önskemål (väljer hellre enklare linjer och får då råd med bättre material). Ni verkar dock ha bestämt er eftersom ni tänkt på både det ena och det andra, så jag ska inte komma med några övertalningsförsök till annat, till syvende och sist.. det är ju ert kök.
lycka till med köket och hoppas ni kommer trivas. Jag själv säger nej tack till utformningen då den inte alls passar mig och mina behov och önskemål (väljer hellre enklare linjer och får då råd med bättre material). Ni verkar dock ha bestämt er eftersom ni tänkt på både det ena och det andra, så jag ska inte komma med några övertalningsförsök till annat, till syvende och sist.. det är ju ert kök.
Dessvärre är ju hörn alltid problematiska i ett kök. De är svåra att utnyttja och ger liten användbar arbetsyta. Så ju fler hörn ett kök har, desto sämre utnyttjat och svårare att arbeta i blir det.
Fasade hörnskåp med utdragslådor gör dessutom köket ännu mer svår arbetat och svår utnyttjat än hörnskåp med karuseller.
Jag har själv hällen placerad på samma sätt som i er ritning och den lösningen kommer INTE att finnas med när vi bygger vårt nya kök. När man står vid spisen blockerar man båda skåpen på var sida om spisen, vilket är rätt irriterande om man ofta är fler än en som arbetar i köket.
Enligt min bedömning funkar ert kök om man är EN person i taget som grejar köket. Har man små barn eller uppskattar att sköta köksbestyren tillsammans med någon annan, så är erat kök tyvärr rätt uselt planerat.
Lycka till!
Fasade hörnskåp med utdragslådor gör dessutom köket ännu mer svår arbetat och svår utnyttjat än hörnskåp med karuseller.
Jag har själv hällen placerad på samma sätt som i er ritning och den lösningen kommer INTE att finnas med när vi bygger vårt nya kök. När man står vid spisen blockerar man båda skåpen på var sida om spisen, vilket är rätt irriterande om man ofta är fler än en som arbetar i köket.
Enligt min bedömning funkar ert kök om man är EN person i taget som grejar köket. Har man små barn eller uppskattar att sköta köksbestyren tillsammans med någon annan, så är erat kök tyvärr rätt uselt planerat.
Lycka till!
Bra om ni är nöjda med ert kök! Jag upprepar att det är viktigt med avställningsytor både bredvid kyl/frys och bredvid (eller ovanför) ugn, jag höll själv på att göra oss olyckliga när jag (i mina föräldrars splitt ny men uselt komponerade kök) snavade över en krypande ettåring på väg från ugnen till en avlastningsyta fem steg bort. Som tur var var det bara jag som fick brännskador i det fallet....
Många synpunkter och det är kul.
Vi har en ide på hur vi vill ha vårt kök, men det är långt ifrån färdigplanerat.
Det enda som vi har bestämt till 100% är att vi ska ha en bardisk där man kan sitta och ta en kaffe och att vi vill ha så mycket underskåp som möjligt med utdragsfunktion.
Men vi ska även låta några köksföretag rita upp förslag på hur man kan planera köket.
Det hinner nog komma in minst ett par förslag till här innan något är klubbat.
Tack för alla synpunkter och ideer.
Vi har en ide på hur vi vill ha vårt kök, men det är långt ifrån färdigplanerat.
Det enda som vi har bestämt till 100% är att vi ska ha en bardisk där man kan sitta och ta en kaffe och att vi vill ha så mycket underskåp som möjligt med utdragsfunktion.
Men vi ska även låta några köksföretag rita upp förslag på hur man kan planera köket.
Det hinner nog komma in minst ett par förslag till här innan något är klubbat.
Tack för alla synpunkter och ideer.
Var kommer bänkskivan i från. Vi har den klassiska perstorpsskivan nu men den blir alldeles för liten vid kommande renovering, men det skulle va kul att ha en upphottad variantpinebar skrev:
Hur menar du Anna_Robban? Att själva mönstret är för litet eller att skivan är för liten?
Om det är själva mönstret så titta på LG Collection. De har den klassiska virrvarr-skivan men har för mig att jag såg nån mörkgrå skiva med liknande (men inte samma) men större mönster. Den hette förstås inte virrvarr utan något annat.
Om det är själva skivan som är för liten, så går det ju att måttbeställa storlek. Vår diskbänkskiva är 73cm djup, helt underbart!
Om det är själva mönstret så titta på LG Collection. De har den klassiska virrvarr-skivan men har för mig att jag såg nån mörkgrå skiva med liknande (men inte samma) men större mönster. Den hette förstås inte virrvarr utan något annat.
Om det är själva skivan som är för liten, så går det ju att måttbeställa storlek. Vår diskbänkskiva är 73cm djup, helt underbart!
Nej den bänkskivan vi har nu är för liten (för smal å för kort) till att återanvända till kommande köksrenovering. Dessutom är den för ljus också. Hade tänkt haft mörkt trä eller betong från början men nu har jag börjat tänka om när ja kom på att det fanns en mörk variant av "virrvarr".
Klicka här för att svara