Vi har nu köpt hus och köket var väldigt litet så vi har planerat att offra ett sovrum och göra ett större kök/matrum. Jag har suttit och ritat på Ikeas köksprogram och försökt få till ett kök.
kketti8.th.png
kket2tm6.th.png

Högskåpet bredvid kyl/frys innehåller inbyggnadsugn och inbyggnadsmicro.
Som ni ser på andra bilden så har jag ritat in hur ingången till köket/matrummet kommer att se ut, ingången kommer alltså bli i 45 grader. ( det gick inte att få till med Ikeas program)

Kom gärna med synpunkter och kritik.

Jag skulle se till att få avlastningsytor bredvid både ugnar och kyl/frys, dvs inte sätta dem bredvid varandra. Och kan man undvika hörnskåp tycker jag att man ska göra det, det blir väldigt mycket "döda" ytor, både på arbetsbänken och i köksskåpen. Jag tycker att ett parallellkök är mer lättarbetat än det här ser ut att vara, kommer inte två personer i det här köket att krocka onödigt mycket med varandra?

Håller med anilov! Försök få bort några av alla hörnen.

Här är ett par bilder av vårt planerade kök, lite större, men med bara två hörn.
2006-05-26_Kok1.jpg
2006-05-26_Kok2.jpg

T
pinebar: Det var inte lite lådor du hade : )

Kanske lite plottrigt?

westberg13 skrev:
Vi har nu köpt hus och köket var väldigt litet så vi har planerat att offra ett sovrum och göra ett större kök/matrum. Jag har suttit och ritat på Ikeas köksprogram och försökt få till ett kök.
[bild]
[bild]

Högskåpet bredvid kyl/frys innehåller inbyggnadsugn och inbyggnadsmicro.
Som ni ser på andra bilden så har jag ritat in hur ingången till köket/matrummet kommer att se ut, ingången kommer alltså bli i 45 grader. ( det gick inte att få till med Ikeas program)

Kom gärna med synpunkter och kritik.
Tycker också att det blir för mycket med tre hörn i ett kök. Det är åtminstone ett för mycket. Parallelkök vore nog inte så dumt. Tror faktiskt inte du förlorar så mycket utrymme på det. Hörnskåpen är enligt min mening rätt "ineffektiva".

Håller med tidigare talare. Bort med hörnskåpen helt och hållet. Vi kommer ha ett hörn i vårt nya kök (L-format), men vi väljer att låta hörnet bli dött för att slippa dessa hörnskåp (alternativt har vi tänkt att man ska kunna komma in i hörnet från närliggande skåp).

Hörnskåp med en rondell i är faktiskt oerhört effektiva anser vi. Innan hade vi eländiga skåp som man kom in i från just skåpet igemte, det är totalt värdelöst då man inte når någontin längst in.

Westerber13, ditt utrymme för kök är precis likadant som mitt, jag har en tråd om vårt nya kök här, där kanske du kan få lite tips. Skall skriva lite mer här imorgon om vad jag tycker är tokigt. Mått på ditt kök hade inte vart fel så man vet vilket utrymme du har att röra dig på. Vad skall du tex ha till höger om matgruppen du har ritat in?

Kul med så många synpunkter. Angående hörnen i vårt kök så är en anledning att vi tycker att det är estetiskt snyggare och en annan att vi bara vill ha underskåp med utdragsfunktion.

Utrymmet till höger om matgruppen är vardagsrummet, nu finns det en befintlig vägg där, men vi planerar att öppna upp en öppning mellan matrum och vardagsrum. (mest troligt ett valv)

På bilden nedan finns mått på alla väggar.

kket3xx2.th.png

Hej igen!
Du förlorar sjukt mycket utrymme på att göra så som du gör med hörnskåpen, särskilt om du tänkt o handla med ikea. Det finns flera andra leverantörer som har vetiga lösningar för just hörn-lådskåp. När du bara har det tre meter brett hade jag mycket hellre satsat på hörnskåp med rondell och lucka, då hår du mer golvyta, och får in 2 st 60-skåp framför fönstret.

Du tjänar ingenting på att inte ha något väggskåp mellan högskåp och fönster då man inte kan se denna vägg från något håll när man sitter vid Matplatsen. Jag hade hellre tagit ner alla överskåp på den norra väggen för att få mer luft i köket, och försökt skapa utrymmet på den andra väggen.

Du säger inte hur det ser ut idag, var finns fläkten och diskhon? Det är trevligt o stå vid diskhon om den är vid fönstret, tråkigt om den är under ett överskåp.

Skippar du att sätta micro och ugn i ett högskåp får du massor med utrymme för dina torrvaror. Finns ju kombinerade ugnar/micro nu, jag hade nog satt den under din häll.

tank77 skrev:
pinebar: Det var inte lite lådor du hade : )

Kanske lite plottrigt?
Jo, men vi ser det som en liten kul grej i köket med alla lådorna. Jämför gammal köpmansdisk.
Och så har jag väldigt positiva erfarenheter av lådor i kök. Det är helt enkelt praktiskt också.

Vi stsar också på karusellskåp i det ena hörnet. I det andra går det inte för där är diskbänken, men man ska ändå kunna komma åt det utrymmet också.

Tanken med utrymmet mellan högskåpet och fönstret är att jag ska sätta upp öppna hyllor där.
Något jag borde ha nämnt tidigare men helt glömdes bort.

Angående hur det såg ut tidigare så sitter diskhon på samma ställe, spis och kylskåp sitter mot väggen som ska plockas bort och ersättas av bardisken.

För att återgå till det här med hörnskåpen så tappar man visserligen skåpyta, men dom "kilar" som blir tomma i hörnen har jag tänkt utnyttja till att montera sk powerports.

Det går att montera powerports i hörnskåp med rondell i. :P

Vi har ju oxå flera öppna hyllor. Vi hade tänkt o ha en hel del grejjer på dem, men det var riktigt fult, nu har vi lite praktiska grejjer plus ett par prydnadssaker som ser vetiga ut. Jag tycker fortfarande som innan, överskåp vid högskåp och eventyuella hyllor på norra väggen isåfall. :)

Fresve, om det är blir fult med öppna hyllor så borde det väl ändå vara bättre att placera dom hyllorna "bakom" högskåpet än att ha dom öppna på norra väggen. :p

Angående bänkskåpen i hörnen så kan nog en rondell vara bra men jag tycker helt enkelt att ett hörn i 45 grader är snyggare och dessutom får man en större bänkyta.

westberg13 skrev:
Fresve, om det är blir fult med öppna hyllor så borde det väl ändå vara bättre att placera dom hyllorna "bakom" högskåpet än att ha dom öppna på norra väggen. :p

Angående bänkskåpen i hörnen så kan nog en rondell vara bra men jag tycker helt enkelt att ett hörn i 45 grader är snyggare och dessutom får man en större bänkyta.
En fråga angående den tilltänkta bänskivan, vad hade ni tänkt för material och vad tror ni att den kommer att kosta iom att den är så pass komplicerad med alla vinklar?

Min personliga åsikt är att det viktigaste med ett kök är att man har utsikt genom ett fönster när man står o jobbar. Exempelvis skulle jag se till att antingen diskbänken eller arbetsbänken är framför fönstret. Inte bara trevligt med utsikt, man får bra arbetsbelysning också på det sättet.
Sedan kan resten göra detsamma ......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.