Hejsan !

Är hyfsat ny hus ägare till ett gammalt fint stenhus byggt 1925.

Köpte det som ett dödsbo med tanke på att riva ut allt efterhand och göra om och göra rätt.

Idag är sitter det en CTC luft/vatten värmepump, både ute del och varmvatten del inne alltså.

pumpen och vv beredaren är i ett brygghus anslutet till boningshuset och leder sen via kulvert in i husets krypgrund.

Nu till frågan … satt och diskuterade med min fru om vi skulle fimpa pumpen då det snart är dags att byta till en ny då den börjar bli gammal och istället installera en luft/luft då den dels är betydligt billigare och vårt hus inte är jättestort, ungefär 103 kvm.

Tänkte då även sätta in en ny varmvattenberedare i vår matkällare inne i huset och dra om inkommande vatten ner där så vi ändå ska byta den då den gamla förmodligen är galvad och vi har en dränering på ingång i det närmaste.

Vad säger ni mer rutinerade?? Jag vill ha alla synpunkter ni kan ge mig??

Hoppas jag lägger detta i rätt forum

Vänliga hälsningar Robban
 
Vattenburen värme och byta till luft/luft, skulle aldrig jag göra, hur är lokaliterna i huset, olika rum och då kommer inte en luft/luft att kunna värme allt. det blir stopp om en dörr stängs. Behåll VP och komplittera med en luft/luft. Det med VVB är bra att sätta närmare tappställen, kortare tid för att få VV.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Hej! Gamla stenhus drar väldigt mycket uppvärmningsenergi. Viktigt att ha ett bra värmesystem. Gamla CTC luftvattenvärmepumpar är riktiga arbetshästar så jag kan inte riktigt förstå varför ni vill skrota den om den fortfarande fungerar? Man brukar köra tills kompressorn rasar då den kan vara mycket dyr att reparera och då är det lagom att byta till ny värmepump. En luftluftvärmepump är bara ett komplement till ett annat riktigt uppvärmningssystem som i och för sig kan vara el-radiatorer och elektrisk varmvattenberedare.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vattenburen värme och byta till luft/luft, skulle aldrig jag göra, hur är lokaliterna i huset, olika rum och då kommer inte en luft/luft att kunna värme allt. det blir stopp om en dörr stängs. Behåll VP och komplittera med en luft/luft. Det med VVB är bra att sätta närmare tappställen, kortare tid för att få VV.
Tack för svar, tycker det du skriver låter rimligt .
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Gamla stenhus drar väldigt mycket uppvärmningsenergi. Viktigt att ha ett bra värmesystem. Gamla CTC luftvattenvärmepumpar är riktiga arbetshästar så jag kan inte riktigt förstå varför ni vill skrota den om den fortfarande fungerar? Man brukar köra tills kompressorn rasar då den kan vara mycket dyr att reparera och då är det lagom att byta till ny värmepump. En luftluftvärmepump är bara ett komplement till ett annat riktigt uppvärmningssystem som i och för sig kan vara el-radiatorer och elektrisk varmvattenberedare.
Jo den fungerar, hade en granne här dock, rörläggare ovanpå det som Försökte sälja på mig en ny.

Men du tycker alltså att man ska köra den tills den lägger av helt innan man bytar?
 
B
Känns väldigt udda att byta från vattenburet till luft luft. Är kulverten lång eller beredaren felplacerad kan man ju tänka om nästa gång ni byter värmepump.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vilken del av landet handlar det om? Möjligen om man bor i Norrland kan man ev fundera på byte eftersom dagens luftvattenvärmepumpar har bättre prestanda vid köldgrader än de gamla.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.