26 682 läst ·
70 svar
27k läst
70 svar
Synpunkter på planlösningen önskas
Vi utgick från en grundritning som inte hade knixen, för att få plats i kök och framförallt tvättstuga så blev det en utbyggnad på entresidan. Vi vill ha möjlighet att hänga tvätt på lina i tvättstugan (visas med strecken).Mikael_L skrev:
Sedan tyckte jag om utbyggnaden, den gjorde att det "händer något" med fasaden.
Ja det borde jag ju sett om jag kollat tillräckligt ordentligt på planlösning övervåning. :blushing:Fabrikör Stava skrev:
I köket har ju knixen fördelen att få bort ett värdelöst svåranvänt hörnunderskåp.
Om jag skulle försöka vara konstruktiv över det liggande förslaget så säger jag så här (Obs mina åsikter alltså).
Utrymme som slösas enligt mig är:
* All yta där det det står "matplats 30.9"
Ett utrymme jag inte ser användning av. Det verkar mest bara bli en jättelik jättebred korridor för att förflytta sig mellan hall/matsal/v-rum/arbetsrum/trapp/kök.
Inga möbleringsbara väggar. Så vad ska man ha där? En möbel av något slag precis mitt på golvet så trafiken mellan de rum jag nyss nämnde försvåras?
*Hall och gallerigång är också "bortslösat" utrymme. Men som jag sagt innan så kan man aldrig erhålla en planlösning utan ett visst mått av döda utrymmen och kommunikationsytor. Det ska vara "huset" som är så litet att man når allt därifrån man sitter.
* klv och teknik verkar lite väl stort. Men ni hade ju en tanke på användningen av utrymmet - bra.
* På övervåningen ser det rätt bra ut, går inte att göra mycket bättre. Ja förutom att bad och hygienutrymmena är alltför gigantiska. Jag skulle personligen minst halvera detta.
Men det är ju en del personlig smak där. Men tänk på att arbetskostnaden är 1000:-/kvm för tätskiktad och kaklad yta + kvm-priset för tätskikt och kakel/klinker.
Det blir många pengar där, bara för att få lite mer att städa.
Vore det mitt hus skulle jag skippa den där vardagsrumsutbyggnaden och sätta v-rum istället där det står "matplats 30.9".
Låta balkongen ovan vara kvar och erhålla en uteplats under tak, eller en inglasad dito eller t.o.m en vinterträdgård.
Vrida trappan 90° medurs och därigenom få högre utnyttjandegrad av kommunikationsytan hall, mer möblerbar vägg i v-rum, eller tja. Jag skulle även flytta kaminen dit mot trappan, så mer möbleringsbar vägg blev det ju inte.
Sen kommer trappan upp i duschplatsen på ÖV, vilket alltså leder till önskvärd förminskning av dessa utrymmen.
Slutligen skulle jag även skippa köksön.
(Kill your darlings ?
Ungefär såhär går mina tankar, men mer filande behövs ju nu.
Och byta plats på klk och wc/dusch på bottenvåningen. Trevligt med ett fönster i wc.
Ja och rensa bort den svårmotiverade köksön ...
Ett matbord där, gör samma nytta som umgängesyta.
Och byta plats på klk och wc/dusch på bottenvåningen. Trevligt med ett fönster i wc.
Ja och rensa bort den svårmotiverade köksön ...
Ett matbord där, gör samma nytta som umgängesyta.
Snyggt!!
Du trollade bort många kvm dödyta nu, bra. Men jag gillar inte att man ser vardagsrummet direkt från entren, vill sitta mer skyddad. Hmm
Och måste fundera på hur detta påverkar övervåningen.
När det gäller gallerigången så gillar jag den av två skäl, dels snygg att hänga tavlor i, dels gör den så att man inte ser hela huset på en gång utan man blir "överraskad" som besökare...Det är likadant med trädgårdar, man måste bygga in någon sorts överraskningsmoment så att man blir positivt överraskad hela tiden. man skall inte se allt på en gång.
Du trollade bort många kvm dödyta nu, bra. Men jag gillar inte att man ser vardagsrummet direkt från entren, vill sitta mer skyddad. Hmm
Och måste fundera på hur detta påverkar övervåningen.
När det gäller gallerigången så gillar jag den av två skäl, dels snygg att hänga tavlor i, dels gör den så att man inte ser hela huset på en gång utan man blir "överraskad" som besökare...Det är likadant med trädgårdar, man måste bygga in någon sorts överraskningsmoment så att man blir positivt överraskad hela tiden. man skall inte se allt på en gång.
Centrumytan tycker jag är viktig, jag tycker det är bra att investera i en riktigt bra plats att ställa julgranen på! Skämt åsido så visst, det är inte så mycket funktion, men det är en kreativ plats som man kan använda till allt och ingenting. Det finns inget givet svar som soffan eller matbordet. En inomhusstaty, en fontän, ta upp ett ljuschakt intill skorstenen och ha det som atelje,.. Ett gäng med fat-boys! Passar också alldeles utmärkt att möblera som en hotell-lobby tillägnat musik eller tidningar. Om man ersätter förrådet under trappan med en inbyggd bokhylla kan det få plats en del där.
Behöver ni tre badrum på fyra personer? Om jag hade varit dig hade jag gjort om det lilla badrummet på ovanplan till ett arbetsrum och vigt arbetsrummet på nederplan till bibliotek/gästrum.
Fundera om ni kan göra WC/D på bottenvåning större (dra in den i gäst-arbrum), för att slippa ha duschen så nära toalettstol. Jag vet att det måste se ut så där på grund av tillgänglighetskrav men det blir inte snyggt i verkligheten med 10 cm mellan toa och duschvägg.
Vi ska bygga med Trivselhus och vi sitter med precis samma dilemma. Tyvärr har vi ingen lösning på det i vår planlösning.
Vi ska bygga med Trivselhus och vi sitter med precis samma dilemma. Tyvärr har vi ingen lösning på det i vår planlösning.
Jo, vi har helst 2 badrum där uppe, detta p.g.a. långa ledtider...Östgötskan skrev:
Grabbarna kan spendera hur lång tid som helst i badrummet så därför satsar vi på två enskilda på övervåningen och en minimerad på entreplan.
Duschen på undervåningen kommer aldrig att användas, det blir en "fiktiv" variant.ginnfilt skrev:Fundera om ni kan göra WC/D på bottenvåning större (dra in den i gäst-arbrum), för att slippa ha duschen så nära toalettstol. Jag vet att det måste se ut så där på grund av tillgänglighetskrav men det blir inte snyggt i verkligheten med 10 cm mellan toa och duschvägg.
Trivselhus..ginnfilt skrev:
http://trivselhus.se/husskisser/c007/
sedan anpassat den efter vår önskelista, tomt och ljusförhållanden...
Jo men vad blir uppsidan? Hjälp mig att förstå.Cecilia_L skrev:
det skulle gå men på bekostnad av att intilliggande rum får mindre yta och ingen garderob? Känner mig ganska trygg med att 2 st 60 cm garderober per rum hos killarna räcker.
Visst vill man alltid har mer stuvutrymmen men det innebär också att man samlar på sig mer. Vinterkläder får plats i klädkammaren nere, sedan har vi vuxna en rejäl yta att ha kläder i.