Verkligt snygg planlösning med stora sovrum och rymliga men inte jättelika sällskapsutrymmen. Enda anmärkningen från mig är att det blir en svårmöblerad dödyta mellan trappan och murstocken men det gör inte så mycket i det stora hela då resten av kvadratmetrarna är så väldisponerade. Någon kommer säkert också*att anmärka på*balkongkonstruktionnen som en riskkonstruktion; jag vet inte tillräckligt mycket om byggnadsteknik så*jag överlåter den kommentaren åt någon de kunnigare medlemmarna.
tack!
Håller med om dödytan, den är onödigt lyxig, många dyrbara kvm som går till spillo rent praktisk!
Håller med om dödytan, den är onödigt lyxig, många dyrbara kvm som går till spillo rent praktisk!
Jag gillar det också. Väldigt lite ytor som försvinner i korridorer, hall och sånt, bra jobbat. Och det verkar ju gå att expandera matbordet till minst 20 platser vid större fester, så "dödyta" vet jag inte om jag skulle kalla det!
Det enda jag undrar över är väderstrecken, men jag antar att norr är ungefär åt höger i bild?
Det enda jag undrar över är väderstrecken, men jag antar att norr är ungefär åt höger i bild?
yes, du har i stort sett rätt. vänster gavel ligger i syd. Därmed ganska mycket morgonsol på entresida, balkongsida har eftermiddagsol, fram till ca 20.00-21.00 på sommaren. Kan bli varmt i stora sovrummet på sommaren..
Tycker också det verkar som en jättebra planlösning. Tror inte att ni behöver vara oroliga för värme pga väderstreck, husen som byggs nu har ju en helt annan isolering än de äldre husen och blir inte lika varma. Vi har t.ex. en utbyggnad i vardagsrummet som är i sydvästläge och det var inga som helst problem med att det blev varmt där i somras. Då är ändå hela den delen täckt med sammanlagt 7 hyfsat stora fönster åt 3 håll. Sovrummen ligger alla åt sydväst och de har inte heller varit varma.
Jag skulle låta bastun öppna sig mot det andra badrummet istället.
Jag tänker tonåringar med kompisar som bastar. Eller andra gäster som bastar. Då måste alla gå genom sovrummet. Så skulle inte jag vilja ha det. (Alternativt kanske bastun t.o.m. skulle kunna ha två dörrar, så att ni kan välja vilken ni vill använda vid olika tillfällen.
Sedan kanske tonåringarna också borde få var sitt tvättställ i det yttre badrummet?
Ett litet fönster i klädkammaren och det stora badrummet är nog inte fel heller.
Jag tänker tonåringar med kompisar som bastar. Eller andra gäster som bastar. Då måste alla gå genom sovrummet. Så skulle inte jag vilja ha det. (Alternativt kanske bastun t.o.m. skulle kunna ha två dörrar, så att ni kan välja vilken ni vill använda vid olika tillfällen.
Sedan kanske tonåringarna också borde få var sitt tvättställ i det yttre badrummet?
Ett litet fönster i klädkammaren och det stora badrummet är nog inte fel heller.
tack, Intressant med värmen, funderar på att bygga utvändiga solskydd ändå men det kan man ju vänta med tills man vet hur det verkligen blir. som det kanske inte framgår så är det takfönster på entresidan och tak- och väggfönster som går ihop på motstående sida.byggankan skrev:Tycker också det verkar som en jättebra planlösning. Tror inte att ni behöver vara oroliga för värme pga väderstreck, husen som byggs nu har ju en helt annan isolering än de äldre husen och blir inte lika varma. Vi har t.ex. en utbyggnad i vardagsrummet som är i sydvästläge och det var inga som helst problem med att det blev varmt där i somras. Då är ändå hela den delen täckt med sammanlagt 7 hyfsat stora fönster åt 3 håll. Sovrummen ligger alla åt sydväst och de har inte heller varit varma.
Redigerat:
Tack, jättebra synpunkt med bastun och gå igenom sovrummet. jag har hittills tänkt att det är inom familjen man bastar men så blir det ju inte i verkligheten...pinebar skrev:Jag skulle låta bastun öppna sig mot det andra badrummet istället.
Om det får plats får grabbarna egna tvättställ!
Det stora badrummet har takfönster! Klädkammaren har inte fönster p.g.a. jag är orolig för osymmetri med fönstersättning..
Själv reagerar jag mest över vad mycket yta som slösas bort.
Jag ser en 20-25 kvm på bottenvåningen och ca 5 kvm på övervåningen som onödiga döytor.
Allt för en produktionskostnad av minst en halv miljon extra.
OK, alla dessa ytor går ej att rädda, hur man än gör, det erkännes.
Ni borde lätt kunna få in ett eller två rum till med den byggytan.
Men jag ser inga enkla snabbfix, utan det kräver nog en ordentlig nystart. Själv ritade vi tre helt olika hus innan det blev bra. (Och slaktade några "måsten" på vägen)
Annars gillar jag nog huset så där generellt, det syns tydligt att ni arbetat på det ordentligt.
Jag ser en 20-25 kvm på bottenvåningen och ca 5 kvm på övervåningen som onödiga döytor.
Men jag ser inga enkla snabbfix, utan det kräver nog en ordentlig nystart. Själv ritade vi tre helt olika hus innan det blev bra. (Och slaktade några "måsten" på vägen)
Annars gillar jag nog huset så där generellt, det syns tydligt att ni arbetat på det ordentligt.
Tack Mikael; jag håller med dig om dödytorna. Det känns fruktansvärt, dels för att betala dyr produktionskostnad och dels ur energisynpunkt. Vi är faktiskt inne på vår 3:de eller 4:de husritning. Vi har filat på detta i 4 år (problem med detaljplan men ok sedan i december)..Mikael_L skrev:Själv reagerar jag mest över vad mycket yta som slösas bort.