Vi har börjat skissat på en planlösning till ett H-hus där vi med stor sannolikhet kommer bygga det i lösvirke.
Tomten är en slutningstomt belägen syd/sydväst i Östersundsområdet och tomten är avlång 30x70m mot en allmänning på ca 40m och sedan kommer Storsjön.
Tanken är givetvis att försöka utnyttja detta läge med stora glaspartier mot Storsjön.
Som info kommer det även att byggas ett stort dubbelgarage med förråd.
Det jag känner att jag inte riktigt får till är främst Master badrummet samt allrummet på andra sidan huset.
Vi vill få in ett dubbelhandfat samt även en rejält tilltagen dusch. Helst även dubbeldusch även om det inte är lika viktigt som handfatet. Dock tycker jag inte att jag får till det riktigt och blir helt enkelt inte riktigt nöjd.
Det finns i dagsläget 3 "tomma" utrymmen på planskissen.
1. Vid köket kommer det bli ett skafferi
2. Vägg i vägg med Entren är tanken ett teknikrum (El, media, nätverk, centraldamsugar)
3. Ovan tvättstuga är lite flytande. Antingen ett förråd som det är inritat nu eller att man ökar på antingen badrum eller tvättstuga för mer utrymme.
I och med att detta är vårt första försök att rita hur så tar vi mer än gärna emot tips, idéer och smarta lösningar.
(Nu har jag ritat upp planlölsningen i Roomsketcher men är inte riktigt nöjd. Har pillat en del med sketchup men får inte riktigt till planritningar i 2D. Eller rättare sagt jag tycker inte jag får till möbler mm, väggarna är inga problem. Någon som har lite tips och trix även här ? )
Tomten är en slutningstomt belägen syd/sydväst i Östersundsområdet och tomten är avlång 30x70m mot en allmänning på ca 40m och sedan kommer Storsjön.
Tanken är givetvis att försöka utnyttja detta läge med stora glaspartier mot Storsjön.
Som info kommer det även att byggas ett stort dubbelgarage med förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag känner att jag inte riktigt får till är främst Master badrummet samt allrummet på andra sidan huset.
Vi vill få in ett dubbelhandfat samt även en rejält tilltagen dusch. Helst även dubbeldusch även om det inte är lika viktigt som handfatet. Dock tycker jag inte att jag får till det riktigt och blir helt enkelt inte riktigt nöjd.
Det finns i dagsläget 3 "tomma" utrymmen på planskissen.
1. Vid köket kommer det bli ett skafferi
2. Vägg i vägg med Entren är tanken ett teknikrum (El, media, nätverk, centraldamsugar)
3. Ovan tvättstuga är lite flytande. Antingen ett förråd som det är inritat nu eller att man ökar på antingen badrum eller tvättstuga för mer utrymme.
I och med att detta är vårt första försök att rita hur så tar vi mer än gärna emot tips, idéer och smarta lösningar.
(Nu har jag ritat upp planlölsningen i Roomsketcher men är inte riktigt nöjd. Har pillat en del med sketchup men får inte riktigt till planritningar i 2D. Eller rättare sagt jag tycker inte jag får till möbler mm, väggarna är inga problem. Någon som har lite tips och trix även här ? )
Några spontana reaktioner:
- jag skulle inte vilja sitta i soffan och se ut i hallen eftersom den ofta ger ett rätt stökigt intryck
- hallen ser för övrigt ganska liten ut sett till både utrymme och förvaring, speciellt om ni har/planerar barn
- ytorna känns röriga men det kan ha att göra med färger/möbler från programmet
- tips ang programmet: skippa det. Rita på papper. (Svårare att få feedback här men lättare att göra snabba ändringar)
Har du utgått från en befintlig planlösning? Om inte skulle jag definitivt försöka göra det. Trivselhus har många H-modeller.
- jag skulle inte vilja sitta i soffan och se ut i hallen eftersom den ofta ger ett rätt stökigt intryck
- hallen ser för övrigt ganska liten ut sett till både utrymme och förvaring, speciellt om ni har/planerar barn
- ytorna känns röriga men det kan ha att göra med färger/möbler från programmet
- tips ang programmet: skippa det. Rita på papper. (Svårare att få feedback här men lättare att göra snabba ändringar)
Har du utgått från en befintlig planlösning? Om inte skulle jag definitivt försöka göra det. Trivselhus har många H-modeller.
Tack för synpunkterna. Vi har använt ett befintligt hus som grund och sedan gjort en del ändringar, dock ej på hall/vardagsrum.weyk skrev:Några spontana reaktioner:
- jag skulle inte vilja sitta i soffan och se ut i hallen eftersom den ofta ger ett rätt stökigt intryck
- hallen ser för övrigt ganska liten ut sett till både utrymme och förvaring, speciellt om ni har/planerar barn
- ytorna känns röriga men det kan ha att göra med färger/möbler från programmet
- tips ang programmet: skippa det. Rita på papper. (Svårare att få feedback här men lättare att göra snabba ändringar)
Har du utgått från en befintlig planlösning? Om inte skulle jag definitivt försöka göra det. Trivselhus har många H-modeller.
Hallen mäter 2,8x2,1 i golvmått + en skjutdörrsgarderob som är 180cm bred. Hur stor bör den vara för att vara tillräcklig ?
Håller med om rörigheten, tycker det var riktigt svårt att få fram något vettigt av programmet. Hade helst viljat ha ett program med bara block för varje möbel/skåp och inte massa inredningstrams osv.
Jag tycker definitivt du ska gå över till sketchup! Det tar lite tid men sen blir det ett jäkla lyft kan jag lova dig. Du kan kolla lite på mina bilder här: https://www.byggahus.se/forum/arkit...r-arkitekterna-om-huset-jag-har-ritat-11.html
Hur som helst så vore det bra om du kunde precisera vart du har utsikten och hur tomten ser ut? Jag gissar att sjön ligger på andra sidan entren? Isf kanske du inte ska avgränsa utsikten med ett H-hus?
Hur som helst så vore det bra om du kunde precisera vart du har utsikten och hur tomten ser ut? Jag gissar att sjön ligger på andra sidan entren? Isf kanske du inte ska avgränsa utsikten med ett H-hus?
Klicka här för att svara