Det största problemet som jag ser det med planlösningen är uppdelningen. Dvs att i den högra flygeln så samlas all sällskapsyta och i den högra det övriga. Det gör att ena delen av huset blir stor och luftig medan den andra blir väldigt kompakt.

Det är ju inte för inte som Master i H-hus ligger vid vardagsrummet utan det har sina orsaker, då framförallt för att det inte riktigt går att få till en vettig planlösning annars.

Jag har funderat och kikat en hel del på din planskiss nu och kliat mig halvt förbannad i huvudet.. och jag kommer ingenstans!

Den bästa lösningen jag kan se är att frångå H-hus principen och istället ha en traditionellt hus med vinkel, på så vis kan ni behålla kök/matplats/vardagsrum som det är.

Jag ska ta och skissa upp så som jag tänker, tror att det med den lösningen går att få det hela hyffsat vettigt :)

S supersulo skrev:
Vårat mål med badrummet är att ha ett fint, stort badrum med spa-känsla. Uppfylla tillgänglighetskrav är sekundärt (om vi kan få till det i lilla badrummet, såklart). I den senaste versionen är badrummet t.o.m. 13.2 m2 :surprised: Jag tycker fortfarande det ser lite litet ut.. Vi ska ju ha in ett bastu-rum-i-rum där inne, dusch-nisch, badkar, kommod, kunna ställa in relaxstolar, litet bord.. och en toastol. :) Som sagt, det känns inte som det är gigantiskt överdimensionerat, men jag kan ingenting om badrumsdesign, om du har några förslag på hur vi kan göra det mycket mindre och ändå få plats så vore det toppen! :)

[bild]

Badrumsmöblerna är inte slutgiltigt placerade, bara vår skiss som vi skickar in till hus-företaget, men jag har ju försökt placerat dem så att det ska uppfylla kraven. Om du ser nåt uppenbart regelvidrigt får du gärna tipsa?

Hmm ja måste ändra på dörren där, måste väl finnas 25 cm åt sidan från dörrhantaget? Ja, vi får fundera på vad som känns bäst, vänsterhänga den eller flytta den, tackar för tipset!
Jag har skissat ihop en extremt snabb lösning, men några riktlinjer kan jag också bjuda på.
Du vill inte ha toaletten rakt framför en dörr, definitivt inte som i det här fallet mellan två dörrar. Personligen föredrar jag att ha toaletten i ett hörn för att få rullen på sidan och inte bakom mig.

Bastun har väl en del att vinna av att vara mot yttervägg så att den kan få ett fönster?

Jag tycker rummet blir svårt just pga sin storlek. Jag hade nog försök göra som någon föreslog att avgränsa ett toalettrum med handfat i det stora rummet. Kanske som genomgång före man kommer in i det stora rummet. Det ger tillgänglighet för snabb kissning etc även om rummet i övrigt är upptaget av en badande eller något.

Det här utseendet gör väl i princip att själva wc-delen inte är tillgänglig medan resten är det, men jag får ändå en högre användbarthet totalt, tycker jag. Det är 25cm som gäller på handtagssidan av dörren och ca 10 på gångjärnssidan för att få den att inte ta i väggen.

En variant kan vara att byta plats på dusch och bastu för att spara en vägg men det finns ju andra nackdelar med det.

Skiss av ett badrum med toalett, bastu och handfat placerade mellan två dörrar med röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av ett hus med garage, bastu, sovrum, bibliotek och öppet kök/vardagsrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något sånt här tänker jag istället. Det är förvisso inget H-hus men vill man så kan man alltid förlänga garaget och få H-looken på det viset.

Det blir en del korridor men lägger man biblioteket centralt så tror jag inte det är något som kommer störa nämnvärt. Korridorerna som är inritade här är 1.2m breda och 2.4m resp 3.9m långa.

Kök/matplats/vardagsrum är 6x10.8m och den "nya" kroppen är 7.5x13.8m..

Går säkert att mixtra lite mer om man vill få ner måtten och storleken ytterligare :)

• Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
N
Måste kontoret vara stängt? Jag har för mig att det är tänkt till ett par utan barn. Öppnar man också kontoret så får man bukt med den långa korridoren.

Vi måste börja med det viktigaste. Garaget ;)
Hur bred är garageporten, 4 m? Jag hade satt en 3-meters, det räcker gott och väl. Då har ni lättare att ha lite förvaring längs sidorna. Sen hade jag gjort garaget längre.

Gällande det övriga.
Jag personligen gillar inte långa korridorer i hus.
Om ni byter plats på entré och lilla WC så blir det kanske en lite annan känsla? Men då är ju nackdelen att WCn hamnar närmare umgängesytorna vilket kanske inte är lika trevligt.

Svårt det här, så som det är ritat nu.

Sen är det generellt sett rätt praktiskt att ha entré hyfsat nära garaget. Ni kommer ha kläder och skor utspridda i entré och groventré, och då är det skönt om dessa är nära varandra.

Sen håller jag med om att det inte är en fördel att ha ingång till bastu osv från sovrummet.

Om ni vill göra så mycket ändringar från den ursprungliga planlösningen och samtidigt behålla utformningen på byggnaden blir det krångligt att få till något bra tycker jag. Anlita en arkitekt så kan ni tillsammans skräddarsy ett hus efter era behov och visioner istället för att nöja er med lösningar som ni tycker är ”sådär”.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.