Hej! Sista versionen ser bra ut, mycket bra förvaring. Kanske dock lite snålt utrymme i vardagsrum som andra nämnt, men det beror ju på vad man föredrar.

Här är min planlösning för det enplanshus vi snart ska bygga.
Nu står det inte mått på allt men hallen är 2m bred exkl garderoben. Köksön är 1,7m gånger ca 1,2 tror jag.
 
  • Arkitektritning av en enplansvilla med måttangivelser, inklusive köksö och hallstorlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Filuria skrev:
Här är min planlösning för det enplanshus vi snart ska bygga.
Ursäkta om det låter väldigt negativt, men jag tycker det ser riktigt trist ut med sittgruppen i vardagsrummet, som till största delen är riktad mot en tråkig vägg med TV-apparat.
Vad är alla de stora fönstren på den övre väggen till, om man mest skall vända dem ryggen?
 
Jag förstår vad du menar. För oss är det inte ett problem, det passar vår livsstil. Vi spenderar inte mycket tid i soffan, vi ser aldrig på tv, dock ibland nån serie förstås. När vi väl gör det är det kväll och mörkt ute så utsikten är onödig. Det är ändå ett stort fönster som går ända ner till golvet vid sofforna så man kan se lite utåt.

Vi spenderar mycket tid vid matbordet och på helger när vi har vänner över har vi middagar och spelkvällar där.
 
Här är en trevlig planlösning på 135kvm ifall ni kan leva med badrum utan sjöutsikt. Det mindre sovrummet uppe till höger på planlösningen kunden ju vara tv-rum.
Följ länken så kan ni se hur ett liknande hus ser ut på insidan https://rawian.info/kannustalo/rymattyla/index.html

harmaja-135-pohja.jpg
 
  • Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla svar och synpunkter! Väldigt värdefullt för oss.

Vi är väl på det hela taget nöjda med planlösningen i detta skede men har som sagt en del osäkerheter kring storleken på kök/vardagsrum. Det får dock bli ett lite senare projekt för nu har offerterna börjat trilla in och av de förslag som har inkommit så ligger priset på 22-23 000/kvm, - innan ens vi börjat med ev. tillval. Så nu är det paus i planlösningsarbetet för att istället grubbla på varför denna låda ville bli så dyr.
 
Hemmakatten
Det är väl inte dyrt i dagens läge. Men vad ingår i priset?
 
H Hjulius skrev:
Här är en trevlig planlösning på 135kvm
B bergigtomt skrev:
Det får dock bli ett lite senare projekt för nu har offerterna börjat trilla in och av de förslag som har inkommit så ligger priset på 22-23 000/kvm, - innan ens vi börjat med ev. tillval.
Kommentar till Hjulius planlösningsförslag:
Gör en rektangulär låda i stället, dvs dra ut övre väggpartiet till en rak linje och slopa fyra hörn, så sparar ni in några tusen kronor på bygget.
Och får större boyta med samma väggyta på köpet (y)
 
Stor sammanhängande yta utomhus under tak är ganska nice. Saknar det på mitt hus och är avis på grannen som har ett långt utstickande tak framför garaget = slipper skrapa rutorna på bilen
 
M
B bergigtomt skrev:
Stort tack för alla svar och synpunkter! Väldigt värdefullt för oss.

Vi är väl på det hela taget nöjda med planlösningen i detta skede men har som sagt en del osäkerheter kring storleken på kök/vardagsrum. Det får dock bli ett lite senare projekt för nu har offerterna börjat trilla in och av de förslag som har inkommit så ligger priset på 22-23 000/kvm, - innan ens vi börjat med ev. tillval. Så nu är det paus i planlösningsarbetet för att istället grubbla på varför denna låda ville bli så dyr.
hej!
Vi sitter och jämför offerter nu. Det vore värdefullt att höra vad allt landade på för er? Pris per kvadratmeter BYA tex.
 
M MoMag skrev:
hej!
Vi sitter och jämför offerter nu. Det vore värdefullt att höra vad allt landade på för er? Pris per kvadratmeter BYA tex.
Hej,

Summan landade till slut på 4,5mkr inkl. dubbelgarage. Huset på 131 kvm och garaget på 60 kvm.
 
M
B bergigtomt skrev:
Hej,

Summan landade till slut på 4,5mkr inkl. dubbelgarage. Huset på 131 kvm och garaget på 60 kvm.

Tack!
 
  • Gilla
bergigtomt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.