7 223 läst ·
25 svar
7k läst
25 svar
Synpunkter på planlösning enplanshus
Hej! Sista versionen ser bra ut, mycket bra förvaring. Kanske dock lite snålt utrymme i vardagsrum som andra nämnt, men det beror ju på vad man föredrar.
Här är min planlösning för det enplanshus vi snart ska bygga.
Nu står det inte mått på allt men hallen är 2m bred exkl garderoben. Köksön är 1,7m gånger ca 1,2 tror jag.
Här är min planlösning för det enplanshus vi snart ska bygga.
Nu står det inte mått på allt men hallen är 2m bred exkl garderoben. Köksön är 1,7m gånger ca 1,2 tror jag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ursäkta om det låter väldigt negativt, men jag tycker det ser riktigt trist ut med sittgruppen i vardagsrummet, som till största delen är riktad mot en tråkig vägg med TV-apparat.F Filuria skrev:
Vad är alla de stora fönstren på den övre väggen till, om man mest skall vända dem ryggen?
Jag förstår vad du menar. För oss är det inte ett problem, det passar vår livsstil. Vi spenderar inte mycket tid i soffan, vi ser aldrig på tv, dock ibland nån serie förstås. När vi väl gör det är det kväll och mörkt ute så utsikten är onödig. Det är ändå ett stort fönster som går ända ner till golvet vid sofforna så man kan se lite utåt.
Vi spenderar mycket tid vid matbordet och på helger när vi har vänner över har vi middagar och spelkvällar där.
Vi spenderar mycket tid vid matbordet och på helger när vi har vänner över har vi middagar och spelkvällar där.
Här är en trevlig planlösning på 135kvm ifall ni kan leva med badrum utan sjöutsikt. Det mindre sovrummet uppe till höger på planlösningen kunden ju vara tv-rum.
Följ länken så kan ni se hur ett liknande hus ser ut på insidan https://rawian.info/kannustalo/rymattyla/index.html

Följ länken så kan ni se hur ett liknande hus ser ut på insidan https://rawian.info/kannustalo/rymattyla/index.html

Stort tack för alla svar och synpunkter! Väldigt värdefullt för oss.
Vi är väl på det hela taget nöjda med planlösningen i detta skede men har som sagt en del osäkerheter kring storleken på kök/vardagsrum. Det får dock bli ett lite senare projekt för nu har offerterna börjat trilla in och av de förslag som har inkommit så ligger priset på 22-23 000/kvm, - innan ens vi börjat med ev. tillval. Så nu är det paus i planlösningsarbetet för att istället grubbla på varför denna låda ville bli så dyr.
Vi är väl på det hela taget nöjda med planlösningen i detta skede men har som sagt en del osäkerheter kring storleken på kök/vardagsrum. Det får dock bli ett lite senare projekt för nu har offerterna börjat trilla in och av de förslag som har inkommit så ligger priset på 22-23 000/kvm, - innan ens vi börjat med ev. tillval. Så nu är det paus i planlösningsarbetet för att istället grubbla på varför denna låda ville bli så dyr.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
H Hjulius skrev:
Kommentar till Hjulius planlösningsförslag:B bergigtomt skrev:
Gör en rektangulär låda i stället, dvs dra ut övre väggpartiet till en rak linje och slopa fyra hörn, så sparar ni in några tusen kronor på bygget.
Och får större boyta med samma väggyta på köpet
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Stor sammanhängande yta utomhus under tak är ganska nice. Saknar det på mitt hus och är avis på grannen som har ett långt utstickande tak framför garaget = slipper skrapa rutorna på bilen
hej!B bergigtomt skrev:Stort tack för alla svar och synpunkter! Väldigt värdefullt för oss.
Vi är väl på det hela taget nöjda med planlösningen i detta skede men har som sagt en del osäkerheter kring storleken på kök/vardagsrum. Det får dock bli ett lite senare projekt för nu har offerterna börjat trilla in och av de förslag som har inkommit så ligger priset på 22-23 000/kvm, - innan ens vi börjat med ev. tillval. Så nu är det paus i planlösningsarbetet för att istället grubbla på varför denna låda ville bli så dyr.
Vi sitter och jämför offerter nu. Det vore värdefullt att höra vad allt landade på för er? Pris per kvadratmeter BYA tex.
Klicka här för att svara

