En liten fråga (som kanske inte hör hit):

Var torkar man tvätten?
jag förstår att det är problematiskt när lägenhetsytan är liten men...
Blir det på en torkställning i vardagsrummet?

KnockOnWood skrev:

Var torkar man tvätten?
Det kanske är en kombinerad tvätt/torktumlare ;) Eller så hänger de tvätten i duschen på såna därutdragbara linor eller nedfällbara tvättställningar, sådan hade jag i min gamla studentlya, funkar nog än idag :)

T
thomasx skrev:
Det kanske är en kombinerad tvätt/torktumlare ;) Eller så hänger de tvätten i duschen på såna därutdragbara linor eller nedfällbara tvättställningar, sådan hade jag i min gamla studentlya, funkar nog än idag :)
Osså en liden avfuktare på det så torrar tvätten fortare.........

thomasx skrev:
Har du en spolknapp modell stor går den också som inspektionslucka, då kan du ha en helt integrerad lösning som du nämner, men det stjäl som sagt en hel del utrymme i det redan lilla utrymmet. Det finns väghängda toaletter som inte är integrerade, dvs en "normal" toalett som är vägghängd.
Enligt Grohe så måste man även komma åt ovanifrån, mao räcker inte inspektion enbart från knappen. Min sambo gillar dock hyllan så kanske inte spelar någon roll :D Personligen tycker jag det blir mer clean utan

KnockOnWood skrev:

Var torkar man tvätten?
Lägenheten är på 100 kvadrat så i Stockholmsnormer räknas det som en stor lägenhetsyta :D
Vi tänkte ha en hopfällbar som man kan ställa i städskåpet när den inte används, jag ser tvättmaskinen i lgh mer som en maskin man använder lite oftare vilket genererar mindre tvätt. Ska man stortvätta får man använda föreningens tvättstuga.

AndersMalmgren skrev:
...
Lägenheten är på 100 kvadrat så i Stockholmsnormer räknas det som en stor lägenhetsyta :D ...
Ja, jag ber om ursäkt för frågan. Fördomsfull som jag är antog jag att lägenheten var liten, i proportion till badrummet/tvättstugan.

Men det blir nog inte många turer till föreningens tvättstuga.
Det är ju inga problem att tvätta och hänga några lakan när plats finns.

Ingen fara :D

Nu fick jag ett till tips av en kollega, man skulle kunna bygga väggen som toan hänger på hela vägen upp till taket, men ha ett skåp ovanför toan och i skåpet komma åt inspektion. Får suga på den. Alltid bra med mycket förvaring

AndersMalmgren skrev:
Ingen fara :D

Nu fick jag ett till tips av en kollega, man skulle kunna bygga väggen som toan hänger på hela vägen upp till taket, men ha ett skåp ovanför toan och i skåpet komma åt inspektion. Får suga på den. Alltid bra med mycket förvaring
Så har jag gjort. Men då har vi bara en liten knapp för spolning, så all access sker genom botten i skåpet.

thomasx skrev:
Och vill man få utrymmet att kännas större skulle mitt prio 1 vara att få in den en bit, så den inte sticker ut i dörröppningen, men det blir nog svårt ser det ut som
Funderat en del på detta. Enda lösningen är att ta upp ett hål i väggen till angränsande rum och enbart ha en 10mm gips + 10mm plywood vilket betyder att jag kan få in stolen 80mm men vette fan om det är värt det :D

edit: Samt att då blir hyllan oanvändbar som hylla

Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Funderat en del på detta. Enda lösningen är att ta upp ett hål i väggen till angränsande rum och enbart ha en 10mm gips + 10mm plywood vilket betyder att jag kan få in stolen 80mm men vette fan om det är värt det :D

edit: Samt att då blir hyllan oanvändbar som hylla
Jaha, du tänker så, ja det var ju en ide. De där 80mm kan göra stor skillnad om stolen sticker ut i dörröppningen. Men det beror ju också lite på vad det är för rum på andra sidan. Man kanske inte vill ha så mycket prutt-ljud där ;) och det kan ju kanske bli en del med en resonanslåda inbyggd i väggen ;)

Min sambo tänkte lika :D Det är matsalen och matsalsbordet kommer stå precis bakom så kanske inte så bra om man har gäster. Kanske går att dämpa med lite isolering runt monteringsstativet?

Btw, dörrens mått på ritningen är utan karm

Redigerat:
Jag är skeptiskt till det här med ett väggskåp vid spegeln, kanske kommer se hopträngt etc? Vad tror ni?

layout_bänk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Personligen så hade jag skippat skåpet och satt spegel hela vägen. Och det var också precis vad vi gjorde. förvaring i lådor under istället.

Om skåpet:
Du skulle ju kunna ha en grund, öppen hylla på tvärväggen till vänster i stället, utan "framgavel" och med hyllplanen lite rundade framåt.

Och så en större spegel som Thamasx föreslår. Det gör väl att rummet ser större ut :)

Jo, får fundera. Personligen tycker jag det räcker med underskåpet, men vi är ju två som ska tycka :D
Annars då, är 300mm från bänkskiva till spegel bra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.