2 187 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Synpunkter på antal rum!
Vi ska köpa ett hus så jag har tyvärr inga riktiga mått och ingen planlösning heller ännu men jag skulle ändå vilja ha lite synpunkter från någon mer än bara min man.
Huset är ett 1½ plans hus på 145kvm, vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, två sovrum och entre på bottenvåningen. På övrevåningen är det badrum och två rum.
Vi har två söner 4 resp 1 år gamla och inga planer på fler barn.
Då vi idag vill sova på samma plan hela familjen så tänker vi dela av ett rum däruppe så killarna får ett varsitt sovrum där det även ska rymma skrivbord någon hylla för småleksaker typ lego mm.
Därnere tänkte vi ha ett av sovrummen som "allrum" med soffa, saccosäck, tv för barnen och tvspel, hylla för spel böcker/pussel mm, dessutom ska dom kunna bygga tåg/bilbanor mm därinne, ett allrum på barnens vilkor med andra ord. Vi har bara ett klädskåp för datorn så det får nog också plats därinne (skönt att kunna sitta vid datorn när barnen leker, dom vill ju ändå vara där vi är...
).
Nu till problemet! Huset har VÄLDIGT dåligt med förvaringsutrymmen och liten tvättstuga. Vi funderar nu på att "offra" ett rum för att göra tvättstugan större och hallen större där vi ska kunna sätta upp garderobsväggar för en massa kläder väskor hjälmar mm. Det räcker då nog också till en liten klädkammare.
Frågan är om man kommer sakna det rummet. Som det känns idag så värdesätter jag en ordentlig tvättstuga (för mycket tvätt blir det
), utrymme för källsortering, påfyllnadsprylar som toapapper mm. I det här huset ska det bli ordning och reda, var sak på sin plats...
Långt och svårförståligt men kanske att någon vill dela med sig av sina erfarenheter eller synpunkter!
Huset är ett 1½ plans hus på 145kvm, vardagsrum, kök, badrum, tvättstuga, två sovrum och entre på bottenvåningen. På övrevåningen är det badrum och två rum.
Vi har två söner 4 resp 1 år gamla och inga planer på fler barn.
Då vi idag vill sova på samma plan hela familjen så tänker vi dela av ett rum däruppe så killarna får ett varsitt sovrum där det även ska rymma skrivbord någon hylla för småleksaker typ lego mm.
Därnere tänkte vi ha ett av sovrummen som "allrum" med soffa, saccosäck, tv för barnen och tvspel, hylla för spel böcker/pussel mm, dessutom ska dom kunna bygga tåg/bilbanor mm därinne, ett allrum på barnens vilkor med andra ord. Vi har bara ett klädskåp för datorn så det får nog också plats därinne (skönt att kunna sitta vid datorn när barnen leker, dom vill ju ändå vara där vi är...
Nu till problemet! Huset har VÄLDIGT dåligt med förvaringsutrymmen och liten tvättstuga. Vi funderar nu på att "offra" ett rum för att göra tvättstugan större och hallen större där vi ska kunna sätta upp garderobsväggar för en massa kläder väskor hjälmar mm. Det räcker då nog också till en liten klädkammare.
Frågan är om man kommer sakna det rummet. Som det känns idag så värdesätter jag en ordentlig tvättstuga (för mycket tvätt blir det
Långt och svårförståligt men kanske att någon vill dela med sig av sina erfarenheter eller synpunkter!
Måste platsen vara i tvättstugan? Jag skulle tycka att det var underbart att få ha ett förvaringsrum (eller skräprum om man så vill
). Min omedelbara tanke är därför att ta det rum som ni är beredda att "offra" och där skapa massor av bra förvaring. Om klädvården är väldigt liten kanske även plats för smutstvätt i detta rum. Gör man så är det ju lätt att göra om rummet som man vill om/när behoven förändras. I mina ögon är extrarum guld värda, just för att de kan användas för olika ändamål vid olika tillfällen!
Jo det har du rätt i att det kanske är lättare att ändra om man vill. Men jag drömmer om att kunna hänga tvätt på linor. Idag har vi bara en maskin inne på toaletten, så en torkställning står nästan för jämnan ute i hallen med tvätt. Dessutom går det inte att hänga stora handdukar, lakan osv på en sån.
Klicka här för att svara