7 143 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Synpunkter på 16 A-uttag utomhus?
Hej,
ska montera ett par vanliga schuko-uttag utomhus, ett på husväggen och ett på altanen. Dessa kommer att matas separat via en PSA. Jag funderar då på att säkra 16 A för att ha lite marginal för framtida kraftiga maskiner (typ högtryckstvätt) och ett par terrassvärmare.
Min fråga till gudarna här är då: finns det några säkerhetsmässiga aspekter som talar mot att köra på 16 A? Det blir ju en ganska hög kortslutningsström i värsta fallet (har C-karaktäristik på övriga dvärgar i huset). Vi får väl dessutom förutsätta att nån nångång kopplar in nåt kraftigt via ett par (mer eller mindre långa och utrullade) kabelvindor med 1,5-kabel. Kan värmeutvecklingen bli för hög vid stora uttag, kan det bli problem med utlösningsvillkoret?
Tacksam för synpunkter!
ska montera ett par vanliga schuko-uttag utomhus, ett på husväggen och ett på altanen. Dessa kommer att matas separat via en PSA. Jag funderar då på att säkra 16 A för att ha lite marginal för framtida kraftiga maskiner (typ högtryckstvätt) och ett par terrassvärmare.
Min fråga till gudarna här är då: finns det några säkerhetsmässiga aspekter som talar mot att köra på 16 A? Det blir ju en ganska hög kortslutningsström i värsta fallet (har C-karaktäristik på övriga dvärgar i huset). Vi får väl dessutom förutsätta att nån nångång kopplar in nåt kraftigt via ett par (mer eller mindre långa och utrullade) kabelvindor med 1,5-kabel. Kan värmeutvecklingen bli för hög vid stora uttag, kan det bli problem med utlösningsvillkoret?
Tacksam för synpunkter!
Produkter som diskuteras: "terrassvärmare"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
Frågan går inte att svara på utan att veta förimpedans och gruppledningens längd (samt övrig karakteristik).
Generellt avsäkrar man inte uttag för allmänbruk med mer än 10A men visst är Schuko godkänt för 16A så man kan göra det.
Värmeutvecklingen i kabeln blir närmast kabelns problem. Vanliga skarvsladdar är påfallande ofta dessutom 1kvmm så det blir ännu värre.
Generellt avsäkrar man inte uttag för allmänbruk med mer än 10A men visst är Schuko godkänt för 16A så man kan göra det.
Värmeutvecklingen i kabeln blir närmast kabelns problem. Vanliga skarvsladdar är påfallande ofta dessutom 1kvmm så det blir ännu värre.
Jag skulle också köra på 10 eller 13 A, men lägga dem på olika grupper. Det finns i praktiken väldigt få prylar med en vanlig Schuko-stickpropp som inte klarar sig på det, och att hålla på att koppla in flera storförbrukare samtidigt i en kabelvinda bör man nog i normalfallet undvika.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Stort tack för kloka svar! Då får det bli en 10 A PSA, får dra en extra grupp vid behov. Just argumentet "man brukar inte.." väger ganska tungt tycker jag. Det är klokt att hålla sig till standardlösningar (särskilt om nån glatt drar vidare från uttaget med 1,5-kvadrat nån gång.
Vi förutsätter att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid själva uttaget. Min fundering var om det finns några risker för personsäkerheten vid användande av t.ex. en lång klen skarvkabel med 16A-säkring, men föreskrifterna tar inte hänsyn till det, eller? (tanken är såklart inte att mata flera storförbrukare vid en sådan, men vem vet vad ev. framtida ägare hittar på..)
Vi förutsätter att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid själva uttaget. Min fundering var om det finns några risker för personsäkerheten vid användande av t.ex. en lång klen skarvkabel med 16A-säkring, men föreskrifterna tar inte hänsyn till det, eller? (tanken är såklart inte att mata flera storförbrukare vid en sådan, men vem vet vad ev. framtida ägare hittar på..)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Det där med att "man brukar inte" gäller nog främst bostäder, men det är en god praxis för uttag för allmänbruk tycker jag. Du har rätt i att föreskrifterna tar slut vid uttaget. Det finns ingen regel som säger att man ska dimensionera för en viss längd skarvsladd. 25 meter brukar nämnas när det kommer på tal, men man vet ju inte om elektrikern har tagit någon hänsyn eller inte.
Efter uttaget är det innehavarens ansvar, men det finns få som ens tänker på detta med långa skarvsladdar. Det är därför bra med kravet på JFB, det tillåter plötsligt väldigt långa ledningar. Så din PSA kommer att ge personskydd, inga problem. En större säkring kommer inte att förändra detta nämnvärt. Det som kan hända är att skarvsladden går varm vid kortslutning L-N men det leder knappast till personfara.
Efter uttaget är det innehavarens ansvar, men det finns få som ens tänker på detta med långa skarvsladdar. Det är därför bra med kravet på JFB, det tillåter plötsligt väldigt långa ledningar. Så din PSA kommer att ge personskydd, inga problem. En större säkring kommer inte att förändra detta nämnvärt. Det som kan hända är att skarvsladden går varm vid kortslutning L-N men det leder knappast till personfara.
Jag tycker absolut att du ska sätta 16a (eller 13a) uttag utomhus med tanke på t.ex högtryckstvätt som har mycket start och stopp och dessutom kan dra en hel del. Min kärcher 6/13 går inte att köra på 10A.
Ett alternativ kan ju vara ett kombinerat trefas och enfas uttag som kan driva extra krävande maskiner och 10a till resterande
Ett alternativ kan ju vara ett kombinerat trefas och enfas uttag som kan driva extra krävande maskiner och 10a till resterande
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden