Okej men hur gör man på de sidor där ny isolerad platta gjuts mot en gammal befintlig kall grund?

Skulle tro att ngn isoleringsskiva, gnagarsäkrad på kanterna, mellan befintlig grund och ny grund/platta är lämpligt.

Hmm så cellplast duger inte?

Det gör det nog. Det räknas väl som isolering?
Har sett i andra trådar att det suttit frigolit mellan, ibland tjockare, ibland tunnare.
Frigolit är ju favoritmaterialet för grunder idag.
(Det är bara jag som av princip anser att plast inte hör hemma i hus, annat än där inga vettiga substitut finns, dvs elmtrl.)

Jag är nog mer rädd för att plattan ger sig ut på glid om den inte förankras ordentligt.
Med stöd på endast två sidor, på lerjord, med tung byggnad så känns det som en riskabel konstruktion.
Du borde se till att marken är ordentligt grundlagd, inte bara ovanpå lerjord.

Tänker att byggnaden inte är så tung? Trästomme lågt i tak och plåttak.

Tänker schakta bort all jord och fylla upp med grus sedan makadam 15cm överst.

Sen vet jag inte hur mkt det hjälper att förankra väggar och takstomme i angränsande byggnader?

Corre:
Om inte marken runtom lutar nämnvärt så bör väl inte glidning vara ngt problem?

Matjord bort och ersättas med grus och makadam, är inte det standardprepareringen sedan lång tid tillbaka?

Jag tänker på höjningen av marknivån, och att det endast är stöd i två ytterkanter. Bara gjutning av 40m2 med 100mm platta kommer väga in på 10talet ton.

Lador brukar vara bryggda enklare principer och lite går det så går det princip, så om ett par pelare rört sig 10-15cm är det inte hela världen, och det går alltid att gräva ut och ersätta stengrunden efteråt.
Det är inte ritkigt samma princip med en platta på mark och bostadshus ovanpå menar jag.

Men jag är som många andra lekman i sammanhanget. Bygger hellre lite extra än att riskera något.

Ska använda l-element 40cm.
Funkar det att låta 30cm av dessa sticka upp ovan marknivå eller finns några sådana begränsningar?

Det är väl kanske när du gjuter som du kan behöva motfylla lite extra.
Det blir rätt stora rörelser när man vibbar betongen.

Tänkte köra med vibbrationsfri betong men då blir väl formtrycket desto högre..??

Tror nog det blir mindre faktiskt

Hur mäter man egentligen enklast ut när man ska gjuta utbyggnad mot gammal byggnad.

Kryssmätning funkar väl inte riktigt då?

Kan man göra en gigantisk vinkelhake typ 3x3 meter i 45x95? :)

Kan man kryssmäta enligt bild först mäta svarta diagonalen sedan mäta ut röda diagonalen för att få fram vart nya ytterhörnet ska vara?

Röd linje markerar en diagonal på bild av husfasad och gräsmatta för att illustrera kryssmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Annars kan du ju kika längs väggarna på utbyggnaden och husgaveln, och syfta in en punkt där de möter varandra.
Ta gärna ett snöre till hjälp.

Och utgå inte från att den gamla byggnaden och utbyggnaden är byggda perfekt i 90°!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.