Min syster tog lite hastigt över ett släkthusför några årsedan. Dykt upp lite frågor kring synlig armering grunden.
Är på 3 ställen i en i vad som i övrigt verkar vara en bra grund.
2 av rostsprängningarna har målatsöver, en uppkom när jag knackade på lite under altanen.
Vad tror ni som kan eller varit med om liknande?
Går det att/ kan man själv jobba med detta eller är det murare som gäller?
Under altanen, ser i övrigt rätt slätt ut. inget uppenbart ihåligt.
Västerläge. Uppenbart övermålat.
En bild av den målade fasaden i nordväst läge.
Huset var från början, tror jag med träfasad. Skaldade tegel har sedan byggts på.
Antar att grunden/klacken måste bräddats där teglet så att säga vilar?. Det är i den delen det syns. Inget på insidan i källaren.
Varför det nu skulle synas där.
Tacksam för råd och tips.
Är på 3 ställen i en i vad som i övrigt verkar vara en bra grund.
2 av rostsprängningarna har målatsöver, en uppkom när jag knackade på lite under altanen.
Vad tror ni som kan eller varit med om liknande?
Går det att/ kan man själv jobba med detta eller är det murare som gäller?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Huset var från början, tror jag med träfasad. Skaldade tegel har sedan byggts på.
Antar att grunden/klacken måste bräddats där teglet så att säga vilar?. Det är i den delen det syns. Inget på insidan i källaren.
Varför det nu skulle synas där.
Tacksam för råd och tips.
Redigerat:
Armeringen verkar ligga lite för ytligt, så då kan det bli såhär. Viktigast är att du skyddar den från rost, så att inte rosten fortsätter in i resten av armeringen. Man kan t ex rostskydda och måla precis som man gör med bilar, men det gäller att se till att det inte fortsätter att rosta under färgen.
På första bilden — köp lite cement (eller möjligen Husfix), en slev och en hink, och mura igen själv. Som med allt annat kräver det lite övning, men det här är ett bra ställe att börja på, så har du snart även den kunskapen i verktygslådan för framtida behov.
På första bilden — köp lite cement (eller möjligen Husfix), en slev och en hink, och mura igen själv. Som med allt annat kräver det lite övning, men det här är ett bra ställe att börja på, så har du snart även den kunskapen i verktygslådan för framtida behov.
Ett riktigt fuskverk tycker jag det ser ut som.
All betong karbonatiserar det vill säga ombildas till kalksten genom inverkan av koldioxiden i luften men det går olika snabbt på olika platser. Kalksten har mindre volym än betong så den får mikrosprickor och dessutom är den inte lika starkt basisk. Svagare basisk miljö och tillgång till syre genom mikrosprickor innebär att armeringen kan rosta och då spränger rosten bort betongen.
Det här förloppet gäller alla armerade betongkonstruktioner. Man försöker skydda armeringen genom att ha minst 5 cm betong utanpå armeringen så det finns litet marginal för karbonatisering och genom att använda så tät betong som möjligt.
Bild 1 ser ut som en begynnande karbonatiseringsskada och delvis armering som ligger i ytan.
Bild 2 är orostad armering som ligger i ytan.
Det finns speciella grundfärger som man använder på armeringen innan man fyller hålet med cementbruk då man reparerar karbonatiserad betong. Vanliga grundfärger tål inte miljön och det blir bara nya rostsprängningar. Jag undrar om man kunde tigga loss en deciliter specialfärg av något företag i branschen för det vore ju dumt att köpa en stor burk för en sådär liten skada.
All betong karbonatiserar det vill säga ombildas till kalksten genom inverkan av koldioxiden i luften men det går olika snabbt på olika platser. Kalksten har mindre volym än betong så den får mikrosprickor och dessutom är den inte lika starkt basisk. Svagare basisk miljö och tillgång till syre genom mikrosprickor innebär att armeringen kan rosta och då spränger rosten bort betongen.
Det här förloppet gäller alla armerade betongkonstruktioner. Man försöker skydda armeringen genom att ha minst 5 cm betong utanpå armeringen så det finns litet marginal för karbonatisering och genom att använda så tät betong som möjligt.
Bild 1 ser ut som en begynnande karbonatiseringsskada och delvis armering som ligger i ytan.
Det finns speciella grundfärger som man använder på armeringen innan man fyller hålet med cementbruk då man reparerar karbonatiserad betong. Vanliga grundfärger tål inte miljön och det blir bara nya rostsprängningar. Jag undrar om man kunde tigga loss en deciliter specialfärg av något företag i branschen för det vore ju dumt att köpa en stor burk för en sådär liten skada.
Det sitter skalfasad/skaltegel på huset.
Var nog träfasad från början.
Antar att man måste breddat på grunden är att teglet ska ha nått att ligga på.
Är nog i denna "påbyggnaden". Parkeringen ligger så ytligt....
Vad tror ni om denna teori??
Var nog träfasad från början.
Antar att man måste breddat på grunden är att teglet ska ha nått att ligga på.
Är nog i denna "påbyggnaden". Parkeringen ligger så ytligt....
Vad tror ni om denna teori??
Bara så jag förstår vad du tänker: måla direkt på kärlen, sen muta över.H heimlaga skrev:Ett riktigt fuskverk tycker jag det ser ut som.
Känns inte helt 100, utan att först göra rent.
Eller tänker jag fel.
Vad är planen egentligen? Den enda riktiga lösningen är att ta bort tillräckligt för att kunna ersätta befintlig armering med ny armering med rätt täckskikt.
Övriga lösningar blir tillfälliga, men det kan ju räcka för er del.
Sedan kan man ju säga att även om ni inte åtgärdar det så kommer det inte förvärras något vidare på många år.
Övriga lösningar blir tillfälliga, men det kan ju räcka för er del.
Sedan kan man ju säga att även om ni inte åtgärdar det så kommer det inte förvärras något vidare på många år.
Armeringen går givetvis över hela ytan om det är ordentligt gjort.M mendelsohn skrev:
Det räcker som sagt att ta bort betongen(och armeringen) där det ligger som mest ytligt och lägga ny armering på rätt "djup".
Klicka här för att svara