11 032 läst ·
36 svar
11k läst
36 svar
Synlig rördragning och estetiskt tveksam inkoppling i Thermopanel V4
Jag har en rörfirma hemma som håller på och konverterar huset från direktel till vattenburen värme. På ett par ställen kommer rören går synliga och gå ovanför golvlisterna för att kunna komma fram till alla rum.
Innan projektet drog igång såg jag framför mig att en sådan rördragning och inkoppling till radiator skulle se ut som bilden nedan visar.
Men när jag kom hem idag så har man gjort denna, enligt mig inte så eleganta, inkopplingen:
Radiatorerna är av typen Thermopanel V4 och i detta fallet sitter den 20 cm över golvet och golvlisterna är ca 58 mm hög.
Jag förstår att man inte kan bocka rör hur som helst men finns det då inte några färdiga kopplingar man kan använda sig för att få till en inkoppling likt den första bilden?
Skriver här för att få lite input innan jag eventuellt tar diskussionen med rörläggarna i morgon.
Innan projektet drog igång såg jag framför mig att en sådan rördragning och inkoppling till radiator skulle se ut som bilden nedan visar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men när jag kom hem idag så har man gjort denna, enligt mig inte så eleganta, inkopplingen:
Logga in
Skapa konto
Radiatorerna är av typen Thermopanel V4 och i detta fallet sitter den 20 cm över golvet och golvlisterna är ca 58 mm hög.
Jag förstår att man inte kan bocka rör hur som helst men finns det då inte några färdiga kopplingar man kan använda sig för att få till en inkoppling likt den första bilden?
Skriver här för att få lite input innan jag eventuellt tar diskussionen med rörläggarna i morgon.
Det brukar finnas radiatorkoppel . Då blir det lite mer korta bockar för att komma upp. Sen ser det ut som att det nedre röret ( returen ) går ut från vägg för koppling till elementet. och sen svänger in mot vägg under elementet. Stora krokar för att komma upp, här har har nog minsta motståndets lag använts på ett enkelt sätt. Inget snyggt jobb i mitt tycke. normalmått mellan rör 40 mm som även visas på första fotot., nu verkar det vara 60 mm eller mer.
Ett till exempel från samma förläggare:
Väggarna på bottenvåningen är tjockare än ovanvåningen (sutteränghus) och för att borra från botten ovanvåning till bottenvåning behöver man gå ut en bit från väggen. Man har dock varken mätt väggarnas tjocklek eller använt hålsökare (som hantverkarna hade som installerade ftx för ett par år sedan) utan man har höftat lite. Vid den andra genomföringen så visste man var man hamnade på undervåningen och kunde således gå närmare väggen.
Funkar inte hålsökare i sådana här lägen eller är det riktigt slarviga gubbar som är här?
Och ska verkligen de vita rören sticka så högt upp innan de blir elförzinkade?
Nu döljs tack och lov detta av en gardin men jag är oavsett tveksam till hur man gjort.
Väggarna på bottenvåningen är tjockare än ovanvåningen (sutteränghus) och för att borra från botten ovanvåning till bottenvåning behöver man gå ut en bit från väggen. Man har dock varken mätt väggarnas tjocklek eller använt hålsökare (som hantverkarna hade som installerade ftx för ett par år sedan) utan man har höftat lite. Vid den andra genomföringen så visste man var man hamnade på undervåningen och kunde således gå närmare väggen.
Funkar inte hålsökare i sådana här lägen eller är det riktigt slarviga gubbar som är här?
Och ska verkligen de vita rören sticka så högt upp innan de blir elförzinkade?
Nu döljs tack och lov detta av en gardin men jag är oavsett tveksam till hur man gjort.
Logga in
Skapa konto
Vad för radiatorkoppel skulle man kunna tänkas använda i det här fallet? Skulle gärna vilja visa exempel för dem i så fall.J jonaserik skrev:Det brukar finnas radiatorkoppel . Då blir det lite mer korta bockar för att komma upp. Sen ser det ut som att det nedre röret ( returen ) går ut från vägg för koppling till elementet. och sen svänger in mot vägg under elementet. Stora krokar för att komma upp, här har har nog minsta motståndets lag använts på ett enkelt sätt. Inget snyggt jobb i mitt tycke. normalmått mellan rör 40 mm som även visas på första fotot., nu verkar det vara 60 mm eller mer.
Sedan syns det kanske dåligt men här är det grövre rör som går över i smalare efter man kopplat in denna radiatorn.
Redigerat:
Ser inte mycket yrkesstolthet där inte…
Jag hade visat alla delar och pekat i synnerhet på övergången mellan PAL till elförzinkade rören, höjningen av det nedre dragna röret och anslutningarna.
Fel i sig är det ju inte och till syvende och sist är det frågan vad som är avtalat, men som sagt särskilt stolta kan de omöjligen vara.
Thermopanel har inbyggt koppel, så du kan inte sätta koppel på denna typen av radiator.
Jag hade visat alla delar och pekat i synnerhet på övergången mellan PAL till elförzinkade rören, höjningen av det nedre dragna röret och anslutningarna.
Fel i sig är det ju inte och till syvende och sist är det frågan vad som är avtalat, men som sagt särskilt stolta kan de omöjligen vara.
Thermopanel har inbyggt koppel, så du kan inte sätta koppel på denna typen av radiator.
Ingen lösning är avtalad.D Disktrasan skrev:Ser inte mycket yrkesstolthet där inte…
Jag var naiv nog att tro att rördragning längs list och inkoppling underifrån i princip bara kunde göras s på ett sätt med hjälp av standardprylar (likt första fotot) eftersom detta skulle vara en rätt vanlig lösning där man tvingas till synlig rördragning vid renovering etc.
Här i ett annat rum sitter elementen 2 cm högre och här har man gått in underifrån vilket blir enligt mig är snyggare.
Det är alltid svårt med rördragning mellan plan, då väggarna kan vara av olika tjocklek. Fär det mesta brukar det vara problem när det gäller grundmurning och husvägg. Det går att få in rören närmare vägg med lite känsla och mätning. Borra snett underifrån. Men många klarar inte det. Det med vita rören, det är alupex och då måste dom skarvas vid golvet för att få som du tänker och det gör ingen röris. Om dom hade bockat in dom direkt över golvet hade det varit snyggare. Det går genom att sätta en bockfjäder i röret. Röret lite längre bort är mycket närmare väggen och ser bättre ut. Säkert en lyckträff med snedborrningen där .Ser även ut som att dom gått ner i nästa våning för att ett vägguttag sitter i vägen.
Nu är jag ingen direkt röris, men en koll på Thermopanel går det att ansluta även i botten på den eller ha kortare röruppgångar med korta rörbitar från sidan.
.
Nu är jag ingen direkt röris, men en koll på Thermopanel går det att ansluta även i botten på den eller ha kortare röruppgångar med korta rörbitar från sidan.
.
Tack för input. Men jag förstår inte varför man skulle behöva chansa?J jonaserik skrev:Det är alltid svårt med rördragning mellan plan, då väggarna kan vara av olika tjocklek. Fär det mesta brukar det vara problem när det gäller grundmurning och husvägg. Det går att få in rören närmare vägg med lite känsla och mätning. Borra snett underifrån. Men många klarar inte det. Det med vita rören, det är alupex och då måste dom skarvas vid golvet för att få som du tänker och det gör ingen röris. Om dom hade bockat in dom direkt över golvet hade det varit snyggare. Det går genom att sätta en bockfjäder i röret. Röret lite längre bort är mycket närmare väggen och ser bättre ut. Säkert en lyckträff med snedborrningen där .Ser även ut som att dom gått ner i nästa våning för att ett vägguttag sitter i vägen.
.
Om det inte en sådan hålsökare funkar så borde man kunna mäta båda väggarnas tjocklek och sedan räkna ut hur långt från inneväggen man måste borra på övre plan för att hamna på utsidan inneväggen på nedre plan. Det tar lite längre tid men hellre det än att tvingas chansa och potentiellt förstöra parketten hos kunden.
Hänger inte med på din hålsökare, vet bara om dom som är till apparatdosor för el , kallas hole in one. Svårt med hålsökning om inga hål finns. Du eller någon har möjligtvis inte någon länk att ge mig, klart intresserad.
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Jag som amatör hade lyckats oerhört mycket bättre!
Ser katastrofalt illa ut...
Ser katastrofalt illa ut...
T.ex en sådan här: https://www.hilti.se/c/CLS_MEA_TOOL_INSERT_7127/CLS_CONCRETE_SCANNERS_7127/r3538#editorialJ jonaserik skrev:
FTX-gubbarna hade som sagt något liknande och de satte en del i taket på undervåningen och sedan gick med en sändare på övervåningen och visste sedan exakt var de skulle borra för att träffa rätt. Och det var ju stora ventilationsrör som skulle igenom så det var inte tal om att provborra där..
Tack för input!Huddingebo skrev:
Jag skulle uppskatta väldigt mycket på om någon hade en exempelbild på hur det borde ha sett ut i mitt fall.
Det är lättare att argumentera med dem om man kan visa något än att bara säga att det inte är snyggt..
En Hiltiprodukt finns säkert andra med, men mycket intressant. Står inget om vilken tjocklek på bjälklag den klarar. Får ringa Hilti och fråga, den är säkert inte något av en billighetsgrej..K Kennster skrev:T.ex en sådan här: [länk]
FTX-gubbarna hade som sagt något liknande och de satte en del i taket på undervåningen och sedan gick med en sändare på övervåningen och visste sedan exakt var de skulle borra för att träffa rätt. Och det var ju stora ventilationsrör som skulle igenom så det var inte tal om att provborra där..