Håller på och lägger golvspån och mot murstock saknades det något att låta golvspånet vila på, så jag tog lite murbruk b och byggde en liten kant som den kan vila på. Detta är alltså inomhus på andra planet i en villa. Behövs det någon syllpapp mellan golvspån och bruket? Normalt sett ska ju trä aldrig ligga mot betong el. bruk, men är det nödvändigt i detta fall? (Inomhus)
Syllpappen har endast som uppgift att bryta kapillärsug och borde inte behövas där. Däremot vill du kanske lägga en bit underlagsfoam för att motverka eventuellt knarr, eller knaster om det skulle lossna lite material som ligger och för oljud under golvet..
Tack för era svar!
Eftersom det inte finns vatten någonstans i närheten så kändes det inte som jag skulle behöva kapilärbryta med syllpapp, men ni har ju helt rätt i att man nog vill ha nåt mellan ändå för att undvika knaster eller liknande. Nu är det visserligen en väldigt liten bit samt att man i princip aldrig kommer gå där då det är bakom dörren in till rummet, samt på sidan där en garderob kommer stå.
Jag lägger något utjämnande mellan bara, måste dock vara väldigt tunnt då jag anpassade kanten i höjd med reglarna (ena syns i bilden ovan) för att få det i lod. Men går ju ganska lätt att rugga ner kanten lite.
Kanske blir syllpapp ändå, då den nog bygger mindre än foam.
Eftersom det inte finns vatten någonstans i närheten så kändes det inte som jag skulle behöva kapilärbryta med syllpapp, men ni har ju helt rätt i att man nog vill ha nåt mellan ändå för att undvika knaster eller liknande. Nu är det visserligen en väldigt liten bit samt att man i princip aldrig kommer gå där då det är bakom dörren in till rummet, samt på sidan där en garderob kommer stå.
Jag lägger något utjämnande mellan bara, måste dock vara väldigt tunnt då jag anpassade kanten i höjd med reglarna (ena syns i bilden ovan) för att få det i lod. Men går ju ganska lätt att rugga ner kanten lite.
Kanske blir syllpapp ändå, då den nog bygger mindre än foam.
Hur skulle ni fästa golvspånet vid betongkanten?
Vid träregeln är det ju lätt..
Är det skruv o plugg som gäller vid betongen?
Spikplugg? Vill ju inte spräcka kanten jag gjort..
Den är dock armerad med ett armeringsjärn.
Vid träregeln är det ju lätt..
Är det skruv o plugg som gäller vid betongen?
Spikplugg? Vill ju inte spräcka kanten jag gjort..
Den är dock armerad med ett armeringsjärn.
Produkter som diskuteras: "Spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Jo det kanske räcker att lägga på golvspånet på betongen bara och skruva i träregeln. Med hjälp av golvlist senare så kan man nog trycka ner och hålla allt på plats.useless skrev:
Är ju en variant som kanske också skulle funka. Då måste man ju dock limma både pappen mot murbruket samt golvspånet som sedan ska ligga mot pappen..Thiger skrev:
Kanske smidigare, som ovan att tvinga ner golvspånet på plats med golvlist.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden