Hej!

Jag har ett uthus med ”timmerram” på 5,5mx3,5m som jag tänkt använda som vinterbonat fritidshus och där syllarna, takunderlag och paneler är i dåligt skick(blir i princip stomme och takstolar som återanvänds). Då jag saknar erfarenhet att kunna bedöma om det här slöseri med tid så tänkte jag höra vad ni här på forumet tycker är tekniskt rimligast om syftet är att få ett fritidshus med ståhöjd i och som inte riskerar ruttna.

Min urspungliga plan var att gjuta en stabil grund under huset och även höja takhöjden genom att höja upp syllarna ovanför golvnivån med hjälp av en leca-mur likt det man brukar ha nertill i garageväggar. Utan höjningen ligger takbjälkarna på runt 180cm = slår i huvudet.

Nuläget är att uthuset är upphöjt med domkrafter och grunden är klar sånär som på själva gjutningen och jag börjar tro att syllbytet riskerar bli dåligt och tidskrävande så att riva och bygga ny stomme är att föredra ur effektivitetssynpunkt trots att "huset redan står där". Som jag ser det är fördelarna med nybygge att det finns färdiga typlösningar för hur saker ska byggas.

Problem 1: Trots att delar av syllarna har knappt hälften av tjockleken kvar så kan de ta upp belastning och har hållt stugan stabil under lyftet. Syllbytet kräver i princip att 3 syllar tas bort samtidigt och på något vis fästs in i varandra och i kvarvarande syllar och sen in mot de stående reglarna (samtidigt som allt är upplyft!).

Problem 2: Om jag höjer huset kommer jag behöva ta bort mittensyllen (eftersom syllen är höjd ovan golvnivån). Detta skulle ev också försvaga den redan försvagade stommen.

Ovanpå detta så är stor del av panelen rutten och behövs bytas samt att panelen i nuläget är spikad direkt i syllen utan luftspalt så kommer oavsett behöva ta loss all panel.

Det finns ingen riktig takläkt så kommer behöva göra om taket där det egentligen bara blir de simpla takstolarna som består av två plankor som återanvänds.

Lösning 1. Byt ut hela syllarna utan skarvar.

Lösning 2. Plocka loss syllarna och hoppas det fortfarande går bra att lyfta, skarva in nya, spika/skruva fast.

Lösning 3. Låt de gamla syllarna vara kvar(förrutom den mittersta), pensla på nått spännande gift och bygg upp med nytt virke runt om så det inte blir glipor.

Lösning 4. Riv, bygg modern stomme i nytt virke. Kan då få en vettig takhöjd utan leca-block men också utan nått kulturhistoriskt värde.

Lösning X ??

Vilken lösning verkar rimligast eller är det något jag har missat att ta i beaktning?

Lite bilder:
Uthus med skadade delar upplyft med domkrafter över grunden, beredd för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad träsyll med tydliga tecken på förruttnelse, stöds temporärt av nytt träblock i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Syllen som går längst med..
Interiör av ett renoveringsprojekt för uthus med synliga syllar och grusgrund.
Skapa konto

Här ses samtliga syllar som är ruttna, bakom bilden är allt ok.
Interiör av ett gammalt uthus med synlig timmerram och rutten syll framför ett fönster, upphöjt för renovering.
Skapa konto

Mittensyllen är sådär härligt rutten men har friskt virke så håller ihop ändå. Grund av uthus upphöjt med domkraft, ruttna syllar syns samt skyddande blå presenning och avloppsrör.
Skapa konto
Uthusets syllar upphöjda med domkraft och klar för gjutning, synlig skada och röta på trä.
Skapa konto
Uthusets insida visas upphöjt med domkrafter, exponerat fundament, och ruttna syllar tydliga i förgrunden.
Skapa konto

Skiss av stomme och förslag till förstärkning med lecablock för syllbyte i renoveringsprojekt av uthus.
Skapa konto

Skiss på den ursprungliga "syllskarv"-planen

Mvh Tony

Jag skulle nog bygga nytt med exakt samma utseende. Se till att taksprång och fasaddetaljer blir likadana. Det är ett enkelt stolphus, där det mesta är ruttet. Även om du lägger ner mycket jobb blir det aldrig bra.

Jag har en likadan bod med hög stensockel. Skillnaden är att min stensockel består av huggen granit och rymmer en mycket bra stenkällare. Jag har behållit överbyggnaden främst av det skälet. Dessutom är syllen av ek och därför intakt.

Skönt att höra från nån som har nått liknande hus om än mer exklusivt. Begreppet stolphus hade jag helt missat, ser nu att det finns byggbeskrivningar på dessa som ser väldigt intressanta ut. Jag har länge tyckt timmerhus varit snygga men stolphusen ser ut som en bra kompromiss om man vill göra det lättare för sig men ändå ha nått som ser robust ut.

Är det oklokt att återanvända gammalt virke?

T Tony87 skrev:
Är det oklokt att återanvända gammalt virke?
Inte om det är intakt. Generellt sett tycker jag att gammalt virke kan ha mycket högre kvalitet än nytt och snabbvuxet. Men det får inte vara rötskadat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.