Byggahus.se
Hej,

Om ni hade fukt i syllar som ni skulle åtgärda med syllbyte, men betongplattan var torr, hade ni ändå lagt in ventilerat golv?

En firma har föreslagit det nämligen. Är det vanligt att man gör både-och?

Vill bara höra vad forumet har för tips/erfarenheter.

Det är platta på mark, uppreglat golv.

Det är ej dränerat på 55 år, och vi kommer ej heller dränera inom snar framtid.

Vad ska vi göra?
 
Ingen?
 
R
Hej,

Det är så svårt och svara på med den informationen som vi ser..
Har du någon ritning, detaljer på hur ditt golv ser ut och bilder så kanske vi kan hjälpa dig bättre istället för att gissa oss fram?
 
Jag behöver ju inte diagnos. Snarare erfarenheter.

Hur hjälper det om jag lägger en bild på en fuktig syll med torr platta?

Ritningar förstår jag, har tyvärr inga här. Vad specifikt undrar du?
 
Varför har syllen blivit blöt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fukt från plattan över åren, ej dränerat på 50 år, standard orsakerna. Förstår din poäng dock, hur har fukt kommit om plattan är torr dock... Kan det vara olika årstider och fukt stannat i syllen och sen torkar plattan ut under sommaren eller nåt?
 
R
Skalman9 Skalman9 skrev:
Jag behöver ju inte diagnos. Snarare erfarenheter.

Hur hjälper det om jag lägger en bild på en fuktig syll med torr platta?

Ritningar förstår jag, har tyvärr inga här. Vad specifikt undrar du?
Försökte bara o hjälpa till😢
 
  • Gilla
Skalman9
  • Laddar…
Rejäl, jag menar inget illa, du hjälper till !!!

:) Le lite nu, jag har det betydligt svårare med dessa skit-syllar
 
Som du säkert känner till är orsaken till dina problem sannolikt otillräcklig isolering under plattan och avsaknad av kapillärbrytande skikt. Detta gör att fukt riskerar att gå upp i syllarna.

Finns det golvvärme ska man även beakta risken för omvänd fuktvandring där fukt går upp när golvvärmen stängs av under sommartid när marken är varmare än plattan.

Det ventilerade golvet kan förvisso tänkas hjälpa till att hålla låg fuktkvot i plattan men hjälper inte mot det ursprungliga problemet. Där är en dränering sannolikt betydligt mer effektivt.

Men menar du att ni byter syllar utan att veta orsaken till problemet?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Hej, nej orsaken är fukt genom plattan säger de.

Vad mer för orsak behövs? Är det otillräcklig orsak så säg till, så ska jag fråga/kräva bättre orsak/utredning... ?

Undrar också en annan sak nu när du nämner dränering, kan man dränera "UNDER" en platta om det visar sig vara otillräcklig kapillärbrytande skikt? Hur skjutton gör man det då?
 
Fördelar med att byta till ventilerad golv:
+ Ett stort plus när ni någon gång ska sälja huset
+ När golvet i alla fall rivs upp kan ni byta vattenledningar som ligger mellan plattan och golvet.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det ventilerade golvet kan förvisso tänkas hjälpa till att hålla låg fuktkvot i plattan men hjälper inte mot det ursprungliga problemet. Där är en dränering sannolikt betydligt mer effektivt.
Kan man ens göra en riktig dränering av ett klassisk platta-på-mark-hus från 60-, 70- och 80-talet? Jag vet att man kan gräva upp runt huset för att bättra på dräneringen, men att det inte räcker om det är större fuktproblem.
 
Sen
Z ZipLock skrev:
Kan man ens göra en riktig dränering av ett klassisk platta-på-mark-hus från 60-, 70- och 80-talet? Jag vet att man kan gräva upp runt huset för att bättra på dräneringen, men att det inte räcker om det är större fuktproblem.
Menar du att det inte räcker med dränering runt plattan om man har större fuktproblem? Eller hur menar du?
 
Fukten här finns över hela plattan beroende på konstruktionen utan fuktspärr och med isolering av mineralull istf cellplast. Syllarna var ej heller åtskilda från betong med syllpapp vilket ledde till fortsatt fuktvandring upp i träkonstruktionen. Temp under plattan är konstant men ju närmare kanterna man kommer så blir det kallare, och fukten avsätts då som vatten beroende på årstid. Så ventilation under golv minskar problemet men en syll med syllpapp löser det. Beror nog på vad man vill göra sen med huset.
 
Vilka ytterligare åtgärder planeras vid syllbytet för att förhindra återkommande problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.