Hej!
Nu har jag sökt länge och väl här på forumet utan att riktigt få svar på mina frågor, så om någon har tid att svara är det uppskattat!
Vi har precis köpt ett 1 1/2 plans hus byggt -75. Platta på mark, flytande golvkonstruktion. Säljaren hade gjort en besiktning med tillägg av håltagning i en innervägg och en yttervägg då hen tecknat en "dolda fel-försäkring" och det är en riskkonstruktion. Normala fuktkvoter (8%) uppmättes, normal lukt.
Efter köpet gjorde vi en ny besiktning med annat företag. Besiktningsmannen upplevde en svag, avvikande lukt vid inträde i huset som han tror är mögel/rötskada och rekommenderade en vidare utredning. Vi har även fått tag på konstruktionsritningar av huset från stadsbyggnadskontoret där det står att det är tryckimpregnerade syllar.
Vi tycker att impregnerade syllar är ett problem vare sig det finns fuktskador eller inte på grund av de hälsofarliga gaser som utsöndras, och känner att något måste göras oavsett vad en fuktutredning visar. Säljaren verkar inte riktigt förstå vårt problem och det är även diskussioner ang vem som ska ta kostnaden för en fuktutredning beroende på utfall samt hur utfallet ska påverka priset.
Så till mina frågor:
-Avhjälper ett ventilerat golv problemet med tryckimpregnerade syllar?
-Om syllarna är torra/ej skadade (men impregnerade) bör man då ändå både byta syllar och lägga in ett ventilerat golv för att vara säker?
-Brukar man behöva ta bort isolering etc i väggarna kring syllarna för att bli av med lukten?
Vi kan fortfarande häva köpet.