Hej kan någon rekommendera en domkraft till syllbyte. Ska byta syll från insidan. Vad är bäst mekanisk eller hydro?

hur många behöver man för att lyfta några mm? Tänkte ta 1.5m-2m syll åt gången.

kom gärna med andra tips

mvh
Zana

Har använt vevdomkraft, funkar fint.

Flask eller vevdomkrafter gör båda jobbet...

Jag har använt 3-4 stycken för att lyfta på båd sidor och inne och ute.

Att tänka på vid hydrauliska att de inte är 100% täta och sjunker sakta ibland så man bör säkra på nåt sätt...

/ATW

är det lika lätt att jobba med båda varianterna eller kommer man närmare vägen med en vevdomkraft?

A ArneTW skrev:
Flask eller vevdomkrafter gör båda jobbet...

Jag har använt 3-4 stycken för att lyfta på båd sidor och inne och ute.

Att tänka på vid hydrauliska att de inte är 100% täta och sjunker sakta ibland så man bör säkra på nåt sätt...

/ATW

Allt beror på förutsättningarna. Vad är det för väggkonstruktion? Hur hög är grunden? När jag gjorde nåt liknande kunde jag sätta balkar under och lyfta med vanliga hudrauliska pelardomkrafter. Ska du kunna byta syllen när huset är lyft så blir det lite mer komplicerat beroende på vad det är för sorts hus.

• Gilla
zana kader
  • Laddar…
Hydrauliska funkar fint, hade tur att det fanns lite av grunden att balansera dem på

• Hydrauliska domkrafter balanserar en träkonstruktion på en grund i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zana kader
  • Laddar…
Z zana kader skrev:
är det lika lätt att jobba med båda varianterna eller kommer man närmare vägen med en vevdomkraft?
Vevdomkraften behöver bara 5-7cm för att få in lyftklacken, nackdel kräver mycket plats för veven.
Köpte även hydraulisk domkraft, 18ton, 26-53cm, som går att reglera med tryckluft, bekvämt när det är trångt.
1000kr inkl frakt från Expondo.

Redigerat:
Tack för svar. Jag tror jag har förstått det. Jag har inte börjat riva än. Men jag tänkte ta upp all golv i hela huset först sen köra på med syllen. Jag byter från insidan och jag har platta på mark med uppreglat golv på cirka 20cm. Det blir spännande.

hej vilken domkraft körde du på ? ska också lyfta vägg och byta syll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.