Hej,

Jag reste stommen till det som ska bli ett uppvärmt förråd för en dryg vecka sedan. Ska börja spika svall och panel om ett par dagar. Det har varit 30 grader varmt här i Blekinge, varma sköna sommardagar. Misstänker att det är det som gjort att min syll torkat och rest sig enligt bild. Det går att se under syllen i ett av hörnen. Se bild. Just i hörnen borde det ju annars vara ganska stor last.

Jag tänker att det är ju trähus. Kommer säkert röra sig mer. Jag fortsätter med att spika tak och panel. Isolerar osv. Om det fortfarande glipar framåt hösten, kanske jag fogar med skum. Vad tycker ni?

• PXL_20260627_172022448.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ha upp pannor på taket tror jag det kommer att sätta sej

• Gilla
jhall
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du ska ha upp pannor på taket tror jag det kommer att sätta se
F fribygg skrev:
Om du ska ha upp pannor på taket tror jag det kommer att sätta sej
Papptak dessvärre. Men det är nog inte så mycket att göra nu. Får avvakta och sedan foga om det inte sätter sig.

C
N nightzero skrev:
Just i hörnen borde det ju annars vara ganska stor last.
Precis. Nu ser vi ju inte hur det ser ut ovanpå, men det låter helt osannolikt att en 45:a som slår sig skulle leverera sådana krafter att hela hörnet skulle tryckas upp en centimeter.

Känns snarare som att konstruktionen som helhet är "överens" om att hörnet skall upp, dvs. att det inte ligger någon tyngd alls på syllen i hörnet, utan att hörnet "hänger" i resten av konstruktionen.

I det läget skulle iallafall jag själv backa en bit och försöka förstå vad som står på. Mäta in med lasern t.ex.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Precis. Nu ser vi ju inte hur det ser ut ovanpå, men det låter helt osannolikt att en 45:a som slår sig skulle leverera sådana krafter att hela hörnet skulle tryckas upp en centimeter.

Känns snarare som att konstruktionen som helhet är "överens" om att hörnet skall upp, dvs. att det inte ligger någon tyngd alls på syllen i hörnet, utan att hörnet "hänger" i resten av konstruktionen.

I det läget skulle iallafall jag själv backa en bit och försöka förstå vad som står på. Mäta in med lasern t.ex.
Jag är amatörbyggare så jag har inte laser osv, bara använt vattenpass och riktlinor 😊.

Jag tog ett par bilder till och kollade lite noggrannare idag. Det är i just det hörnet som det syns mest, men det är samma fenomen runt hela förrådet. Jag monterade på inrådan syllen med kärnsidan nedåt och det är precis som att kanterna nu reser sig upp på in och utsida.

• PXL_20260628_055530804.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260628_055605122.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260628_055615895.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260628_055644725.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Victor.M och 1 till
  • Laddar…
S
Fint bygge. Jag hade avvaktat, kan inte riktigt komma på någon risk med detta och tror att det jämnar ut sig med tiden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fint bygge.
Börja med råspont på taket och om du ska ha betong takpannor så lyfter du upp dom innan du spikar panel.
Annars hade jag gjort som du skrev i första inlägg.

//AA

• Gilla
t230victor och 1 till
  • Laddar…
N nightzero skrev:
Jag är amatörbyggare så jag har inte laser osv, bara använt vattenpass och riktlinor 😊.

Jag tog ett par bilder till och kollade lite noggrannare idag. Det är i just det hörnet som det syns mest, men det är samma fenomen runt hela förrådet. Jag monterade på inrådan syllen med kärnsidan nedåt och det är precis som att kanterna nu reser sig upp på in och utsida.
Vad är det för skruv som syllen är fäst med?
De ser rätt klent ut.

• Gilla
Oscar60
  • Laddar…
N nightzero skrev:
Hej,

Jag reste stommen till det som ska bli ett uppvärmt förråd för en dryg vecka sedan. Ska börja spika svall och panel om ett par dagar. Det har varit 30 grader varmt här i Blekinge, varma sköna sommardagar. Misstänker att det är det som gjort att min syll torkat och rest sig enligt bild. Det går att se under syllen i ett av hörnen. Se bild. Just i hörnen borde det ju annars vara ganska stor last.

Jag tänker att det är ju trähus. Kommer säkert röra sig mer. Jag fortsätter med att spika tak och panel. Isolerar osv. Om det fortfarande glipar framåt hösten, kanske jag fogar med skum. Vad tycker ni?
Borra och sätt expanderbult i hörnen, byt till större fyrkantig bricka, ser ut att sitta spikplugg där nu.

M mattoys skrev:
Vad är det för skruv som syllen är fäst med?
De ser rätt klent ut.
Jag har satt fasadplugg från Essve, 10 x 120 mm, en i varje fack (cc60). Tycker det kändes som att det tog ganska ordentligt när jag färste syllen. Men jag har ju möjlighet att förstärka med expanderbult i hörnen som @Vante nämner nedan.
Jag skapade följande tråd om just infästning av syll tidigare. Tyckte att det finns så många olika alternativ.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ngsalternativ-for-syll-i-betongplatta.573765/

Redigerat:
Du ska iallafall inte lägga i någon fogskum i första taget. Så länge grunden är rak, vill säga. Men som det är nu så måste ju hörnet bli högt på taket också. Endera väntar du tills taket är lagt, och ser om det tyngs ner. Alternativt borrar du ett hål i syllen, vidare ner i grunden. Banka ner en plugg och dra ner syllen på plats.

Det är inte hörnet som har satt sig innan gjutning?

Och skruven råkar inte ha blivit för långa just där, så de trycker upp syllen?

E Edvuld skrev:
Det är inte hörnet som har satt sig innan gjutning?

Och skruven råkar inte ha blivit för långa just där, så de trycker upp syllen?
Nej, jag var noga med att kolla hela plattan med långpass innan jag började bygga och vad jag kunde se var allt jämnt. Syllen låg också fint mot plattan när jag reste stommen.

Men det är som jag skrev längre upp, att vid närmre översyn ser man samma fenomen runt om hela bygget, att ytterkanterna på syllen rest sig. Det syns som mest i det där hörnet. Jag _tror_ det är att träet torkat snabbt och att kärnsidan ligger vänd nedåt, då reser sig kanterna uppåt.

Misstänker att det skedde nu förra veckan när vi hade 30-35 grader varmt i solen.

• Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Sätt ny skruv och dra ner den bara

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sätt ny skruv och dra ner den bara
Hyr laser för att säkerställa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.