Hej,
Jag reste stommen till det som ska bli ett uppvärmt förråd för en dryg vecka sedan. Ska börja spika svall och panel om ett par dagar. Det har varit 30 grader varmt här i Blekinge, varma sköna sommardagar. Misstänker att det är det som gjort att min syll torkat och rest sig enligt bild. Det går att se under syllen i ett av hörnen. Se bild. Just i hörnen borde det ju annars vara ganska stor last.
Jag tänker att det är ju trähus. Kommer säkert röra sig mer. Jag fortsätter med att spika tak och panel. Isolerar osv. Om det fortfarande glipar framåt hösten, kanske jag fogar med skum. Vad tycker ni?
Jag reste stommen till det som ska bli ett uppvärmt förråd för en dryg vecka sedan. Ska börja spika svall och panel om ett par dagar. Det har varit 30 grader varmt här i Blekinge, varma sköna sommardagar. Misstänker att det är det som gjort att min syll torkat och rest sig enligt bild. Det går att se under syllen i ett av hörnen. Se bild. Just i hörnen borde det ju annars vara ganska stor last.
Jag tänker att det är ju trähus. Kommer säkert röra sig mer. Jag fortsätter med att spika tak och panel. Isolerar osv. Om det fortfarande glipar framåt hösten, kanske jag fogar med skum. Vad tycker ni?
Precis. Nu ser vi ju inte hur det ser ut ovanpå, men det låter helt osannolikt att en 45:a som slår sig skulle leverera sådana krafter att hela hörnet skulle tryckas upp en centimeter.N nightzero skrev:
Känns snarare som att konstruktionen som helhet är "överens" om att hörnet skall upp, dvs. att det inte ligger någon tyngd alls på syllen i hörnet, utan att hörnet "hänger" i resten av konstruktionen.
I det läget skulle iallafall jag själv backa en bit och försöka förstå vad som står på. Mäta in med lasern t.ex.
Redigerat:
Jag är amatörbyggare så jag har inte laser osv, bara använt vattenpass och riktlinor 😊.C cpalm skrev:Precis. Nu ser vi ju inte hur det ser ut ovanpå, men det låter helt osannolikt att en 45:a som slår sig skulle leverera sådana krafter att hela hörnet skulle tryckas upp en centimeter.
Känns snarare som att konstruktionen som helhet är "överens" om att hörnet skall upp, dvs. att det inte ligger någon tyngd alls på syllen i hörnet, utan att hörnet "hänger" i resten av konstruktionen.
I det läget skulle iallafall jag själv backa en bit och försöka förstå vad som står på. Mäta in med lasern t.ex.
Jag tog ett par bilder till och kollade lite noggrannare idag. Det är i just det hörnet som det syns mest, men det är samma fenomen runt hela förrådet. Jag monterade på inrådan syllen med kärnsidan nedåt och det är precis som att kanterna nu reser sig upp på in och utsida.
Klicka här för att svara





