Jag ska med lite hjälp montera ett uterum från Willab Garden, WG62eco. Den ska stå på en befintlig altan som vi nu har förstärkt, justerat så att den är vågrät, samt isolerat under med cellplast.

När jag tittar på Willab Gardens instruktionsvideo monterar de skjutdörrarnas spårprofiler direkt på altanen:
Vad jag har förstått har andra dock upplevt problem med att regnvatten läcker in.

Så jag funderar på att montera stommen och spårprofilerna på en syll - en 120 x 28 tryckimpregnerad bräda.

På syllen funderar jag på att lägga en plåt som viks upp på insidan och som viks ned på utsidan. Plåten täcker isf alltså hela syllen (120 mm). Därefter fästs spårprofilerna genom plåten och i syllen. Jag är dock osäker på om plåten behövs, kanske räcker det att täta med tätningslister eller fog?

Tänker att ytterligare en fördel med en syll är att jag planerar att lägga golv i uterummet. Då kan jag sätta kvartstavar längs sidorna, mot syllen, utan att det ser konstigt ut. Utan syllen kommer ju golv+lister att komma upp för högt i förhållande till skjutdörrarna.

Låter detta som en rimlig konstruktion? Behövs plåten? Hur kan man göra annars?

Tack för synpunkter!

• Gilla
Taki och 2 till
  • Laddar…
Ingen med input? Ska börja bygga på torsdag :)

Jag hade nog kört med någon tätningsmassa/fog under skenan för att förhindra att vatten rinner under, nör du säger golv vad för golv hade du tänkt ? Vill ju till att cellplasten samt glipor emellan och på sidor e riktigt tät annars lär Fukten under altanen påverka golvet och är de vanligt ”inne” golv lär de inte va fint allt för länge :thinking:

hela profilen lutar utåt så att säga, om du lämnar en glipa i framkant mot golvet så förstår jag inte hur det skulle kunna rinna in vatten under profilen?

E
Vi ställde våra skjutdörrspartier direkt på altanen. Inga läckage än så länge.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi satte en plåt under våran skena efter tips från snickare. Vet inte om det behövs egentligen men känns bra att veta att man gjort det man kunnat för att förhindra röta osv...

• Plåt monterad under vit skena längs med terrass för att förhindra röta, omgiven av grus och grön vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik P och 2 till
  • Laddar…
Hej! Exakt detta undrar jag! Hur gick det för dej, satte du plåt? Läste i nåt annat inlägg att plåten ska vikas ner mellan trall på utsidan av skenan och vikas upp på insidan. Men behöver man ändå täta med list mellan skena och plåt?

Gjorde exakt som "pretrall". 2 tum 5 tum syll som plåtbekläddes. Dubbeluppvikt 20 mm inne i uterummet samt ca 50 mm nedvik Svart plåtbeklädnad på en trätrall, uppvisar dubbeluppvikning inne i uterum och nedvik på utsidan.
Skapa konto
En del av ett byggprojekt visande en 2x5 tum plåtbeklädd träsyll med dubbeluppvikt kant vid ett uterum, och verktyg på trätrall.
Skapa konto
på utsidan. På så sätt står uterummet på en "egen ö".

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
H H Joakim skrev:
Gjorde exakt som "pretrall". 2 tum 5 tum syll som plåtbekläddes. Dubbeluppvikt 20 mm inne i uterummet samt ca 50 mm nedvik[bild] [bild] på utsidan. På så sätt står uterummet på en "egen ö".
Är detta en färdig plåt ”från hyllan” eller har en plåtslagare bockat den?

W Wejstal skrev:
Är detta en färdig plåt ”från hyllan” eller har en plåtslagare bockat den?
Hej.

Detta har en plåtslagare gjort efter ritning från mig.

På väg att bygga uterum?

Joakim

H H Joakim skrev:
Hej.

Detta har en plåtslagare gjort efter ritning från mig.

På väg att bygga uterum?

Joakim
Hej, ja det såg väldigt snyggt ut. Bara sett färdiga plåtar likt de som sitter på fönster. Bockat åt ett håll.

Ja till sommaren hoppas jag få till något, så pågår febril research just nu!

W Wejstal skrev:
Hej, ja det såg väldigt snyggt ut. Bara sett färdiga plåtar likt de som sitter på fönster. Bockat åt ett håll.

Ja till sommaren hoppas jag få till något, så pågår febril research just nu!
Hör gärna av dig om Du vill ha mer information

H H Joakim skrev:
Hör gärna av dig om Du vill ha mer information
Tack va snällt! Fundering jag har just nu är ungefär vilken kostnad gick plåtarbetet på?

Gjorde samma sak med vårt uterum, ca 10m aluminium plåt, ca 90/150x300mm gick på ca 3-4000:-
Byggprojekt med aluminiumplåt, verktyg och ritningar på ett bord i ett uterum.
Skapa konto

• Gilla
Wejstal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.