Hej,

Har flyttat in i ett helt nybyggt hus för två månader sedan och vi har en Swegon W4 installerat, https://www.swegon.com/sv/produkter/luftbehandling/alla-casa-aggregat/w4-smart/.

Vi har konstant 24+ grader inomhus på alla temperaturskärmar i varje rum, kan gå upp emot 27 under dagarna. Huset ligger så vi har morgonsol ända tills kvällssol så det är konstant varmt. Det som jag undrar är angående sommardrift läget. Vi har aktiverat det på max och då ska tillluften tas utifrån direkt och gå förbi FTX systemet om temperaturen utomhus är lägre än inomhus (vilket den alltid är), men det blir inte bättre temperatur och varje morgon när vi vaknar är våra temp givare på minst 24 grader.

Finns det någon som är kunnig och skulle kunna hjälpa? Vi har sett på vår LCD skärm vid FTX systemet att hemmaläget har samma in/ut luft % som forceringsläget, vilket känns helt knasigt. Borde det inte vara större luft in/ut vid just forcering?

Vi har pratat med våra grannar (också helt nybyggda hus) och dem upplever samma sak. Finns det något som eventuellt är felinställt eller måste man installera något sorts kylsystem kopplad till FTX eller en luft/luft?

Tack för svar, och behövs mer info så återkopplar jag gärna :)
 
#w4
Installera fast luftkonditionering, något annat hjälper inte.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Installera fast luftkonditionering, något annat hjälper inte.
Det är så illa?
Är det dåligt att ändra luftflödena själva? Som sagt, hemmaläget är tilluft 45 % och frånluft 48 %, forcering är precis samma. Kan man öka på det själva så man får mer tillluft (kallare luft) och öka frånluften (så den varma sugs ut) eller tänker jag fel? Vill ej ändra så något blir galet.
 
Forcering borde ju vara högre luftflöden, absolut. Prova att öka bara man behåller balansen mellan till- och frånluften. Det är skönt att ventilera ordentligt på sommaren men det hjälper inte mot värmen. Luftkonditionering krävs. Finns många olika modeller.
 
J Josth skrev:
Forcering borde ju vara högre luftflöden, absolut. Prova att öka bara man behåller balansen mellan till- och frånluften. Det är skönt att ventilera ordentligt på sommaren men det hjälper inte mot värmen. Luftkonditionering krävs. Finns många olika modeller.
Ok, ska testa det.
Anser du att detta borde vara ett bra alternativ så man får kallluft till alla rum via FTX systemet eller är det bättre att installera en separat luftkonditionering?
https://www.swegon.com/sv/produkter...aggregat/tillbehor/kanalbatterier2/casa-sdcw/
 

Bästa svaret

För att kunna kyla med FTX-systemet måste det byggas kondensisolerat från början annars blir det fukt och mögel i huset. Dessutom är luftflödet i ventilationen väldigt begränsat och det räcker bara till en låg kyleffekt. Stor risk att man blir missnöjd med kapaciteten. Bättre att bygga separat kyla med ordentlig fart på luftflödet.
 
  • Gilla
redhouse22
  • Laddar…
J Josth skrev:
För att kunna kyla med FTX-systemet måste det byggas kondensisolerat från början annars blir det fukt och mögel i huset. Dessutom är luftflödet i ventilationen väldigt begränsat och det räcker bara till en låg kyleffekt. Stor risk att man blir missnöjd med kapaciteten. Bättre att bygga separat kyla med ordentlig fart på luftflödet.
Okej. Jag antar ventilation är en sak. Luften inomhus är okej, men värmen är en den delen som inte är najs på sommaren :D antar en luftluft är det bästa att köra. Jag får kontakta någon firma, stort tack! :)
 
Finns enkla luftluftvärmepumpar gjorda för Sydeuropa som säljs som rena AC-aggregat i Sverige om man enbart är ute efter kyla och inte värme på vintern.
 
J Josth skrev:
Finns enkla luftluftvärmepumpar gjorda för Sydeuropa som säljs som rena AC-aggregat i Sverige om man enbart är ute efter kyla och inte värme på vintern.
Absolut, behövs ingen värme på vintern i detta nybyggda välisolerade hus :D har du möjlighet att länka något exempel vore jag tacksam!
 
J Josth skrev:
Här finns det lite att läsa: [länk]
och här finns det några modeller för AC: [länk]
Grymt. Stort tack! Bor i en 1.5 plans villa på 135 kvm. Räcker det med en som klarar 10-100 kvm på nedanvåningen eller krävs det en multisplit, så två stycken innerdelar och en utedel tror du?
 
Innerdelen måste sitta på övervåningen för att kunna kyla övervåningen. Kylan sprider sig senare även till nedervåningen av sig självt. En modell som klarar kyla 100 kvm borde absolut räcka. Det blir inte 40 grader i Sverige och alltid svalare på natten så det behövs ingen jätteeffekt om man har persienner eller markiser.
 
  • Gilla
redhouse22
  • Laddar…
J Josth skrev:
Innerdelen måste sitta på övervåningen för att kunna kyla övervåningen. Kylan sprider sig senare även till nedervåningen av sig självt. En modell som klarar kyla 100 kvm borde absolut räcka. Det blir inte 40 grader i Sverige och alltid svalare på natten så det behövs ingen jätteeffekt om man har persienner eller markiser.
Fint! Vi har persienner mot morgonsol sidan så det är lugnt. Du ska ha ett ett stort stort tack för all din hjälp, riktigt shysst. Ha en fin midsommar! :)
 
Tack, önskar detsamma!😊
 
Att kunna kyla så här års är tusan ett måste! Det är ingen lyx utan något alla borde ha.

Forcering på ventilation går säkert att ändra. Jag har ett aggregat från Östberg och alla valbara fläktlägen går att redigera, även tiden för hur länge forcering ska vara aktiv.
Vid forcering går min frånluftsfläkt på 100% och tilluften på 84%.

Jag kyler huset både med frikyla från bergvärmens borrhål och med luftvärmepump. Kylan från borrhålet räcker riktigt bra för vårat behov men det går inte att jämföra med effekten från en luftvärmepump. En luftvärmepump kyler otroligt mycket bättre om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.