Är helkund hos Eon, blev kontaktad av Eon:s säljare av solceller fredagen den 21/2-2020, får ett förslag på solcellanläggning till södersidan av min ladugård, frågar om finansiering och säljaren rekommenderar att ringa till Swedbank som i någon form av samarbete, hänvisning har solcell-lån med 1,9% ränta. Ringer upp banken och talar med en trevlig bankman, efter att ha ställt en del frågor till mig, säger bankmannen att han tror inte att det ska bli några problem med att få lån, men nämner att lånelöftet gäller bara 8 veckor, därför tycker han att jag ska avvakta eftersom offerten säger att installationen kan ta upp till 22 veckor innan den är påbörjad samt slutförd. Vi talar om mitt förra lån som jag haft hos Swedbank på en sommarstuga, sedan ca 10 år tillbaka och slutligen löst i oktober 2019 med slutsumman 199000kr. Glad i hågen signerar jag offerten måndagen den 24/2-2020, ansöker också samma dag om bidrag från länsstyrelsen. Kostnad solceller 215000kr- bidrag ca 40000kr.

Den 29 april ringer montörerna och frågar om de kan komma efter helgen, sagt och gjort. Jag ringer banken om sollånet och ska få ett besked efter helgen enligt damen jag talar med. Tisdag den 5/5-2020, kommer killarna och monterar, duktiga montörer som får allt färdigt samma dag. Får ett meddelande i inkorgen i Swedbank samma dag, med ett besked om att banken inte godkänner min ansökan. Ingen motivering alls. Ringer banken för att jag undrar varför det blev avslag, samt vill tala med personen som lovat att kontakta mig om besked, hon meddelar genom annan person att jag har för hög belåning på mitt lantbruk (2700000), är ensam låntagare samt har för låg inkomst ( drygt 400000), jag gick inte igenom mallen sa hon, gården är ju också ett företag, med en kontokredit (som inte utnyttjas just nu), den krediten räknas som om jag utnyttjat den. Att jag har hyresgäster som betalar hyra räknades inte.
Jag hade några frågor till banken: Om samtalen spelas in? svar :ja, Vill att de lyssnar till samtalet jag hade i februari, det var inget lånelöfte, men gjorde att jag verkligen trodde på positivt besked. Svar från banken: finns inget samtal alls i februari! Kan det stämma att samtalen spelas in för att banken ska ha teckning vid trubbel av något slag, men kunden har ingen nytta av detsamma? Raderas kanske, vem vet? Eller så spelas inte alla samtal in. Känner mig lite lurad.
Varför ringer inte handläggaren upp vid avslag?
Varför får man ingen motivering, utan måste sitta i telefonkö och verkligen kräva att få veta varför?
Nu har jag skrivit av mig olustkänslan, kan ni ge mig någon respons?
 
B Birgitta64 skrev:
Är helkund hos Eon, blev kontaktad av Eon:s säljare av solceller fredagen den 21/2-2020, får ett förslag på solcellanläggning till södersidan av min ladugård, frågar om finansiering och säljaren rekommenderar att ringa till Swedbank som i någon form av samarbete, hänvisning har solcell-lån med 1,9% ränta. Ringer upp banken och talar med en trevlig bankman, efter att ha ställt en del frågor till mig, säger bankmannen att han tror inte att det ska bli några problem med att få lån, men nämner att lånelöftet gäller bara 8 veckor, därför tycker han att jag ska avvakta eftersom offerten säger att installationen kan ta upp till 22 veckor innan den är påbörjad samt slutförd. Vi talar om mitt förra lån som jag haft hos Swedbank på en sommarstuga, sedan ca 10 år tillbaka och slutligen löst i oktober 2019 med slutsumman 199000kr. Glad i hågen signerar jag offerten måndagen den 24/2-2020, ansöker också samma dag om bidrag från länsstyrelsen. Kostnad solceller 215000kr- bidrag ca 40000kr.

Den 29 april ringer montörerna och frågar om de kan komma efter helgen, sagt och gjort. Jag ringer banken om sollånet och ska få ett besked efter helgen enligt damen jag talar med. Tisdag den 5/5-2020, kommer killarna och monterar, duktiga montörer som får allt färdigt samma dag. Får ett meddelande i inkorgen i Swedbank samma dag, med ett besked om att banken inte godkänner min ansökan. Ingen motivering alls. Ringer banken för att jag undrar varför det blev avslag, samt vill tala med personen som lovat att kontakta mig om besked, hon meddelar genom annan person att jag har för hög belåning på mitt lantbruk (2700000), är ensam låntagare samt har för låg inkomst ( drygt 400000), jag gick inte igenom mallen sa hon, gården är ju också ett företag, med en kontokredit (som inte utnyttjas just nu), den krediten räknas som om jag utnyttjat den. Att jag har hyresgäster som betalar hyra räknades inte.
Jag hade några frågor till banken: Om samtalen spelas in? svar :ja, Vill att de lyssnar till samtalet jag hade i februari, det var inget lånelöfte, men gjorde att jag verkligen trodde på positivt besked. Svar från banken: finns inget samtal alls i februari! Kan det stämma att samtalen spelas in för att banken ska ha teckning vid trubbel av något slag, men kunden har ingen nytta av detsamma? Raderas kanske, vem vet? Eller så spelas inte alla samtal in. Känner mig lite lurad.
Varför ringer inte handläggaren upp vid avslag?
Varför får man ingen motivering, utan måste sitta i telefonkö och verkligen kräva att få veta varför?
Nu har jag skrivit av mig olustkänslan, kan ni ge mig någon respons?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.