Är spekulant på ett hus där fönsteromfattningen är uppenbart fuktskadad (men torrt vid tillfället enligt besiktningsman) och även spår på väggen under. Se bild. Fönsterblecket utanför hade en skarv precis här där någon tätat med en massa silikon. Förstår att det kan vara svårt att säga vad som skett baserat på dessa bilder, men även vilda gissningar mottages tacksamt och vad det kan tänkas kosta att åtgärda.

• Fönster med fuktskadad omfattning och sprickor ovanför en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under fönster med tydliga fuktskador och missfärgningar nära hörn, potentiellt orsakade av otätningen vid fönsterblecket ovanför.
    Skapa konto
  • Husfasad med tre fönster och fönsterbleck; röd markering runt fönsteromfattning som visar på fuktskador och tätning med silikon.
    Skapa konto
Det där hade jag begärt en djupare undersökning av=riva bort insidan å kolla hur mkt som är skadat bakom gipsen.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vatten letar sig nedåt. Och även åt sidorna. Stiger också uppåt via kapilläreffekt (Så som i träd och växter).

Så kolla även tak / vägg nedervåningen.

Redigerat:
Kollar bilden igen... Visst är stående foder i mitten och på sidorna av fönstret vattenmättade halva vägen upp? Kolla de mörkare partierna halvvägs uppåt.

Funkar vattenavledningen ovan fönstret? Är hängrännan proppad med löv o annat? Kanske svämmar över. Finns det fall på hängrännan?

Redigerat:
Ser även att hängrännan nedanför verkar sakna fall. Allvarligt!

H Hybro skrev:
Kollar bilden igen... Visst är stående foder i mitten och på sidorna av fönstret vattenmättade halva vägen upp? Kolla de mörkare partierna halvvägs uppåt.

Funkar vattenavledningen ovan fönstret? Är hängrännan proppad med löv o annat? Kanske svämmar över. Finns det fall på hängrännan?
Tack för era svar. :)

Jag ser det också, har för mig dock att det är plåt på utsidan (det som är brunt), men nu minns jag inte och tog inte någon bild på utsidan. Tror att utöver rännan ovanför fanns bara den där markisen man ser på bilden, egentligen kanske det borde finnas ngt överbleck här, har dålig koll på vad som är praxis.

Det är ett radhus, och hängrännan är väääldigt lång så det kanske kan förklara att hängrännan nedanför ser ut att sakna fall... Men ärligt talat har jag ingen aning.

T Tjrex skrev:
Det där hade jag begärt en djupare undersökning av=riva bort insidan å kolla hur mkt som är skadat bakom gipsen.
Ja, utmaningen här blir väl att få börja riva i ett hus man inte äger. Vi får se hur det går, finns ju faktiskt andra hus man kan titta på istället.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
MultiMan
Det där kräver mer omfattande undersökningar, har kommit in mycket vatten under en längre tid.

Långa hängrännor brukar man ordna med fall åt båda hållen och då två stuprör. Annars blir lätt vatten stående p g a några några få löv mm.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.