63 738 läst ·
260 svar
64k läst
260 svar
Svindyr elnätsavgift, vad betalar ni?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Det var lite det som var min poäng när jag skrev att man borde protestera mot elskatten som redan nu är 43,4 öre per kWh. Att man sedan lägger moms på en skatt precis som med bensin och diesel är ju helt sjukt men vi snälla (dumma?) svenskar gör ju inte som de i t.ex. Frankrike - protesterar.M MichaelOberg skrev:
De flesta kanske tycker att vi ska ha en så pass stor offentlig sekter som vi har.
Vi har tekniska verken
Årsavgift 3 830 kr/år
Elöverföring 23,000 öre/kWh
Energiskatt 41,375 öre/kWh
Men som folk innan skrivit så har ju energiskatt en flyttats över till elöverförings delen
Årsavgift 3 830 kr/år
Elöverföring 23,000 öre/kWh
Energiskatt 41,375 öre/kWh
Men som folk innan skrivit så har ju energiskatt en flyttats över till elöverförings delen
Vi betalade förra månaden 960 kr för elen och 1177 för nätet och skatten.
Varför ska man hålla på och byta elleverantör och kolla priser med några ören hit eller dit när nätavgiften ändå är dyrare än själva elen?
Varför ska man hålla på och byta elleverantör och kolla priser med några ören hit eller dit när nätavgiften ändå är dyrare än själva elen?
Det kvittar väl vad du betalar för något annat? Det är i allmänhet väl investerad tid att jämföra elpriser
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
A Azur skrev:Så här blir det när vinstdrivande aktörer får monopol på en nödvändig resurs.
Elnätsavgiften ska egentligen täcka överföringsförluster och underhåll av elnätet, men eftersom elpriset är konkurrensutsatt men elnätet är monopol, så tar bolagen ut tusentals procent mer än så.
Staten gör nån gång om sen en översyn, och har vid några tillfällen tvingat elbolagen att sänka nätavgifterna, men eftersom staten vill ha låga elpriser så ser de mellan fingrarna på överpris på nätavgifter. Och kunderna har inga alternativ eller möjligheter att förhandla.
Det bästa och rationella vore att elnätet, som alla nödvändiga samhällsresurser, typ vattenledningar och vägar, nationaliserades och kostnadstäcktes med skatter och avgifter utan vinstintresse.
Tja, Vattenfall är statligt, och de maximerar ju vinsten..så varför skulle det bli billigare om resten förstatligas?
Man kan kolla priser hur mycket man vill och tycker men fakta är att man kan inte tjäna så mycket på att bytta elleverantör, det handlar om några hundra kronor per år men det kostar att hantera detta så då höjer de sina fasta avgifter se mitt tidigare inlägg.
SCA chefen var med på ett tv program och han hade en bra åsikt,
" han sa att man flyttade kapital till elbolagen när man avreglerade el marknaden "
men man avreglerad inte all elmarknad bara det man förbrukar sen är det upp till elbolagen själva att bestämma kostnaderna för el överföring och nät avgifter.
Vad det gäller kostnaderna på el så regleras de av Nordpol som är ett oligopol det ägs av Eon, Vattenfall och Fortum och sista Kwh som produceras är oftast från kolkraft eller olja vilket är den dyraste elen att producera och som priset sätts efter detta har jag fått reda på av en som arbetar/de på Kraftringen.
Vad det gäller sol el så är det inte något som ändrar nätavgifterna och man måste ha nätet om man vill ha el alltid, men kan man var utan el så kan man ta bort nätet.
Vad det gäller skatter så måste man betala för att få samhället att gå runt så om man sänker skatten på arbete så är inte det lösningen för då måste man höja på något annat X kr skall in till staten.
SCA chefen var med på ett tv program och han hade en bra åsikt,
" han sa att man flyttade kapital till elbolagen när man avreglerade el marknaden "
men man avreglerad inte all elmarknad bara det man förbrukar sen är det upp till elbolagen själva att bestämma kostnaderna för el överföring och nät avgifter.
Vad det gäller kostnaderna på el så regleras de av Nordpol som är ett oligopol det ägs av Eon, Vattenfall och Fortum och sista Kwh som produceras är oftast från kolkraft eller olja vilket är den dyraste elen att producera och som priset sätts efter detta har jag fått reda på av en som arbetar/de på Kraftringen.
Vad det gäller sol el så är det inte något som ändrar nätavgifterna och man måste ha nätet om man vill ha el alltid, men kan man var utan el så kan man ta bort nätet.
Vad det gäller skatter så måste man betala för att få samhället att gå runt så om man sänker skatten på arbete så är inte det lösningen för då måste man höja på något annat X kr skall in till staten.
Hobbysnickare
· Kilafors
· 60 inlägg
Bilförsäkring är väl det man verkligen kan tjäna pengar på att jämföra. Känns inte som det ligger några stora pengar i elen... (att tjäna för min del) Vi har avtal med tre olika leverantörer för våra tre fastigheter och det är ingen större skillnad i pris.D Daniel 109 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Skillnaden är nog inte så stor. Jag har principen att inte gynna jättarna Vattenfall, EON eller Fortum så dessa bolag väljer jag inte när det gäller elhandel.K Kirre2 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Du måste betala avgiften men du har rätt till prisavdrag när du är utan el. Hur stort avdraget blir beror på hur länge avbrottet varar. Är det långvarigt kan avdraget bli riktigt stort. Läs mer på nätbolagets hemsida eller ring dem.N Noseone skrev: