63 737 läst ·
260 svar
64k läst
260 svar
Svindyr elnätsavgift, vad betalar ni?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Glöm då inte att protestera mot elskatten som våra "kära" folkvalda beslutar om.Lill72 skrev:
Den är nu uppe i hela 43,4 öre per kWh.
Gör du av med 18 000 kWh per år blir det över 7 800:- per år i elskatt och moms (det är ju moms på elskatten vilket är helsjukt).
Skatten ska ju in någonstans. Vilken skatt vill du höja i stället?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Du gillar att försvara dyr el va? Det verkar så.D Daniel 109 skrev:
Behåll värnskatten, slopa ränteavdrag för köp av kapitalvaror, inför progressiv beskattning av kapital och höj taket för fastighetsavgiften är några bra områden där man kan ta in pengar till staten. Dessa drabbar då i störst utsträckning de som har bäst råd.
Sedan finns ju även lösningen att minska på statens utgifter men det är oftast politiker för fega för att göra om det inte handlar om t.ex. LSS eller annat som drabbar de svagaste i samhället.
Nej, kag tycker att nätavgifterna är orimmliga. Men jag håller inte med om felaktiga argument bara för att de gynnar min åsikt. Dina skatteförslag avstår jag att komentera. Det behöver inte bli mer OT.
A Azur skrev:Så här blir det när vinstdrivande aktörer får monopol på en nödvändig resurs.
Elnätsavgiften ska egentligen täcka överföringsförluster och underhåll av elnätet, men eftersom elpriset är konkurrensutsatt men elnätet är monopol, så tar bolagen ut tusentals procent mer än så.
Staten gör nån gång om sen en översyn, och har vid några tillfällen tvingat elbolagen att sänka nätavgifterna, men eftersom staten vill ha låga elpriser så ser de mellan fingrarna på överpris på nätavgifter. Och kunderna har inga alternativ eller möjligheter att förhandla.
Det bästa och rationella vore att elnätet, som alla nödvändiga samhällsresurser, typ vattenledningar och vägar, nationaliserades och kostnadstäcktes med skatter och avgifter utan vinstintresse.
Det är därför ekonomisk förening är så bra. Då äger ju alla abonnenter tillsammans elnätet.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
det handlar inte om vilken skatt ska höjas utan det handlar om VAR skatter tar vägen? var skatter gör nytta? för det är lätt att höja skatter och SÄGA de är för välfärd men politiker S+Mp och numera +L+C ska VISA vart tar dem vägen? VAR gör de nytta, VILKA som blir hjälpta?D Daniel 109 skrev:
Om vi vänder på frågan då, var ska det sparas?
Känns inte rättvist att inkludera energiskatt i det ni kallar fasta avgifter.
Skatt är en skatt, även moms är något staten tar. Det tar inte elbolagen i fasta avgifter.
Men annars håller jag med i stort.
Monopol, dyrt osv. Betalar själv orimligt mycket. Typ 5000:-/år för 16A.
Skatt är en skatt, även moms är något staten tar. Det tar inte elbolagen i fasta avgifter.
Men annars håller jag med i stort.
Monopol, dyrt osv. Betalar själv orimligt mycket. Typ 5000:-/år för 16A.