N
D Daniel 109 skrev:
Nej, nu har du fel. Elhandeln är dyrare. Det är det att elskatten ligger på nätavgiften, tidigare låg den på elhandeln. Tar du bort skatten blir elhandeln dyrare, flyttar du på den dit den var tidigare blir det en stor skillnad.
Helt rätt att elskatten nu ligger på samma räkning som nätavgiften.
För mig blir dock elnätskostnaderna högre än kostnaden för elhandel om man inte bara räknar överföringsavgiften (34 öre/kWh) utan även den fasta kostnaden.
Förbrukning januari: 1115 kWh.
Elhandel 1115 x 0,4375 öre = 488:- (inkl. moms).
Elnät 1115 x 0,34 = 379:- men sedan tillkommer den fasta avgiften på 368:-
Elnät totalt (inkl. moms) = 747:-.
Sedan tillkommer elskatten som lök på laxen.

K KjellTimell skrev:
Alldeles för mycket.. Elnätsavgiften för Januari var cirka 40% högre än själva elhandelskostnaden.
6056+moms i fast avgift, 7570kr/år inkl moms.
Behöver jag ens nämna att det är Vattenfall? (äsch, det stod ju på skärmklippet)
Måste du ha 25A? Men jag är glad att jag inte har Vattenfall som sladdägare! Men deras ryggsäck är många långa luftlinjer och byar utan kunder..dyrt, Stadsnät är många betalande kunder och lite nät

hsd
Man får ju inte välja nätägare
Det blir ett nytt argument för mäklarna....

T
Jag betalar så mycket att jag måste nypa mig i armen för att inse att jag bor i en demokrati och inte i en bananrepublik.

ocker

ocker, oredlighetsbrott som innebär otillbörligt utnyttjande av någon annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån i samband med kreditgivning, köp eller annat avtals ingående.Straffet för ocker är böter eller fängelse i högst två år.

[Undantag i den juridiska praktiken är banker, försäkringsbolag samt elbolag och större multinationella företag, eller som min far uttryckte det när en statistiker ringde och frågade om hans inställning till ovanstående; "de är lagliga tjuvar".]

Källa: NE.se, https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/ocker

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
You aint seen nothing yet.

Man har höjt nätavgifterna då elpriset varit relativt lågt.
Hade vi haft en utveckling av elpriset liknande Danmark och Tyskland hade det blivit folkstorm om man dessutom
höjt nätavgifterna. Nu har man kunnat dubbla och mer.

Nästa steg är att skapa elbrist genom att stänga ner reaktorer och sedan försöka ersätta dom med vindkraft.
Då får vi samma utveckling som våra sydliga grannar, och ett elpris som flerdubblats på ett decennium.

Med ett elpris på 3-4 kr blir det kärvt för många villäägare. Många har byggt fast sig med värmepump och är helt elberoende.
Man kanske sätter upp solpaneler men det ger inget på vinter eller nattetid, och det finns inga möjligheter att lagra el över lång tid. Undrar vad som kommer att hända. Vedpriset kanske också går upp. Och pellets. Återgå till olja? :)
Man har då lyckats göra billig energi, som alltid legat i grunden för vår välfärd, till något som slukar en stor del av inkomsten.

• Gilla
Azur och 2 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
You aint seen nothing yet.

Man har höjt nätavgifterna då elpriset varit relativt lågt.
Hade vi haft en utveckling av elpriset liknande Danmark och Tyskland hade det blivit folkstorm om man dessutom
höjt nätavgifterna. Nu har man kunnat dubbla och mer.

Nästa steg är att skapa elbrist genom att stänga ner reaktorer och sedan försöka ersätta dom med vindkraft.
Då får vi samma utveckling som våra sydliga grannar, och ett elpris som flerdubblats på ett decennium.

Med ett elpris på 3-4 kr blir det kärvt för många villäägare. Många har byggt fast sig med värmepump och är helt elberoende.
Man kanske sätter upp solpaneler men det ger inget på vinter eller nattetid, och det finns inga möjligheter att lagra el över lång tid. Undrar vad som kommer att hända. Vedpriset kanske också går upp. Och pellets. Återgå till olja? :)
Man har då lyckats göra billig energi, som alltid legat i grunden för vår välfärd, till något som slukar en stor del av inkomsten.
Det är redan elbrist I södra Sverige. Svårt att etablera ny industri och tågen kör med reducerad hastighet.

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.