Hej! Har precis fått hjälp att lägga golv i vardagsrum som angränsar till hallen där vi har klinkers. Golvet sviktar vid kanten mot klinkers, vilket jag vill lösa innan jag sätter på en list. Det alternativ jag ser är att i en smal remsa limma fast parketten och ställa något tungt tills det torkar. Tänker då att jag limmar på båda sidorna om foamen. Vi har golvvärme så jag har svårt att se någon annan lösning.
- Om det verkar vara en god idé: Vilket lim bör jag använda?
- Andra idéer på lösning?
Stor yta parkett som möter ditt klinker? Det är inte så att listen kan hålla ner parketten?
Parketten kommer röra sig med årstiderna så att limma ner den i ena änden riskerar dels att inte hålla över tid alt faktiskt hålla och då tvinga fram rörelser på andra ställen.
Parketten kommer röra sig med årstiderna så att limma ner den i ena änden riskerar dels att inte hålla över tid alt faktiskt hålla och då tvinga fram rörelser på andra ställen.
Ja, det är en väldigt stor yta. Har aldrig satt upp trösklar / lister så är osäker vilka varianter som finns eller vad som passar här. Tidigare satt den en superlåg variant som bara var klistrad. Vad hade du för variant i åtanke?M myrstack skrev:
Exakt, det är ju risken om jag limmar fast parketten.
En variant är att vidga gapet genom att såga av ett par cm av parketten och skjuta in något under parketten för att stabilisera den i skarven. Sedan ta en bit trä för att täppa igen gapet som du limmar fast i undergolvet och fäst en tröskel i träbiten. Tänk på att spara en liten glipa mellan parketten och träbiten så att det kan röra sig.
Då en stor yta parkett troligtvis då kommer generera en del rörelse skulle jag undvikaboisbois skrev:
tanken på att limma ner änden då. För mig ser jag inte direkt behov av en separat lösning för problemet utan att det borde hanteras tillsammans med listen i sig där valen av list kanske får styras av hur listen och dess infästningen ser ut. Om du har golvvärme vill du absolut undvika att borra ner?
Du har ju både listsystem med skenor som du tex med lämpligt limm skulle kunna fästa neråt som tex följande. Dock åker du på att vidga gapet lite mellan din parkett och klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även normala metallister för synlig skruvning skulle ju gå att använda genom att limma ner en list
av lämpligt material som denna metallist sedan skruvas i. Det som bygger minst på höjd samt förmodligen kan göras utan att såga i parkett är förmodligen en metallövergång med synlig skruvning
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men när man ser hur det har sviktat upp. Ligger parketten med korrekt rörelsemarginal mot väggarna i rummet. Det ser ut lite som att parketten sviktar upp, för att den tagit i väggarna.
Klicka här för att svara