Har ett mellanbjälklag med spännvidd 4.4x4.4m. Reglar består av 50x150mm CC800mm.
Som ni kanske förstår så sviktar övervåningen lite olustigt när man går, samt hänger ner ca 3cm på mitten.
Har tagit ner taket på undervåningen
Har tänkt regla upp underifrån med flera reglar mellan de befintliga så det blir cc400. Smälla på 45x70 under de befintliga 150reglarna. Sen är tanken att glesa och sedan huntonitpanel i taket.
Om jag nu väljer 45x220 reglar så sänks taket ca 90mm från tidigare till 2.32m i takhöjd. vilket jag är orolig att det blir för låg takhöjd när det är klart.
Detta är ett vardagsrum i ett "gammalt" hus

Är jag orolig i onödan gällande takhöjden?

Är intresserad av hur andra hade tänkt i samma situation?
 
F ferroknegarn skrev:
Har ett mellanbjälklag med spännvidd 4.4x4.4m. Reglar består av 50x150mm CC800mm.
Som ni kanske förstår så sviktar övervåningen lite olustigt när man går, samt hänger ner ca 3cm på mitten.
Har tagit ner taket på undervåningen
Har tänkt regla upp underifrån med flera reglar mellan de befintliga så det blir cc400. Smälla på 45x70 under de befintliga 150reglarna. Sen är tanken att glesa och sedan huntonitpanel i taket.
Om jag nu väljer 45x220 reglar så sänks taket ca 90mm från tidigare till 2.32m i takhöjd. vilket jag är orolig att det blir för låg takhöjd när det är klart.
Detta är ett vardagsrum i ett "gammalt" hus

Är jag orolig i onödan gällande takhöjden?

Är intresserad av hur andra hade tänkt i samma situation?
Ingen expert men jag skulle inte tagit 45x220.

Jag skulle reglat upp 40cc med 45x145 — och — därefter limmat — dubbelt — 22mm golvspån på det innergolvet, med väldigt rikliga mängder av polyreutan lim, särskilt på reglarna.

Men skulle vara intressant att höra vad en expert säger.
 
Används ytan ovanför eller går det att förstyva bjälklaget uppifrån?

Vad gäller takhöjd så har vi ca 2 m i de gamla delarna (1,9 m under takbjälkarna), och i den utbyggnaden som innehåller ett större vdgsrum så är det ca 223 cm har jag för mig.
Om man inte är lång så är takhöjden i sig inget problem. Hur man upplever det visuellt beror på många saker, men finns det fönster på två väggar så är det sannolikt inget problem.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Används ytan ovanför eller går det att förstyva bjälklaget uppifrån?

Vad gäller takhöjd så har vi ca 2 m i de gamla delarna (1,9 m under takbjälkarna), och i den utbyggnaden som innehåller ett större vdgsrum så är det ca 223 cm har jag för mig.
Om man inte är lång så är takhöjden i sig inget problem. Hur man upplever det visuellt beror på många saker, men finns det fönster på två väggar så är det sannolikt inget problem.
Det är sovrum på övervåning och det golvet ska få ligga kvar.
Fönster finn på 2 väggar.
Kollade och har ca 236-240cm i takhöjd i resterande rum på undervåningen. Så det kanske inte är något att oroa sig över.
 
Jag skulle spara så mycket takhöjd som möjligt och det speciellt om det inte måste sänkas.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle spara så mycket takhöjd som möjligt och det speciellt om det inte måste sänkas.
Samma, men kanske har med längd att göra. Svårt läge dock om golvet ovanpå bjälklaget måste ligga kvar — för tror 145or allena är för klent. Vill minnas att man måste upp på 200+ när det är bredare än 4 meter.
 
Enl Träguiden så är det max 4.4m frilängd cc400 på 45x220. blir nog att köra på det och hoppas på att det bli bra.

Eller kan man tänka sig något annat material/byggteknik istället?
 
Då är det väl stålbalkar som gäller?
Det känns väldigt overkill när vanliga reglar fungerar fint.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.