Hej!
Har problem med ett bord jag håller på att snickra ihop. Problem är att det sviktar sig som en banan (20mm uppmätt i mitten).
Jag har limmat ihop 2st plyfa 15x900x2500
Limmat 10mm ekstav på detta.
Använt mig utav trälim wd206.
Har spänt upp bordet med grövre reglar i förhoppning att bordet skulle förbli rakt. Efter 5 dagar ser det tyvärr lika dant ut.
Har tänkt att bygga en ram under bordet med 4-kantsjärn 30x30. Men upplever inte att järnet trycker ihop bordet så det förblir rakt, utav järnet sviktar före träet.
Någon som ser en lösning?
Mvh Victor
Har problem med ett bord jag håller på att snickra ihop. Problem är att det sviktar sig som en banan (20mm uppmätt i mitten).
Jag har limmat ihop 2st plyfa 15x900x2500
Limmat 10mm ekstav på detta.
Använt mig utav trälim wd206.
Har spänt upp bordet med grövre reglar i förhoppning att bordet skulle förbli rakt. Efter 5 dagar ser det tyvärr lika dant ut.
Har tänkt att bygga en ram under bordet med 4-kantsjärn 30x30. Men upplever inte att järnet trycker ihop bordet så det förblir rakt, utav järnet sviktar före träet.
Någon som ser en lösning?
Mvh Victor
Det är en riskabel design med så där tjocka ekstavar. Eken sväller och krymper men plywooden gör det inte, det kommer att fungera som en bimetallremsa, fast för fukt. Pressar du skivan flat så kan det bli sprickor i eken.
Men du kan ju testa om det håller med långa sarger av trä eller rejäla metallregler.
Men du kan ju testa om det håller med långa sarger av trä eller rejäla metallregler.
Det som hänt är att skivan har krymt , vid limning av dito konstruktion måste det även limmas nästan lika tjockt på undersidan
så krympet blir lika på båda sidor. Går att se på lamellskivor av olika slag , limmade på båda sidor. Går inte att böja tillbaka med bra resultat.
så krympet blir lika på båda sidor. Går att se på lamellskivor av olika slag , limmade på båda sidor. Går inte att böja tillbaka med bra resultat.
Förstår också att det är något utav träslagen som har tagit mer stryk med denna metoden.
Jag har nu spänt upp allt igen, provat fukta skivan med kokande vatten.
kommer att montera fyrkantsjärnen under tiden bordet är spänt med tvingarna och avvakta med att lägga tid och energi på att slipa ekstavarna. Det får helt enkelt bära eller brista
återkommer med resultat om någon vecka.
Jag har nu spänt upp allt igen, provat fukta skivan med kokande vatten.
kommer att montera fyrkantsjärnen under tiden bordet är spänt med tvingarna och avvakta med att lägga tid och energi på att slipa ekstavarna. Det får helt enkelt bära eller brista
återkommer med resultat om någon vecka.
Det med att spänna upp skivan till rakt och sedan förstärka upp under är nog inte fel, men det finns ett MEN, eftersom skivan är plan vid uppspänning och infästning sker i det läget kommer den att ge sig lite bannan, så för att få det någorlunda i plan så måste du överspänna den med några bitar ca 3 mm på mitten. Infästningen ger sig lite då trä inte är ett fast materiel, utan levande sådant. Det är som med en regel som blivit banan och den går aldrig att räta upp igen. Lika med stolp som är av kärnträ som vrider sig, i princip omöjligt att spänna fast, det vrider ur spik/skruv på ett ofattbart sätt. Om du kan limma en skiva på undersidan så tror jag du kommer undan bananen hyffsat. .
Klicka här för att svara