Vi har haft snickare och rörmokare som monterat en Geberit Duofix samt en vägghängd toalett från Laufen. De har som jag förstår det fäst fixturen i reglarna i väggen och sen satt en våtrumsgips som limmats och fästs i fixturen. På detta är det sen våtrumsskikt och kaklat.

Nu har en kakelplatta spruckit i nederkant och vi ska nu byta den men vill undvika att enbart byta för att få samma problem igen. Vill försöka få koll på om vi behöver gå in i väggen eller bara byta kakelplattan.

Som det nu är monterat så är det viss svikt i toaletten och det gör givetvis att det blir tryck på kakelplattorna i nederkant. När jag googlar och har kollat hos andra så verkar det vara svikt på en del och en del sitter som berget.

Så min fråga är om det är ok med svikt? Hur skyddar man i så fall att kakelplattorna inte spricker?

MVH
/Mattias

Nej det skall inte svikta överhuvudtaget.

Jag (som amatör) kan tänka mig 2 orsaker till svikt. Antingen så är reglarna för klena. Eller så saknas stöd i väggen bakom toans nedre "spets". Alltså där stolen trycker in mot väggen. Om skivan inte ligger direkt mot stöd i fixturen, utan där finns en liten springa mellan fixturen och väggskivan. Eller så kan givetvis fixturen vara lös, dåligt fixerad mot reglarna. Men det känns som trivialt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.