Hej, finns det någon adapter man kan använda för att lösa detta problem; att koppla in tig-brännaren av klenare dimension i svetsen?:thinking:

Tig-brännarkontakter bredvid en svets för att visa behovet av en adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
du får kolla med dom som säljer svetsar ev, fota grejerna och gå in till en smidesfirma , dom kanske vet

Du får köpa en hona av grövre modell och en klenare hane och sätta ihop med en kabelstump.

Har aldrig sett en köpes modell i någon av alla proffsbutiker jag besökt.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Kanske enklast att byta hane på kabeln till handtaget?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Någon som vet vad man ska köpa och hur man byter hane?

Det du vill ha är kabelkoppling okc från esab, den monteras bara med ett kopparfolie och 1 eller 2 skruvar. Enkelt som attan!

Drar du undan gummit på din koppling så ser du hur det ser ut.

Och varje välsorterad yrkeshandel borde ha detta på hyllan

F
Det du har i maskinen (ser ut som en ESAB Caddy) är OKC 50 och den lilla kontakten är OKC 25.

Ingen gas in i kontakten till TIG-brännaren?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det du har i maskinen (ser ut som en ESAB Caddy) är OKC 50 och den lilla kontakten är OKC 25.

Ingen gas in i kontakten till TIG-brännaren?
Ja, tack. Nej, det är en brännare med separat ventil. Då ska jag kolla ebay(y)

F
nanowire nanowire skrev:
Ja, tack. Nej, det är en brännare med separat ventil. Då ska jag kolla ebay(y)
Skit i Ebay, det är fikapengar. Hade jag inte haft semester skulle jag skickat en till dig.

Du hittar det du behöver på första bästa svetsäljare. Första träff på google https://www.gardinpersson.se/produkter/produkt/5305/kabelkoppling_esab_okc

Jag hade också om möjligt byggt om brännaren till OKC50 istället för adaptrar. Det är begränsad kontaktyta och varje kopplinginterface genererar en hel del värme och effektförluster. Har tom råkat ut för smält plast i svetsmaskinen pga värmeutveckling i dåligt anslutna OKC25.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Bygga om gillar jag, kör på det.

Swedol har på hyllan.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.